Elke Vlaamse onderneming op de digitale snelweg met de ‘digitale quick scan’

Digitalisering versneld door coronacrisis
De coronacrisis heeft de digitalisering in een stroomversnelling gebracht. Bedrijven die hun werknemers niet kunnen laten telewerken, die hun transacties met klanten en bijbehorende facturen niet digitaal kunnen afhandelen en geen online etalage of webshop hebben waar potentiële kopers kunnen kijken, hinken achterop en staan voor een inhaaloperatie. Technologie kan helpen om sneller opportuniteiten te detecteren en te vermarkten. Op dat vlak liggen er nog groeikansen in Vlaanderen.
Vlaamse bedrijven presteren goed op digitaal vlak
In internationale rankings zoals de Digital Economy and Society Index (DESI), die weergeeft hoe sterk een land presteert op digitaal vlak, neemt ons land de 9de plaats in. Daarmee blijven we op dezelfde plaats als een jaar eerder, maar staan we wel nog steeds 4 plaatsen lager dan in 2015. Als we kijken naar hoe onze bedrijven zelf het doen, dan zien we daar wel een goede score. Op het vlak van de integratie van digitale toepassingen in bedrijven staan we in 2020 op de 3de plaats. Ook als we het gebruik van ‘big data’ bekijken, scoort ons land goed: bijna 20% van de bedrijven maakt gebruik van ‘big data’. De meest recente AI-barometer (2019) van imec geeft wel aan dat ruim drie op de vier bedrijven (76,6%) geen expertise hebben op het vlak van artificiële intelligentie. Nochtans is deze technologie dé toekomst in zowat elke sector.

Unieke tool om digitaal te versterken
Om onze bedrijven digitaal nog sterker te maken, hebben Voka en Deloitte Private een unieke tool ontwikkeld: de digitale quick scan, online in te vullen op www.voka.be/digitale-quick-scan. Deze scan werd ontwikkeld binnen het Programma Ondernemerschap van VLAIO om de digitalisering van de Vlaamse ondernemingen te versnellen. Vlaams minister van Economie Hilde Crevits stelde hem vandaag in primeur voor bij houtfineerspecialist Decospan in Menen, die hem ook invulde.


Een digitale 4x4
Deze digitale quick scan is een ‘digitale 4x4’: hij biedt vier sterke voordelen en richt zich op vier domeinen van een bedrijf.
De voordelen:
- Bedrijven kunnen de scan gratis invullen;
- ze kunnen hun sector vergelijken met die van sectorgenoten en andere relevante ondernemingen;
- ze ontvangen concrete tips om de digitale competitiviteit van hun bedrijf te versterken;
- en ze krijgen advies op maat in een opvolggesprek.
De vier domeinen:
- Heeft het bedrijf een uitgeschreven strategie met betrekking tot digitale transformatie?
- In welke mate wordt digitalisering in de organisatie gestimuleerd?
- Wat is de impact van digitalisering op de relatie met klanten en leveranciers?
- En: is de technologische infrastructuur schaalbaar naar een next level?
