Wekelijkse markten in de spotlights tijdens Maand van de Markt

Publicatiedatum

April is de Maand van de Markt, nu al de derde keer op rij. Door de campagne van de vijf provincies valt er tijdens deze actiemaand heel wat te beleven én te winnen voor wie een wekelijkse markt bezoekt. De markten spelen immers een belangrijke rol in de leefbaarheid, de sociale contacten en de bevoorrading van goederen en diensten in steden en gemeenten. Maand van de Markt zet dat nog eens extra dik in de verf.

Een wekelijkse markt brengt een kwalitatief, divers en lokaal aanbod tot bij de mensen. Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud. Samen met de plaatselijke handel en horeca zorgt de markt voor een bruisende en bedrijvige kern. En ook al bestaan ze al eeuwenlang, de markten volgen nog steeds de nieuwe tendensen, wijzigende noden van de consument of socio-economische verschuivingen.

Markten in 203 gemeenten doen mee

De jaarlijkse campagne ‘Maand van de Markt’ zit vol beleving, promotie en winstkansen. Het geeft de markten telkens opnieuw dat duwtje in de goede richting. De vijf Vlaamse provincies zetten deze campagne op in samenwerking met de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel (VFAH) en met de steun van VLAIO. Al doen de steden en gemeenten in Vlaanderen, vaak de organisator van de wekelijkse markt, heel actief mee. Dit jaar bevestigden maar liefst 203 gemeenten hun deelname aan de campagne.

De provincies organiseren de campagne ‘Maand van de Markt’ ondertussen al een aantal jaren. We kunnen ondertussen van een traditie spreken. Het is belangrijk hier elk jaar aan verder te bouwen. Zo zetten we ons beroep meer in de kijker.

Bart Van Caelenberg
Voorzitter, Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel

Brede campagne om doelpubliek te verruimen en diversifiëren

De deelnemende gemeenten ontvingen een inspiratiegids met tips om deze editie van de Maand van de Markt nog sterker te maken. Naast die verschillende acties op de wekelijkse markt in elke gemeente, willen de provincies en VFAH de beleving tijdens het marktgebeuren overbrengen op iedere consument. Zowel de gekende als nieuwe bezoekers worden aangesproken. Advertenties in print en digitaal verspreiden het enthousiasme tot in elke hoek van Vlaanderen. De nieuwe overkoepelende website www.maandvandemarkt.be komt weldra online en vertelt de consument alles wat er in de maand april te beleven valt.

Door een actie zoals ‘Maand van de Markt’ vestigen we heel wat aandacht op de markten die al jaren, door weer en wind, plaatsvinden. Deze positieve belangstelling trekt meer bezoekers naar de markt. Wie weet inspireert het wel iemand met ondernemingszin om zelf voor een plaatsje op de markt te gaan.

Anneleen Verboven
Plaatsmeester markten en kermissen, gemeente Beerse

Uiteraard zijn er goede voorbeelden die de markten het hele jaar door een boost geven. In de toekomst kan de nieuwe campagnewebsite www.maandvandemarkt.be dan ook ingezet worden om marktkramers verder te informeren. Bijvoorbeeld om ambulante handelaars nog meer digitaal vaardig te maken.

 

Vanaf 1 april 2024 vernieuwt de regelgeving over ambulante handel en kermissen

Je hebt het zeker al gehoord: op 1 april 2024 gaat de wetswijziging over de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten in. Zowel ondernemingen als steden en gemeenten passen hun activiteiten best aan. Benieuwd wat deze wijzigingen juist inhouden? Je leest er alles over op www.vlaio.be/wetswijziging2024.

 

Delen: