VLAIO gaat na amper 2 weken live met webapplicatie voor corona hinderpremie

Publicatiedatum
Op vrijdag 13 maart kondigde de Vlaamse Regering extra maatregelen aan voor Vlaamse bedrijven die in financiële moeilijkheden geraken door de coronacrisis. Onder meer de reeds bestaande hinderpremie voor openbare werken kreeg nu een tweede versie: de corona hinderpremie, voor ondernemers getroffen door verplichte sluiting. In een recordtempo van 10 werkdagen bouwde Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) samen haar IT partner DXC een gloednieuwe webapplicatie. Op 6 dagen tijd dienden al 70.901 ondernemers hun aanvraag in, waarvan 44.632 automatisch werden goedgekeurd.
de webpagina waar je de premie aanvraagt

Bouw van nieuwe applicatie in minder dan 2 weken tijd

Vrijdag 13 maart breidde de Vlaamse Regering de hinderpremie voor openbare werken uit met een corona hinderpremie voor ondernemers getroffen door verplichte sluiting tijdens de coronacrisis. Slechts 10 werkdagen later - op donderdag 26 maart – stuurde VLAIO per e-mail een uitnodiging naar pre-geregistreerde gebruikers om hun corona hinderpremie aan te vragen. Op 27 maart ging de applicatie live voor iedereen die denkt aan de voorwaarden te voldoen. 

44.632 corona hinderpremie toegekend in eerste 6 dagen 

Via de roze knop op vlaio.be/coronahinderpremie kunnen ondernemers digitaal hun premie aanvragen. Daar is geen haast bij: ze hebben tijd tot en met 19 mei om hun corona hinderpremie aan te vragen. Toch dienden de eerste 6 dagen – tot en met 31 maart - al 70.901 ondernemers hun aanvraag in, waarvan 44.632 meteen positief werden beslist. 

tweet van een tevreden klant

Pieken met 800 gebruikers 

De webapplicatie die zorgt voor het goede verloop van de aanvragen, wordt continu gemonitord door het team van DXC, en dit 7 dagen op 7. Dat is nodig, want de corona hinderpremie is populair, en op drukke momenten willen zo’n 800 gebruikers tegelijkertijd hun premie aanvragen. De eerste dag was er zelfs een piek van 20.000 gelijktijdige gebruikers. Een digitale wachtrij zorgt ervoor dat het systeem niet overbelast wordt. Gebruikers in de wachtrij weten hoe lang ze nog moeten wachten, en dit is meestal onder de 15 minuten.

Slimme integratie van databanken

Het aanvraagsysteem stoelt op de kracht van MAGDA, het gegevensdelingsplatform van de Vlaamse overheid. Dankzij dit platform kunnen gegevens van de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) en de Rijksdienst van Sociale Zekerheid (RSZ) geïntegreerd worden. De webapplicatie is zo in staat om snel en automatisch te checken of de onderneming recht heeft op de premie. Om een veilige en vlotte toegang te verzekeren tot de digitale aanvraag, wordt gebruik gemaakt van het Vlaams Toegangs- en Gebruikersbeheer i.s.m. Agentschap Facilitair Bedrijf.

Voldoet een aanvraag aan alle voorwaarden? Dan wordt de corona hinderpremie na 14 dagen automatisch uitbetaald.

tweet van een tevreden klant

Aanvraag duurt minder dan 6 minuten

Hoewel er achter de schermen dus heel wat complexe IT aan te pas komt, merkt de gebruiker daar weinig van. Integendeel, uit de eerste resultaten van de monitoring blijkt de applicatie gebruiksvriendelijk, eenvoudig en snel te zijn: een gebruiker doet er gemiddeld slechts 6 minuten over om de hele aanvraag te doorlopen. 

De gebruiker kan nadien ook zelf de status van zijn/haar aanvraag volgen door terug in te loggen op de webapplicatie.

Samenwerking met 1700 voor inhoudelijke en technische ondersteuning

Sinds het begin van de coronamaatregelen zitten veel ondernemers met vragen. De webpagina’s rond de coronamaatregelen op vlaio.be werden de voorbije weken ruim 2 miljoen keer bezocht. Het VLAIO Contact Center beantwoordde al 15.000 vragen via telefoon, 2000 via WhatsApp en 15.000 e-mails. Dit team wordt bijkomend versterkt door de collega’s van 1700. Zij staan sinds de lancering van de corona hinderpremie paraat om zowel op inhoudelijke maar ook op meer technische vragen een antwoord te bieden. En dit via verschillende kanalen: via FAQs op vlaio.be, per telefoon, e-mail, WhatsApp en de sociale media.