Kledingwinkel Anna Pops geeft haar klanten persoonlijk advies ingefluisterd door AI

Toen Tina Daem haar schoenen- en kledingwinkel Anna Pops op een B-locatie in Aalst opende, wist ze dat een opmerkelijk uitstalraam niet volstond. Vandaag gelooft de kleine winkelier dat ze meer nodig heeft dan data over haar klanten. "Ik wil automatisch de juiste inzichten krijgen die me in staat stellen om mijn klanten beter en persoonlijker te adviseren." De oplossing vond Tina via een AI-project van Odisee Hogeschool. Anna Pops kreeg ook een kmo-groeisubsidie.

Online en offline

Anna Pops verkoopt hippe kinderschoenen en kledij. De winkel is gevestigd in Aalst, maar al sinds het begin zet zaakvoerder Tina Daem ook in op online promotie. Ze vertelt: "Ik startte meteen via Facebook, wat tien jaar geleden hét kanaal was om snel bekender te worden. Daardoor bereikte ik ook mensen die verder weg woonden, maar ook schoenen bij me wilden kopen. Dat veroorzaakte een lawine aan vragen, mails en overschrijvingsperikelen. Om dit op te lossen, maakte ik een eenvoudige webshop met een automatisch bestelproces." 

Voor de creatieve onderneemster het goed en wel besefte was haar kledingzaak ook een online speler, een kleintje tussen de opkomende online giganten. In 2021 verkocht ze voor 668.000 euro schoenen en kledij, waarvan 30% online.

Betere marketing voor kmo's via AI

Na voortdurende technische verbeteringen zet ze nu de volgende stap in de richting van AI. "Hoe de technologie heet, is niet belangrijk", vindt Tina. "Artificiële intelligentie is ook maar een middel om te realiseren wat ik wil: namelijk betere marketing. Ik wil meer en automatische inzichten op basis van mijn klantendata zodat we klanten persoonlijker kunnen aanspreken om hen de juiste artikels te laten kopen."

Proefproject met hogeschool

Odisee hogeschool informeerde Tina over het project Start 2 AI.M, ofwel AI in marketing, speciaal voor kmo’s. In dat project leren kmo's de mogelijkheden kennen van AI-gedreven marketing automation, met als doel het optimaliseren van de customer experience. Een kolfje naar de hand van Anna Pops. 

Partner CNEXT liet Tina in een klein testproject zien wat mogelijk is. Het AI-model rangschikt de Anna Pops-klanten op basis van historische data in vijf segmenten: van zeer trouw tot klanten die dreigen af te haken. In een volgende fase detecteert het model welke klanten van aankoopgedrag veranderden. Na de geslaagde test bouwt Anna Pops de AI-proefopstelling vandaag in haar normale systemen in.

"Hoe de technologie heet, is niet belangrijk. Artificiële intelligentie is ook maar een middel om te realiseren wat ik wil."

Tina Daem
Zaakvoerder Anna Pops

Acht jaar historische data

Het AI-model werd gevoed met data van acht jaar terug over de omzet, stock, marge en klanten: telefoonnummers, leeftijden en kledingmaten van kinderen, orders... steeds gekoppeld aan het mailadres van de klant. Sinds anderhalf jaar ontgint het deze data slimmer via Power BI van Microsoft. Dat dit toelaat om nuttige analyses te doen, ervaart Tina sinds het proefproject: "De technologie zegt me bijvoorbeeld dat ik nog voldoende jeansbroeken in maat 14 jaar heb, maar er best wel bestel in maat 12 jaar. En het adviseert me zodat ik de juiste info naar juiste personen mail." Tina krijgt onder meer een regelmatig overzicht van klanten die van categorie veranderen of die ze dreigt te verliezen. Op deze inzichten kan ze persoonlijk actie ondernemen, bijvoorbeeld door klanten te vragen wat er veranderd is en hoe ze kan helpen.

Kmo-groeisubsidie voor intelligente kledingkast

Tina ziet nog mogelijkheden met artificiële intelligentie : "Door AI toe te passen op data afkomstig uit voorgaande aankopen en zoekgedrag van de klant op de website en webshop kunnen we gericht advies geven. Hierdoor kopen klanten niet meer items, maar wel de juiste kledij en schoenen. Op die manier zetten we ook in op duurzaamheid." De kledingwinkel uit Aalst ontwikkelt hiervoor momenteel een intelligente kleerkast. Deze stelt outfits voor op basis van geslacht, leeftijd, stijlvoorkeuren en het weerbericht in de woonplaats van de klant.
 
Hiervoor deed Tina beroep op een kmo-groeisubsidie binnen het thema digitalisering. Met deze subsidie van VLAIO kan Anna Pops extern advies inkopen en een strategisch profiel aanwerven voor deze digitale transformatie.

Technologie vs menselijkheid

Sommige winkeliers houden technologie buiten omdat ze uiterst persoonlijk willen werken, Anna Pops haalt technologie net binnen om deze reden. "Door het analyseren van de data leren we onze klanten sneller en beter kennen. Van hieruit raden we hen de juiste kledij aan, bij ons in de winkel of via mailings." Deze persoonlijke service bereikt Tina door de juiste combinatie te vinden tussen technologie en haar menselijke aanpak en ervaring. "Volledige automatisatie leidt tot marketing over items die je al gekocht heb. Zo blijf ik bijvoorbeeld online reclame ontvangen voor een appartement met zeezicht wanneer ik er al één geboekt heb. Dat wil ik niet in mijn eigen zaak. Ik combineer AI met het verstand en de ervaring die ik vanuit mijn winkel heb."

"Door het analyseren van de data leren we onze klanten sneller en beter kennen. Van hieruit raden we hen de juiste kledij aan, bij ons in de winkel of via mailings."

Tina Daem
Zaakvoerder Anna Pops

Investeringen in IT

Anna Pops doet nog meer investeringen in IT, onder meer in een nieuwe webshop die gekoppeld wordt aan het marketingplatform Hubspot. Hoe Tina deze IT-projecten betaalbaar houdt? "Als er bij VLAIO subsidies zijn, probeer ik daar op in te tekenen, ook al lukt dit niet altijd. Tegelijkertijd vertrouw ik erop dat mijn investeringen in IT op lange termijn altijd wel renderen. De digitale processen helpen me bijvoorbeeld al om slimmer in te kopen en te verkopen, waardoor ik solden en bijhorende zeer lage marges grotendeels vermijd. Bovendien ontzorgen deze projecten mij, waardoor ik weer andere dingen kan doen en verder groei."

Ze heeft ook nog een andere oplossing: "Freelancers inzetten op momenten dat je ruimte heb en ze minder laten werken wanneer je het budget niet hebt. En samenwerken met start-ups. Zo lijkt het ons heel interessant om onze innovatieve ideeën voor te leggen aan creatieve starters. Wie weet komt er iets moois uit."

Made in Italy

Benieuwd naar de ontstaansgeschiedenis van Anna Pops, en hoe de schoenen gemaakt worden? Bekijk dan dit filmpje.

 

De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou? 

Geïnspireerd door de digitale transformatie van Anna Pops? 

Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.

 
 

Interesse in Artificiële intelligentie?

Wil je weten welke voordelen AI je oplevert? Hoe je ermee aan de slag kan? En hoe andere ondernemers het doen? 

Neem snel een kijkje op de infopagina's over artificiële intelligentie.

Je vindt er ook meer info over advies en begeleiding, en financiële steun.