Maaltijdboxen voor de allerkleinsten

Gebruiksklare babypapjes die plantaardig, vers, en vrij van allergenen zijn en qua textuur, kleur en smaak overeenkomen met zelfgemaakte pap? Stephanie en Julie Cnockaert vonden het niet in de winkelrekken. Dus besloten ze het maar zelf op de markt te brengen. Met steun van VLAIO stampten ze Nami uit de grond.
© Nami

Gat in de babyvoedingsmarkt 

Net als elke jonge mama, wil Stephanie Cnockaert alleen het beste voor haar kinderen. Maar wat babyvoeding betreft vond ze haar gading niet. De textuur, de smaak en de geur deden vaak chemisch aan. Dat de houdbaarheid vaak de leeftijd van haar kinderen overschreed wekte ook weinig vertrouwen. Ze hield het dan maar bij haar eigen versbereide papjes. Niet makkelijk combineerbaar met een druk leven en uitstapjes was dat en dus besloot ze samen met haar zus Julie zelf dit gat in de markt te vullen.

Inwinning van advies  

Met hun idee stapten ze naar Maxime Willems van Foodlab Proef!, een productontwikkelaar en food incubator. Stephanie Cnockaert (cofounder Nami): “Babyvoeding breng je niet zomaar op de markt. Er zijn strikte regels en normen. We hadden goed voor ogen hoe ons eindproduct eruit moest zien, maar de weg ernaartoe was minder duidelijk. Maxime begeleidde ons van A tot Z bij de ontwikkeling en lancering van ons product en bracht ons in contact met VLAIO bedrijfsadviseur Katelijne Strubbe voor bijkomend advies en subsidies.” 

Julie Cnockaert

Dankzij de kritische vragen van Katelijne stonden we langer stil bij zaken die we anders niet zo diepgaand hadden onderzocht. Dat bleek echt een meerwaarde want zo leer je je product echt door en door kennen.

Julie Cnockaert
Cofounder Nami

Julie Cnockaert (cofounder Nami): “Katelijne was voor ons een zeer nuttig klankbord. Ze had een goede visie over hoe we het moesten aanpakken en wie we konden betrekken. Ook rond intellectuele eigendom gaf ze het nodige advies. Zo bracht ze ons voor onze merkdeponering in contact met het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom. Dankzij haar kritische vragen stonden we langer stil bij zaken die we anders niet zo diepgaand hadden onderzocht. Dat bleek echt een meerwaarde want zo leer je je product echt door en door kennen.” “Daarnaast gaf Katelijne feedback op onze subsidieaanvraag voor een VLAIO ontwikkelingsproject,” vult Stephanie aan. “Dat project is intussen succesvol afgerond, met negen recepturen als resultaat die qua textuur en smaak mee inspelen op de evolutie van kinderen.” 

© Nami

Innovatieve conservatie 

Stephanie: “Voor de receptuurontwikkeling hadden we enkele vereisten: het moest zo vers mogelijk zijn, de textuur en smaak moesten goed zitten en voldoende nutriënten en vitamines bevatten. Eigenlijk zoals een huisbereide fruit- of groentepap, maar dan wel met een langere bewaartermijn.”  

Om dat laatste goed te krijgen, kozen we voor een innovatieve conserveertechniek: high pressure processing (HPP). Stephanie: “Deze techniek zorgt ervoor dat alles qua smaak, kleur, nutritionele waarden, …  intact blijft en je de voeding 35 tot 40 dagen in de koelkast kan bewaren. Tegelijkertijd beperkte deze techniek onze verpakkingsmogelijkheden wel. Door de hoge druk verliest het materiaal eerst zijn vorm en neemt het die daarna terug aan. Glas of karton waren dan ook geen optie. We werken nu met gerecycleerd plastic.” 

Productieleemte 

Eenmaal de receptuur klaar was voor productie, diende zich een volgende uitdaging aan: de zoektocht naar een producent. Julie: “Voor het ontwikkelen van je product zijn er verschillende opties in België, maar van zodra je eerste stappen wil zetten richting commercialisatie, zonder een al te grote opschaling, doven de mogelijkheden al snel uit. Daar zit echt een leemte in België. Daarom doen we voorlopig onze productie via Foodlab Proef! Het afvullen en verpakken gebeurt bij een externe partij.” 

Als starter ben je op zoek naar kapitaal, er zijn heel veel mogelijkheden maar je moet ze wel kennen en weten te vinden. Sta daar zeker op tijd bij stil.

Stephanie Cnockaert
Cofounder Nami

Een open community  

Stephanie: “Het was een pittig ontwikkelingstraject. Als ondernemer moet je toch een beetje naïef zijn en 200% geloven in je eigen product. We zijn blij dat we doorheen dit traject op heel wat externe expertise konden rekenen. Naast Maxime en Katelijne, kregen we ook advies van VLAIO bedrijfsadviseur Bie Boudolf. Zij gaf ons een helder overzicht van de financieringsmogelijkheden. Als starter ben je op zoek naar kapitaal, er zijn heel veel mogelijkheden maar je moet ze wel kennen en weten te vinden. Sta daar zeker op tijd bij stil.” 

Julie: “Daarnaast wisselden we ook heel wat ervaringen uit met andere starters. Het is fijn dat er een echte start-up community leeft in België, waarin iedereen elkaar ondersteunt en problemen deelt. Dat is heel tof en verrijkend. Vrienden en familie zijn je supporters, maar omring je van in het begin ook met andere ondernemers die echt kritische vragen durven stellen.”

© Nami

Maaltijdboxen voor baby’s 

De babyvoeding van Nami is intussen gelanceerd en belandt hoofdzakelijk via e-commerce op het bordje van kersverse baby’s. Stephanie: “We verkopen onze voeding in de eerste plaats via een abonnementsformule via onze webshop. We willen 100% op gemak inspelen en werken dus eigenlijk zoals de gekende maaltijdboxleveranciers, maar dan voor baby’s. We leveren CO2-neutraal, op twee vaste dagen per week want we willen afstappen van de ‘vandaag bestellen, morgen geleverd’-mentaliteit.”  

“We dragen duurzaamheid hoog in het vaandel. Daarom kozen we ook voor volledige plant based voeding,” vult Julie aan. “En die gedachte trekken we overal door, zoals in onze verpakkingskeuzes. Voor onze overschotten werken we samen met vzw’s om zoveel mogelijk zero waste te ondernemen.”

 

Welke stap wil jij zetten met je bedrijf?  

Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak vooruit gaat. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Maar ook al heb je bakken ervaring, toch blijf je met heel wat vragen zitten.   

VLAIO is jouw gids bij de realisatie van je plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten. 

Neem zeker eens contact op met een VLAIO bedrijfsadviseur.