De Vitrine

Negen wegen naar wereldwijde heropleving van steden en gemeenten

Het Social Life Project transformeert publieke plekken om het gemeenschapsgevoel te versterken, de sociale cohesie te verbeteren en de lokale identiteit te waarborgen. 

Social Life Project

Het Social Life Project maakt deel uit van de werking van het Placemaking Fonds en PlacemakingX, een groeiend wereldwijd netwerk van zo’n 500 leiders die samen een gemeenschapsbeweging in gang willen zetten. De missie van het Social Life Project is duidelijk: de sociale verbinding bij iedereen vergroten. Volgens de initiatiefnemers kan een uitbreiding van de toegang tot hoogwaardige ‘sociale’ ruimtes mensen op natuurlijke wijze samenbrengen. Het gaat niet alleen om de openbare ruimte maar ook om bedrijven- en gemeenschapscentra. Voorbeelden zijn parken, pleinen, markten, tuinen, bibliotheken, waterkanten, wandel- en voetpaden, etc. Alle plekken dus waar mensen graag vertoeven. Door deze plaatsen socialer, beter bewandelbaar, duurzamer en inclusiever te maken wordt een transformatie van een buurt, gemeente of stad op gang getrokken. 

Voorbeelden ter inspiratie

Volgens de filosofie van de organisatie komt elke plaats in aanmerking om getransformeerd te worden naar een socialere en meer inclusieve plaats. Op basis van praktijkervaringen van over de hele wereld werden negen concepten naar voor geschoven. 

De heropleving van het publieke plein

Historisch gezien waren openbare pleinen de gemeenschappelijke grond waar mensen zich als burgers, vrienden en buren verbonden. Vandaag worden deze ankerplaatsen opnieuw uitgevonden om vitale openbare interactie op te wekken.

De kracht van lokale markten

Op lokale markten vindt veel interactie plaats. Mensen komen er op een vanzelfsprekende manier samen in de ongedwongen sfeer van verse producten en specifieke diensten. Markten spelen bovendien een cruciale rol in het creëren van lokale jobs en dragen vaak bij tot de lancering van nieuwe ondernemingen.

Straten als nieuwe leefplaatsen

Straten ingericht voor de optimalisatie van autoverkeer hebben dan wel een zeer praktische functie, van sociale cohesie is er geen sprake. Toch zijn er verschillende mogelijkheden in elke stad of gemeente om te herbestemmen. Zowel op straatniveau, maar zeker ook op kruispunten, straathoeken of zelfs volledige stadsblokken. Doel is om het leven opnieuw van binnen naar buiten te brengen. Dit zal automatisch evolueren naar levendigere plaatsen die verbinding, handel en gezelligheid bevorderen.

Elke ruimte verdient een topdesign

Door het talent van ontwerpers in te zetten bij de (her)ontwikkeling van plaatsen wordt het potentieel van deze plaatsen gemaximaliseerd. De kracht schuilt in het durven balanceren van esthetiek en functie met een gastvrije en mensgerichte insteek.  

Gerichte clustering om nieuwe gemeenschapsplekken te creëren

Door gericht nieuwe gemeenschapsplekken te creëren wordt concurrentie met de traditionele stadscentra vermeden en wordt complementaire versterking aangemoedigd. Het gaat bijvoorbeeld om schoolcampussen, culturele sites, ziekenhuiscomplexen, grootschalige ontwikkelingen, etc.

Benut de aantrekkingskracht van waterkanten

De meeste waterkanten laten de rijke geschiedenis van een stad zien en bieden diverse mogelijkheden om een dynamische plek te creëren voor wonen, werken en spelen. Waterkanten kunnen de bijzondere kwaliteiten van een stad of buurt benadrukken. Ze hebben van nature een soort vergankelijke of dynamische sfeer. Historisch gezien zijn het plaatsen waar mensen komen en gaan, zich tijdelijk vestigen, etc. Maar het zijn ook sterk evoluerende plekken. Ze zijn daarom bijzonder geschikt voor de organisatie van tijdelijke of steeds veranderende activiteiten. Dit type activiteiten zijn een sleutelinstrument om aan ‘placemaking’ te werken.

Cultuur als gangmaker

Culturele instellingen hebben de kracht om de verbeelding te prikkelen over de grenzen van leeftijd, inkomen of andere socio-economische kenmerken heen. Door het culturele aanbod te versmelten met de gemeenschap ontstaan activiteiten die een buurt en zelfs volledige steden een onderscheidende identiteit kunnen geven.

Karakter troef

Versterk elementen die het karakter van een stad uitdrukken: het potentieel om een stad te verlevendigen is grenzeloos. Muurschilderingen, waterfonteinen, sculpturen, speelstructuren, spelletjes, pleinen en kleine parken, kiosken, etalages, etc. zijn slechts enkele voorbeelden. Onder meer Parijs, München, Venetië en Kopenhagen lopen voorop in het gebruik van dit soort elementen om hun steden te definiëren. Ze zijn op hun best wanneer ze zowel de lokale bevolking als bezoekers aanspreken.

De kracht van een gedragen identiteit

Inspelen op de behoeften van zowel bewoners als bezoekers is belangrijk. Door de identiteit van een buurt of stad te vertalen in de voorzieningen die er zijn, wordt een soort gedragenheid gecreëerd. Er liggen overal mogelijkheden: in parken, bibliotheken, openbare toiletten, bankjes, verlichting, openbaar vervoer en andere infrastructuur of diensten die het leven in een gebied aangenamer of gemakkelijker maken. Mensen kunnen zich vereenzelvigen met deze plek. Ze voelen zich er goed. 

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0