IJsverkoper Foubert gelooft rotsvast in AI: "Onze ijskarren verzamelen al massa's data"

IJscrème-ondernemer Jan Foubert denkt niet lang na als je hem vraagt hoe artificiële intelligentie zijn zaak vooruit zou helpen. "Vandaag stuur ik mijn ijskarren de straat op volgens mijn buikgevoel. Maar met alle data die deze karren verzamelen, moet het slimmer kunnen. AI zou ons helpen om efficiënter en meer te verkopen." Foubert stapte mee in het onderzoeksproject AI by example.
 

Flanders AI Forum 2022, jij bent uitgenodigd!

Ontdek op dinsdag 7 juni in Bluepoint Antwerpen wat Vlaanderen te bieden heeft op het vlak van datagebruik en Artificiële Intelligentie. Op één dag en één locatie brengen we Vlaamse ondernemers samen met digitale experten uit de bedrijfs-, onderzoeks- en onderwijswereld. We laten je niet alleen kennismaken met concrete cases, maar bieden je ook de kans om gericht vragen te stellen over digitalisering en AI-toepassingen en het gebruik van data binnen jouw eigen organisatie. 

Wil jij een uitnodiging voor dit AI Forum in je mailbox? Laat hier je mailadres achter!

 

Slimme ijskarren

Twaalf jaar geleden opende Jan zijn ijssalon Foubert. Hij kocht meteen een eerste ijskar. Vandaag heeft hij twee ijssalons en zestien ijskarren op de baan. De ijskarretjes verzamelen al jaren data over wat ze waar verkopen. Die data wil Jan slim gebruiken: “Stel dat deze data ons nu eens zouden vertellen wanneer en naar waar we best uitrijden."

Jan moet zowat de meest digitale ijscrèmeverkoper van het land zijn. "Toen ik ijskarretjes rond had rijden, maakte ik met een van mijn vrienden onze app waarmee je het karretje kan roepen. Dat was zeven jaar geleden. Kort daarna ontwikkelde ik een kassasysteem dat ook de locatie bijhield, omdat ik dat niet op de markt vond. Vandaag werkt één IT-er voltijds op onze software." De opvallende Foubert-ijskarretjes verzamelen massa’s data via deze zelfontwikkelde tabletkassa’s. "We weten waar onze karren rijden", legt Jan uit. “We weten hoe snel ze rijden, waar ze stilstaan en verkopen, hoeveel ze daar verkopen, welk weer het ondertussen is, welke aankopen nadien uit de kassa gewist worden, enzovoort."

Stel dat data ons nu eens zouden vertellen wanneer en naar waar we best uitrijden.
Jan Foubert
Zaakvoerder Foubert

Realtime inzichten

Foubert wil vooral evolueren naar meer realtime inzichten om de ijsverkopers aan te sturen. "Vandaag rijden onze medewerkers soms doelloos rond en doen ze vele straten niet aan. Zes tot zeven uur de juiste beslissingen nemen tijdens het rondrijden is ook redelijk intensief. We zetten nu ervaring en buikgevoel in, maar we kunnen beslissingen laten verbeteren met AI. Want ondanks de ervaring die ik heb, zitten we er vandaag soms naast." De verkopers kunnen via de app nu al gericht naar klanten rijden. De nieuwste ontwikkelingen maken het zelfs mogelijk dat de klant zijn bestelling al doorgeeft. Binnenkort krijgen verkopers ook een melding op hun dashboard die hen zegt stapvoets te rijden om zo meer te verkopen.

Onderzoeksproject AI by example

Om de mogelijkheden van artificiële intelligentie uit te zoeken, stapte Jan mee in het onderzoeksproject AI by example: een kennisplatform voor slim productie- en voorraadbeheer in de voedingssector’ van PXL en Universiteit Hasselt, gesteund door VLAIO. "Uit eerste gesprekken bleek dat de kwaliteit van onze data beter kon en de hoeveelheid minder. Zo hoef je niet elke seconde de exacte locatie te kennen. Om de vijf seconden is beter. Tegelijkertijd leerden we dat een tweede gps-tracker interessant is om een slecht of verkeerd signaal te corrigeren."

Zelf voorziet de ondernemer dat AI hem en zijn team kan zeggen waar en wanneer ze best ijsjes verkopen, wat de ideale rijsnelheid is, hoe groot de invloed van een bepaald weertype is, wanneer het Ramadan is en op welk uur moslims dan weer mogen eten, in welke wijken gezinnen met kinderen wonen voor de woensdagmiddagen, of medewerkers best wel of niet in hun eigen regio rondrijden, hoe ongevallen slim omzeild worden…En dat op grote schaal voor zestien ijskarren.

Ethisch in orde

Het essentiële ethische aspect is alvast afgedekt. "We informeren elke medewerker over de data die we verzamelen. Dat staat in hun arbeidscontract. En omdat we enkel data mogen verzamelen over hun werk, verzamelen we geen data tijdens hun pauzes. Deze geven ze aan met een tikklok-systeem. De data die we verzamelen zijn sowieso anoniem. Geen enkele klant kan geïdentificeerd worden."

 

Ook AI plannen? 

Leg ze voor aan de bedrijfsadviseurs van VLAIO. Zij geven je gratis advies. Maak hier een gratis afspraak.

Wil je weten welke voordelen AI je oplevert? Hoe je ermee aan de slag kan? En hoe andere ondernemers het doen? Neem snel een kijkje op de infopagina's over artificiële intelligentie.

Je vindt er ook meer info over advies en begeleiding, en financiële steun.