NEXT RIDE: klaar voor het openbaar vervoer van de toekomst!
Stel je voor: je stapt op een bus zonder chauffeur, die je precies ophaalt waar en wanneer jij dat wil. Geen lange wachttijden meer, geen overvolle haltes. Dat is geen verre toekomstmuziek, maar het doel van het Interreg Europe-project NEXT RIDE.

Wat is NEXT RIDE?
NEXT RIDE is een samenwerking tussen zeven Europese landen die samen willen ontdekken hoe zelfrijdende voertuigen kunnen helpen om het openbaar vervoer beter te maken. Denk bijvoorbeeld aan bussen die automatisch rijden, met slimme technologie aan boord. In vaktaal heet dat CCAM: Cooperative, Connected and Automated Mobility. Maar wat betekent dat voor jou?
CCAM in de praktijk
CCAM heeft verschillende voordelen voor de reiziger:
- Kortere wachttijden: zelfrijdende voertuigen zijn flexibel inzetbaar. Je laat je vervoeren wanneer het jou uitkomt, zonder vast te zitten aan vaste dienstregelingen.
- Meer bereikbaarheid: in dorpen of buitenwijken waar nu weinig openbaar vervoer is, kan zo’n voertuig een oplossing zijn.
- Goedkoper en efficiënter: door technologie slim in te zetten, kunnen vervoersmaatschappijen kosten besparen en tegelijk meer mensen bedienen.
- Veiliger: dankzij slimme technologie is er minder kans op menselijke fouten in het verkeer.
- Beter voor het klimaat: minder lege ritten, minder files, en meer gedeeld vervoer betekent ook minder uitstoot.
Waarom NEXT RIDE?
De technologie bestaat al. Zo rijden in China en de Verenigde Staten al vele zelfrijdende voertuigen rond, in complex stadsverkeer. Naarmate zelfrijdend vervoer meer ingeburgerd raakt, zullen we ons waarschijnlijk vaker en verder verplaatsen. Waarom? Omdat je onderweg iets nuttigs kan doen of gewoon kan ontspannen, terwijl de auto of bus zelf rijdt.
Autonome voertuigen rijden echter ook lege ritten, bijvoorbeeld om iemand op te halen. Daarom is het belangrijk dat we inzetten op gedeeld (autonoom) vervoer.
Maar, hoe organiseer je een netwerk met kleine, zelfrijdende voertuigen die mensen naar grotere vervoersassen of knooppunten brengen? En hoe pas je dat in in bestaande mobiliteitsplannen of dienstverleningscontracten voor openbaar vervoer?
Om op die vragen een antwoord te vinden, bundelen zeven Europese partners hun krachten in NEXT RIDE. Ze delen kennis, vergelijken hun aanpak en doen studies en proefprojecten. Zo bereiden ze zich samen voor om vanaf 2030 slimme, verbonden en autonome voertuigen op een doordachte, duurzame manier in te zetten.
Europese samenwerking maakt het verschil
NEXT RIDE is een samenwerking tussen partners uit Vlaanderen, Nederland, Duitsland, Malta, Slovenië, Oekraïne en Roemenië. De Lijn neemt een leidende rol op in het project.

Het wordt cruciaal om voluit in te zetten op gedeelde autonome voertuigen en zo een sterk aantrekkelijk en efficiënt alternatief te bieden voor privaat gebruik van autonome voertuigen voor personenvervoer;
De Lijn en de partners uit Nederland en Duitsland beschikken al over een ambitieuze visie voor de integratie van CCAM in het openbaar vervoer, maar zien ook nog uitdagingen in de concrete uitwerking en implementatie van deze visie en het toepassen van innovaties. Zij wisselen kennis en goede praktijken uit over onder meer aanbesteding en integratie van CCAM. Daarnaast helpen deze ervaren partners de partners uit Malta, Slovenië, Oekraïne en Roemenië om de eerste stappen te zetten richting een verbonden en geautomatiseerd openbaar vervoer.
Feiten op een rijtje
Looptijd: 1 mei 2025 – 31 juli 2029
Budget: 1,63 miljoen euro, waarvan 1,3 miljoen euro via Interreg Europe
Projectleider: De Lijn met een budget van 462.000 euro (waarvan 369.600 euro via Interreg Europe)
NEXT RIDE maakt de weg vrij voor een veiliger, slimmer en groener openbaar vervoer. Stap jij mee in? Volg het project via LinkedIn: NEXT RIDE | Interreg Europe: bijdragen | LinkedIn.