De Vitrine

De Fashionbox verbindt online en lokaal winkelen

Mönchengladbach

|
Stockfoto

De Fashionbox maakt deel uit van een experiment in het centrum van de Duitse stad Mönchengladbach. Net als veel andere steden kampt ook Mönchengladbach met leegstand in de binnenstad, een verminderde aantrekkelijkheid en dalende bezoekersaantallen.

Verbinding online en offline

De uitdaging van het project bestond er in om een verbinding te creëren tussen online en offline business die zowel voor bezoekers als voor lokale retailers een meerwaarde biedt. Om het concept verder vorm te geven werden twee bepalende uitgangspunten neergezet: inzetten op digitalisering en naleven van de duurzaamheidsprincipes. Omdat het om een fysiek concept moest gaan werd ook de locatiekeuze een belangrijke factor. Het einddoel was namelijk om opnieuw meer bezoekers naar het stadscentrum te halen. Naast de uiteindelijke locatie werd daarom ook rekening gehouden met bereikbaarheid, de omvang van het pand en de inrichting ervan.

Aan alles gedacht

Slimme spiegel

Met de Fashionbox werd een project gerealiseerd dat heel wat elementen combineert. Het basisidee is dat consumenten hun online bestelde artikelen in de binnenstad kunnen komen ophalen, mét toevoeging van een hele reeks aan functionaliteiten. Bijvoorbeeld een interactieve en intelligente digitale spiegel, die naast de functionaliteit van het passen van kledij ook de communicatie met vrienden mogelijk maakt. Je kan namelijk direct filmpjes of foto's maken voor de spiegel en deze naar vrienden sturen of op sociale media plaatsen.

Voor het ontwerp van de spiegel werd samengewerkt met onder meer DigitalMobil, DigitalNavi en Mirrads. Naast de functionaliteiten van een traditionele spiegel, kan een slimme spiegel bijvoorbeeld ook fungeren als digitale poster waarop onder meer logo's, productafbeeldingen en video's kunnen worden getoond. Bovendien kan de spiegel ook producten inlezen en informatie weergeven over prijzen, productvoorraden, bijhorende producten en accessoires, enzovoort.

Maar er is meer: de slimme spiegel doet ook dienst als booster voor sociale media, zowel voor klanten als voor retailers. Klanten kunnen de spiegel zelf foto's laten maken en gemakkelijk laten doorsturen naar hun smartphone. Omdat dit vaak bijzondere beelden oplevert - bijvoorbeeld door de hologramfunctionaliteit waarmee kledij virtueel gepast wordt - is de content erg 'instagramwaardig'. Dit levert niet alleen voor de klant mooie content op maar zorgt ook voor bijkomende visibiliteit voor de winkels of de merken. Ook lokale handelaars kunnen hierop inspelen door hun producten via de spiegel te laten adverteren. Bovendien is er een functionaliteit om de sociale media van de winkel of het bedrijf op de spiegel weer te geven. Een ideale manier dus om content via sociale media snel en direct tot bij het doelpubliek te brengen.

Het kostenplaatje bedraagt om en bij de 3.000 euro voor een 'full-body smart mirror', terwijl de maandelijkse licentie- en onderhoudskosten ergens tussen 20 en 60 euro bedragen.

Ontzorging voor de klant

Voor de klanten zelf schuilt het grote voordeel in de mogelijkheid om gepaste goederen direct ter plaatse ook te retourneren indien gewenst. Er wordt dus niet nodeloos met pakjes gesleurd. Mocht het artikel bevallen, kan de klant de inhoud meenemen maar de verpakking blijft bij de Fashionbox. Tot slot is de klant via deze manier niet afhankelijk van specifieke tijdstippen voor bezorging. 

Combinatie met horeca

Om de beleving te verhogen en de verblijfstijd te verruimen werd de Fashionbox ingericht met een mix van vintage en modern meubilair. Vertoeven wordt plezant gemaakt met een aanbod van vers bereide drankjes en een kleine selectie taarten en sandwiches.

Multifunctionele locatie

De locatie moet ervoor zorgen dat bezoekers van de Fashionbox vervolgens bijkomend andere lokale winkels bezoeken waardoor de binnenstad nieuw leven wordt ingeblazen. De locatie is de basis voor wisselende tentoonstellingen van regionale kunstenaars, lezingen of kleine concerten van lokale musici die allen samen zorgen voor een kleurrijk publiek. Daarnaast kan de Fashionbox gebruikt worden als ruimte voor workshops, gedeelde werkplekruimte of groepswerk, inclusief gratis wifi.

Bijsturing nodig na pandemie

Na afloop van de proefperiode in augustus 2022 sloot Fashionbox voorlopig de deuren. Door de terughoudendheid van klanten om na de pandemie opnieuw in grote aantallen te shoppen, de optimalisatie van online leveringen en een nog steeds heel hoog aandeel thuiswerkers konden de bezoekersaantallen van vóór de pandemie niet geëvenaard worden. Het gehele project wordt nu opnieuw geëvalueerd om te bepalen welke projectonderdelen geoptimaliseerd kunnen worden.

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0