Werken fietstunnels stationsomgeving Asse gestart
Op maandag 1 september startte niet alleen het nieuwe schooljaar, in Asse startte De Werkvennootschap met de bouw van twee nieuwe fiets- en voetgangerstunnels. Deze passen in het grotere geheel van 'Werken aan de Ring', waarbij de uitbouw van een veilige, duurzame en toekomstgerichte mobiliteit in de Brusselse rand centraal staat. De realisatie komt tot stand dankzij een nauwe samenwerking tussen De Werkvennootschap, de gemeente Asse, Infrabel én met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Slimme verbindingen voor vlot en veilig fietsverkeer
De tunnels komen op twee strategische locaties. Aan het station van Asse komt een tunnel onder de spoorlijn en de N9 en deze zal zo een veilige verbinding bieden tussen de Asphaltcosite en het centrum. Walfergem zal met een tunnel voor een veilige verbinding tussen de schoolomgeving en omliggende woonwijken zorgen.
Beide tunnels maken deel uit van de fietssnelweg F212, een comfortabele en autoluwe fietsverbinding tussen Asse en Brussel. Deze route sluit aan op het openbaar vervoer en andere fietssnelwegen, en draagt bij aan een vlottere en gezondere mobiliteit voor pendelaars, scholieren en recreatieve fietsers.

Europese steun als motor voor verandering
Via het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling wordt bijna1,8 miljoen euro Europese steun in dit project geïnvesteerd op een totale kost van 4,5 miljoen euro. Deze Europese middelen maken het mogelijk om knelpunten weg te werken en veilige infrastructuur te realiseren die de levenskwaliteit in de regio verhoogt. EFRO ondersteunt hiermee niet alleen de mobiliteit, maar ook de economische en sociale ontwikkeling van Asse en omgeving.
Werken met oog voor de buurt
De funderingswerken starten op 3 september en nemen ongeveer drie maanden in beslag. Hoewel de techniek – het intrillen van damplanken – tijdelijk geluidshinder kan veroorzaken, worden de werken zorgvuldig gepland om de impact op de omgeving te beperken. Zo vinden sommige werken ’s nachts en in het weekend plaats, wanneer het treinverkeer stilligt.
De volledige bouw van de tunnels zal ongeveer 2,5 jaar duren, met een geplande oplevering in het voorjaar van 2028.