The Mocktail Club: originele non-alcoholische aperitiefdrankjes
Origineel alternatief voor alcohol
The Mocktail Club maakt non-alcoholische dranken waar aandacht aan besteed is. Een gezond, origineel en feestelijk alternatief voor alcohol. “De basis van onze mocktails? Dat is vers fruit, verrassende kruiden en héél veel passie”, vertelt Marie Claessens, founder van The Mocktail Club. “In België vind je weinig ready-to-serve mocktails die bestaan uit natuurlijke ingrediënten van de allerhoogste kwaliteit. Hoewel een mocktail meestal zoet is, proberen wij net meer naar het kruidige te gaan. De mocktails worden allemaal bereid met verse vruchten, kruiden, specerijen, ongeraffineerde suikers en zijn zelfs helemaal vegan. Daardoor kan je niet alleen thuis genieten van onze drankjes, maar kunnen ze ook worden geserveerd bij culinaire gerechten in een sterrenrestaurant.”
Er zit veel toewijding, liefde en respect in de mocktails van de twee zussen, en dat wordt gesmaakt door een breed doelpubliek. “We merken dat onze doelgroep bestaat uit jong en oud, van 25 tot 65+. Het publiek is grotendeels vrouwelijk, mannen grijpen meestal naar een non-alcoholisch biertje. Vooral bij jonge mensen zien we een stijgende trend, zij beschouwen hun eigen gezondheid en veiligheid steeds meer als prioriteit.”
Van een kwaal tot een groot succes
Wanneer Marie ontdekte dat ze intolerant was voor alcohol, bleef ze niet bij de pakken zitten. Integendeel, dat kwaaltje wist ze om te toveren tot een groot succes. “Tijdens mijn studies in 2015 startte ik een blog waarop ik recepten en inspiratie voor originele mocktails deelde. Ik kreeg steeds meer de vraag om mocktails te gaan maken voor privégebruik en op evenementen en zo bottelde ik in 2017 al mijn eerste flessen in bijberoep. Toen ik afstudeerde, besloot ik er mijn voltijds beroep van te maken. In 2019 stapte mijn zus Kaat mee in de zaak en sindsdien richten we ons naast evenementen voluit op de horeca.”
“Wanneer je intolerant bent voor alcohol of geen alcohol drinkt, eindig je al snel met frisdrank of een glaasje fruitsap in de hand.”
Uitdagend traject
De voedsel- en drankensector is geen eenvoudige business. “Je moet aan ontzettend veel regels voldoen. Het concept startte in mijn eigen keuken, maar wanneer onze groei begon toe te nemen, zag ons productieproces er steeds complexer uit. Het is een hele klus om de juiste productiepartner- en leverancier te vinden. Ondertussen slagen we erin om ons eigen netwerk te creëren, maar in het prille begin was dat een raadsel. Je kan niet zomaar ‘producent mocktails’ googelen en er meteen op uitkomen. De hulp van VLAIO kwam zeker op het juiste moment.”
Internationaliseren dankzij VLAIO
Voor hun groei en internationalisering klopten Marie en Kaat bij VLAIO aan voor een kmo- groeisubsidie. “Tijdens mijn middelbare studies heb ik een mini-onderneming uitgewerkt in samenwerking met Vlajo. Hierdoor was ik op de hoogte van wat VLAIO binnen ons verhaal kon betekenen. Door o.a. Netwerk Ondernemen en Voka zijn we opnieuw met elkaar in contact gekomen.” De kmo-groeisubsidie dient om extern advies in te kopen of een medewerker aan te werven. De zussen kozen voor het advies van Absintt Innovation Agency. “Zij hebben ons strategisch begeleid in onze groei, waardoor we de strategie die in ons hoofd zat, geconcretiseerd hebben op papier. Dat hielp ons om nieuwe producenten te benaderen, om een groter volume te garanderen. In België weet je hoe alles eraan toe gaat, maar in het buitenland blijft dat een groot vraagteken.”
“Vanuit VLAIO zelf werden we zeker goed begeleid. Onze contactpersoon, Iris Detavernier, heeft samen met ons het dossier doorlopen om het zo vlot mogelijk in te dienen. Ook bij andere partners binnen het VLAIO-netwerk, zoals Flanders Investment & Trade, konden we te rade gaan.”
“Dankzij de kmo-groeisubsidie hebben we grootser durven denken binnen ons ondernemerstraject. Ik ben ervan overtuigd dat VLAIO elke ondernemer wel op een bepaalde manier kan helpen. Wat je niet probeert, kan je niet bekomen”
Op naar de buurlanden
De kmo-groeisubsidie gaf Marie en Kaat meer ruimte om te durven innoveren. “Door de kmo-groeisubsidie voelen we ons zekerder om eens een stapje verder te gaan, om wat groter te denken en meer te doen met onze eigen middelen.” Ze richten zich in eerste instantie op Nederland: “Onze eerste twee Nederlandse beurzen hebben we inmiddels achter de rug, aangezien we komend jaar met focus op Nederland gaan werken. Daarnaast zijn we nu ook actief in Wallonië en tegen 2022 is het de bedoeling om onze eerste stappen te zetten in Frankrijk en Duitsland.”
“We zijn momenteel ook bezig aan een nieuw design van onze eigen unieke fles om onze brand identity te versterken. Een grote en dure stap die voor volgend jaar in het verschiet ligt.”
De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou?
Geïnspireerd door het verhaal van Marie? Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.
Bekijk ook snel of jouw traject aansluit bij het thema internationalisering.