Vertel het duurzaamheidsverhaal van jouw onderneming

Publicatiedatum

Hoe vertel je het verhaal achter jouw duurzaamheidsinitiatieven? Hoe betrek je medewerkers, klanten en partners bij jouw inspanningen? Het antwoord ligt niet alleen in feiten en cijfers, maar ook in overtuigende communicatie. Het Draaiboek Duurzaamheidsstorytelling van MVO Vlaanderen helpt Vlaamse kmo’s en organisaties om in zes stappen een helder en inspirerend duurzaamheidsverhaal te ontwikkelen – en maximale impact te creëren.

  • 1

    Breng alle betrokkenen samen, zoals duurzaamheids- en communicatieverantwoordelijken, het management en vertegenwoordigers van je doelgroepen. Hebben jullie een gedeeld beeld van de uitdagingen en de doelstellingen? Definieer de objectieven zo concreet mogelijk. Formuleer vervolgens duidelijke, consistente kernboodschappen.

  • 2

    Wie zijn je interne en externe doelgroepen? Beschrijf ze zo concreet mogelijk. Prioriteer ze op basis van de impact die het traject op hen heeft en hun invloed op het succes ervan. Ontwerp persona-kaarten die barrières, stimulansen en mogelijkheden in kaart brengen.

  • 3

    Bouw een verhaal op rond je visie en kernwaarden. Zorg voor een duidelijke structuur en authentieke, transparante communicatie die relevant is voor je doelgroepen. Persona-kaarten helpen je om de juiste invalshoek te kiezen, terwijl een template je op weg helpt om je verhaal vorm te geven.

  • 4

    Welke kanalen sluiten het best aan bij je doelgroepen en communicatie-objectieven? Stel KPI’s op om de effectiviteit te meten. In een matrix map je de impact van je methoden en kanalen.

  • 5

    Op basis van de vorige stappen werk je een communicatieplan uit. Wie voert welke activiteit uit en wanneer? Denk aan feedbackprocessen, belangrijke mijlpalen en mogelijke obstakels. Betrek enthousiaste medewerkers die de boodschap mee uitdragen en anderen kunnen activeren.

  • 6

    Plan meetmomenten in om de impact van je initiatieven te evalueren, bijvoorbeeld via vragenlijsten, focusgroepen of interviews. Analyseer de input en denk na over acties als antwoord op de verzamelde feedback.

 
 

Delen: