Aalst en Zaventem maken ondernemen makkelijker via digitaal ondernemersloket

Publicatiedatum

In november gingen zowel het digitale ondernemersloket van Aalst als dat van Zaventem online. Een mooi moment om iets dieper in te zoomen op beide projecten.

We zetten de digitale poort open voor ondernemers. Zo kunnen horeca-uitbaters vanaf nu hun horeca- en terrasvergunning niet alleen digitaal aanvragen, maar ook digitaal opvolgen en ontvangen. Startende ondernemers kunnen online een starterscontract aanvragen én ontvangen en voor kmo’s is er ook de nieuwe premie ‘Wondernemen'. 

-
Margot De Wit
,
Adviseur economie Stad Aalst

De Aalsterse ondernemers vormen de belangrijkste schakel binnen het economisch weefsel van onze stad. De stad Aalst is fier op haar ondernemers en biedt hen met het Ondernemerspunt een uniek platform in Vlaanderen dat hen verder kan laten groeien.

-
Christoph D’Haese
,
Burgemeester Aalst

Zaventem ligt in het economische hart van België, onze gemeente telt maar liefst 5000 ondernemingen. Zij kunnen voortaan in enkele muisklikken zowel diverse horeca- en andere handels gerelateerde info en vergunningen aanvragen, alsook aangifte doen van lokale bedrijfsgebonden belastingen. We hebben geen moment getwijfeld om in dit pilootproject te stappen. Het is een echte win-win: dankzij het digitale loket worden fouten bij de gegevensinvoer vermeden en het zorgt voor efficiëntie en een grote tijdsbesparing voor alle betrokken partijen.

-
Ingrid Holemans
,
Burgemeester Zaventem

Een café-uitbater moest vroeger zijn aanvraag voor een horecavergunning uitprinten, invullen, scannen en doorsturen. De foutenmarge was groot door moeilijk leesbare namen, verkeerde informatie of een gebrek aan bijlagen. Wat volgde was een inefficiënte heen-en-weer communicatie, frustrerend voor zowel ondernemer als de administratieve diensten. Dat is verleden tijd. In Zaventem vraag je nu een horecavergunning aan in zes logische en eenvoudige stappen.

-
Sven Willekens
,
Beleidsadviseur Economie en Ondernemen Zaventem

Delen: