De Vitrine

Leegstaande winkelpanden omgetoverd tot cultuuretalages

Dan Haag

|
Tessa Veldhorst @ De Schaapjesfabriek

De stad Den Haag is op zoek naar oplossingen voor de stijgende leegstand en experimenteert daarom met cultuuretalages in leegstaande winkelpanden. De gemeente werkt samen met culturele instellingen en vastgoedpartijen om deze experimenten tot stand te brengen. Bekende culturele instellingen, zoals het Mauritshuis, Beeld en Geluid Den Haag en het Kinderboekenmuseum zullen onderdeel zijn van de cultuuretalages.

Met kleine stapjes van probleem naar oplossing

Iris Reijman, projectleider van Spinner & Langkous, legt uit dat het experiment het probleem van leegstand omzet in een oplossing. Het idee is ontstaan door de coronacrisis, die ook in Den Haag tot een stijging van leegstand heeft geleid. Het doel is om leegstaande panden op een verrassende en aantrekkelijke manier aan te kleden door middel van relevante boodschappen vanuit de culturele sector. Dit creëert een aantrekkelijke beleving en vestigt de aandacht op producten en diensten die op dat moment te verkrijgen zijn in de stad of online. De cultuuretalages bieden een interactieve sneak-peak en mini-tentoonstelling van de huidige collectie van culturele instellingen. Hierdoor krijgen bezoekers inspiratie en ontdekken ze wat er allemaal te beleven is in de stad.

Het proces om de cultuuretalages tot stand te brengen, verliep stap voor stap. De initiatiefnemers zochten eerst samen met de gemeente naar lege etalages en benaderden vervolgens culturele instellingen om mee te doen. Samen met deze instellingen werden concepten ontwikkeld en na goedkeuring van de gemeente, culturele instellingen en pandeigenaren werd er gestart met de productie.

Tessa Veldhorst @ De Schaapjesfabriek

Inspiratie voor andere centrumgebieden 

Den Haag hoopt dat hun idee navolging krijgt in andere centrumgebieden. Het is een vernieuwende manier om leegstand tegen te gaan, die ook nog eens leuk is voor bezoekers. Voor culturele instellingen biedt het een extra plek om in contact te komen met het publiek en voor pandeigenaren is het een kans om hun pand op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Centrumgebieden worden opgefleurd door de mooie etalages en bezoekers zullen aangetrokken worden door de aantrekkelijke winkelstraat. Het project heeft veel positieve reacties opgeleverd en er komen nog meer etalages aan, dus het project gaat nog even door.

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0