Crimibox laat je levensechte moordzaken oplossen

Altijd al eens graag een moordzaak willen oplossen? Met Crimibox kan het. Je krijgt een politiedossier in de bus – compleet met getuigenverklaringen, verhoren en foto’s van de crime scene – en je gaat zelf op zoek naar de dader. De moord is 100 procent fictief, het dossier akelig levensecht. Dat is geen toeval; de oprichter van de start-up, Jimmy Cowé, is een ex-politieagent.
Jimmy Cowé, ex-politieagent en oprichter van Crimibox

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Jimmy Cowé werkte twaalf jaar voor de federale politie, maar runde ondertussen ook nog eens samen met zijn vriendin een cateringzaak. “We hebben onze zaak verkocht een jaar nadat onze tweeling geboren werd. ’s Ochtends vroeg maaltijden leveren aan bedrijven, ’s middags naar het politiekantoor en nog eens voor twee baby’s zorgen, het werd een beetje veel van het goede. Maar ik ben altijd blijven broeden op ideeën voor een eigen onderneming. Dat zit er echt ingebakken.”

Een van die ideeën was een box die je Hello Fresh-gewijs thuis geleverd krijgt. Alleen zaten er geen ingrediënten en recepten in, maar een levensecht politiedossier. Aan de hand van de bewijsstukken kon je dan als hobbyspeurder zélf een moord oplossen. “Ik heb dan een bescheiden marktonderzoek opgezet: een Facebook-advertentie om te polsen of er interesse bestond voor zo’n box. Ik heb er 200 euro voor betaald, en ik kreeg 1.200 mailadressen.”

In de zomer van 2017 lanceerde Cowé zijn eerste moordzaak. Het concept sloeg aan, de Crimibox bleek onder andere een gegeerd kerstcadeau. Een jaar later vervoegde hij zich met Crimibox bij Birdhouse Accelerator en gaf Jimmy zijn job bij de politie op. Zo werd hij fulltime ondernemer.

Chatbot geeft clues weg

“Elke nieuwe box is superintensief. Je moet de moordzaak bedenken, het scenario moet realistisch én waterdicht zijn, ze mag niet te gemakkelijk op te lossen zijn maar ook niet té complex. Daar ben je snel een maand tot anderhalve maand mee zoet.”

“Het werk gaat ook veel verder dan alleen maar het politiedossier in elkaar steken. Als de moordenaar bijvoorbeeld een zelfstandige apotheker is, dan bouwen we een website van zijn apotheek. Rond elke moordzaak ontwikkelen we zo een tiental sites. Verdachten hebben ook profielen op Facebook of op Instagram, waar de spelers mogelijk aanwijzingen vinden om een moord op te lossen. We hebben zelfs een chatbot waar spelers clues van kunnen krijgen.”

“Mijn achtergrond helpt wel om het politiedossiers en het moordonderzoek zo levensecht mogelijk te maken. Dat is dé grote sterkte van Crimibox, denk ik. Je hebt als speler het gevoel dat je een echt dossier in handen hebt."

Jimmy Cowé
Oprichter Crimibox

Fictieve moord, levensecht politiedossier

Put Jimmy voor de moordzaken uit zijn eigen uitgebreide ervaring bij de politie? “Verwacht geen echte cold cases in een Crimibox. Alle moordzaken en alle politiedossiers zijn 100 procent fictief, laat dat duidelijk zijn. Ik bewaak die grens heel strikt. (lacht) En ik heb meer dan genoeg fantasie om nieuwe moorden te bedenken.”

“Mijn achtergrond helpt wel om het politiedossiers en het moordonderzoek zo levensecht mogelijk te maken. Dat is dé grote sterkte van Crimibox, denk ik. Je hebt als speler het gevoel dat je een echt dossier in handen hebt, met foto’s van de crime scene, getuigenverklaringen, videoverhoren,… Je kan telefoontaps of huiszoekingen doen bij verdachten, maar alleen als je genoeg bewijzen kan voorleggen. Net als in het echt dus. (lacht) Alleen de bergen papierwerk heb ik eruit gelaten, het moet plezant blijven.”

Nieuwe strategie mede dankzij Birdhouse Masterclass en VLAIO

In volle coronacrisis kreeg de populariteit van Crimibox een extra boost en zag het zijn maandelijkse omzet verdriedubbelen. Daartoe sloot het onder meer een aantal slimme partnerships af. Maar Jimmy haalde ook veel inspiratie uit online videocursus Birdhouse Masterclass, een initiatief van Birdhouse en VLAIO: “Dankzij de Masterclass over strategie en KPI’s hebben we ons businessplan volledig vernieuwd. We hebben op dit vlak nu een veel sterkere visie. Zo werken we momenteel aan een abonnementsformule, want we merken dat onze speurneuzen graag meer willen.”

In een eerder stadium had Jimmy ook al veel baat bij Birdhouse, als deelnemer aan hun accelerator: “In die tijd hielp Birdhouse me onder meer met het financieel plan voor Crimibox, zodat ik de banklening kon krijgen die ik nodig had om mijn start-up te laten groeien. Daarbij bouw je er een netwerk op van mentoren en van andere start-ups waar je altijd op kan terugvallen. Voor advies bij grote beslissingen, maar evengoed voor tips over het beste sociale secretariaat of andere praktische zaken.”

 

Ontdek de expertise van het VLAIO Netwerk

Op zoek naar coaching, advies of begeleiding op maat van jouw bedrijf? Zoek je een klankbord voor je plannen of wil je jouw netwerk uitbouwen? Duik snel in de schat aan individuele- of groepstrajecten van het VLAIO Netwerk! 

Snel naar de expertisedatabank