Wagens voor een zebrapad met verkeerslicht

Digital Twin voor lokale overheden: voorspel milieu- en mobiliteitseffecten

Uitdaging

Om de Vlaamse doelstellingen op het gebied van luchtkwaliteit en klimaat te halen, zullen lokale besturen effectieve en doordachte maatregelen moeten nemen rond mobiliteit. 

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) willen lokale besturen hierin ondersteunen door de ontwikkeling van een Digital Twin applicatie. Deze applicatie zal lokale besturen, op een gebruiksvriendelijke en interactieve manier in staat stellen om de impact van verkeersmaatregelen op de luchtkwaliteit en CO₂-uitstoot te berekenen. Zo kunnen lokale besturen onderbouwde beslissingen nemen.  

Daarnaast moet de applicatie ook de mogelijkheid bieden om op een snelle manier kansrijke verkeersmaatregelen door te rekenen. Zo kunnen lokale besturen snel een indicatieve inschatting maken van de modale shift en routekeuzes, en kunnen ze de verkeersimpact van een verkeersmaatregel voorspellen. Mits een langere rekentijd kan men daarnaast ook een relatief snelle inschatting verkrijgen van de effecten op de routekeuzes. 

Dit tweeledige doel resulteert in een samenwerking tussen MOW en VMM, waarbij het de bedoeling is om een essentieel bouwblok te ontwikkelen: een berekeningstool voor de effecten van lokale mobiliteitsmaatregelen op de omgeving, met als output onder andere voertuigprestaties, uitgedrukt in voertuigkilometers. De VMM beschikt al over een ander bouwblok dat voertuigprestaties omzet in gedetailleerde luchtkwaliteitssimulaties. Het opzet is om deze systemen te koppelen, zodat mobiliteits- en milieueffecten geïntegreerd geanalyseerd kunnen worden.  

Deze innovatieve aanpak stelt lokale besturen in staat om efficiënter en effectiever bij te dragen aan een verbeterde luchtkwaliteit en een verminderde CO₂-uitstoot. 

Delen: