Decoratief

Innovatie in de zorg

Telegeneeskunde zit in de lift

Als het op technologie, apps en data in de zorgsector in België en Vlaanderen aankomt, kan je kan je niet om de health expertise van Agoria’ heen. Hun HealthTech community telt momenteel 170 Belgische ondernemingen. De voorbije jaren bouwden ze heel wat expertise op rond telewerken, apps en m-health.

Telegeneeskunde

Tele- en de tijdsfactor

De telegeneeskunde kreeg o.a. door covid zondermeer een boost. Naast teleconsultaties – (beeld)bellen met je huisarts of therapeut – kregen ook tele-expertise en telemonitoring de wind in de vleugels. 

De voordelen van teleconsultaties zijn legio: je moet niet voor alles onmiddellijk op consultatie bij je arts of specialist. We evolueren geleidelijk aan naar een hybride model, want soms is dat contact met je huisarts, dat een-op-een gesprek met een expert wél relevant, natuurlijk. Maar neem nu de lange wachtlijsten bij dermatologen. Daar zou je je een triagesysteem bij kunnen voorstellen, waarbij de specialist op basis van teleconsultatie bepaalt of je een afspraak nodig hebt. Dat alles moet natuurlijk goed geregeld worden, zodat daar geen misbruiken kunnen ontstaan.

Onder tele-expertise verstaan we de snelle uitwisseling van informatie en kennis tussen artsen onderling, tussen huisarts en specialist, binnen eenzelfde ziekenhuis of binnen een expertisedomein. Daarrond lopen veelbelovende proefproject; o.a. rond het uitwisselen van kennis tussen huisartsen en dermatologen. Vanzelfsprekend wil je dat zoiets gecontroleerd, beveiligd en met respect voor de privacy gebeurt. Je wil – bij wijze van spreken je data niet via Whatsapp of Messenger verstuurd zien. Hier zullen nog belangrijke stappen gezet en beslissingen genomen moeten worden. Denk dan in de eerste plaats aan security en privacy.

Ziekenhuis zonder bedden?

Met telemonitoring mikt de gezondheidssector erop patiënten minder lang of helemaal niet in het ziekenhuis te moeten opnemen, door hen vanop afstand met de nodige zorg te omringen. Het meest extreme voorbeeld daarvan vind je momenteel in de Verenigde Staten, het “Hospital with no beds”. Het Mercy Virtual Hospital monitort al haar patiënten vanop afstand. Zo’n vaart zal het hier zeker niet lopen, maar we hebben ervaren hoe cruciaal ziekenhuiscapaciteit wel is. Die capaciteit verruimen door meer patiënten met bepaalde pathologieën thuis op te volgen dan dan is dat voor  de toekomst zeker een win. De wearables, de apps en de interconnectiviteit zijn al ruimschoots voor handen.

Digitale geletterdheid

Dat betekent meteen ook dat de opleiding van artsen en verpleegkundigen in digitale richting zal evolueren. Digitale geletterdheid is een belangrijk aandachtspunt in de gezondheidszorg. Het is niet uitsluitend een generationeel gegeven, zo blijkt. Ook over vakgebieden heen zijn er verschillen. De radiologie bv. is het gewend om veel informatie te verwerken. Daar is de stap naar artificiële intelligentie snel gezet. Andere zorgdomeinen, veel minder vertrouwd met data, hebben nog een inhaalbeweging te maken inzake digitalisering.

De validatiepiramide van mhealth applicaties

In onze Europese helikoptervlucht wezen we er al op: België is met haar mHealth platform voor certificering van digitale medische hulpmiddelen koploper in Europa. Agoria werkt mee aan dit unieke platform. Health applicaties zijn naast teleconsultatie, tele-expertise en telemonitoring de vierde en verst ontwikkelde poot van onze telegeneeskunde. Bingli, MoveUp, FibriCheck, Epihunter, die namen spreken allicht tot de verbeelding.

mHealth Belgium valideert mobiele applicaties en centraliseert daarna alle relevante en noodzakelijke informatie over CE-markering, gegevensbescherming, veiligheid van de communicatie, interoperabiliteit met andere ICT systemen en de financiering. mHealth Belgium werkt daarbij met een validatiepiramide van 3 niveaus. Concreet komt het erop neer dat je als ondernemer met jouw applicatie drie hordes neemt:

  • Voor de eerste horde, je toegangsticket als het ware, kijkt het FAGG (het federaal Agentschap voor  Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten) naar veiligheid, kwaliteit, werkzaamheid en doeltreffendheid. Momenteel zijn er 26 applicaties die aan die terecht strenge normen voldoen. 
  • Op een tweede niveau kijken we naar je interoperabiliteit of hoe secuur de data-uitwisseling gebeurt. Welke waarborgen bouwt jouw applicatie in op het vlak van informatieveiligheid, privacybescherming en het respect van het medisch beroepsgeheim? 
  • Het derde niveau, bewaakt door het RIZIV, kijkt dan naar de terugbetaling: hoe past jouw medische toepassing in het zorgtraject van patiënten?

Op die manier reikt mHealth Belgium ondernemers een solide kader aan waarbinnen ze hun applicaties kunnen bouwen.

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: