Levenslang leren dankzij online conferentieplatform insightz.io

Toen fysieke conferenties bij de start van de coronapandemie uitgesloten bleken, werd Brewery of Ideas geconfronteerd met een moeilijk dilemma: “Wachten we tot de storm voorbij is, of denken we proactief na over alternatieven?”. Brewery of Ideas veranderde het geweer van schouder en ging volop voor een digitale transformatie.
© Brewery of Ideas, fysieke conferentie

Conferenties voor ondernemingen

In 2015 richtte Peter Buelens Brewery of Ideas op. “Initieel was het een afsplitsing van mijn activiteit als consultant, waarin ik al jaren actief ben. Ik organiseerde toen kleine seminaries, maar ik besloot grotere conferenties aan te bieden via een aparte vennootschap.” Peter licht verder toe: “Enerzijds spitsen onze conferenties zich toe op digitale transformatie, anderzijds ligt de focus op innovatie. We werken uitsluitend B2B en mikken vooral op kennisoverdracht, levenslang leren en het leveren van inspiratie en motivatie. De vraag naar conferenties en het aanbod van experten proberen wij met elkaar te verbinden.”

Pandemie zorgt voor digitale ontplooiing

De pandemie stak een stok in het wiel van Brewery of Ideas, maar het bedrijf bleef niet bij de pakken zitten. In het begin van de corona-pandemie maakte het de ommezwaai naar het organiseren van digitale conferenties. “We hebben toen met Brewery of Ideas beslist een online platform te ontwikkelen. Het platform Insightz.io herbergt de digitale conferenties, maar het zijn niet zomaar webinars. De conferenties worden bewaard, zodat alle presentaties digitaal toegankelijk blijven voor de geregistreerde community.” Intussen telt het platform zo’n 2500 gebruikers en meer dan 150 presentaties.
 

“De COVID-19 pandemie heeft ons niet ontmoedigd. Het was de start van de digitale ontplooiing van Brewery of Ideas.”

Peter Buelens
Zaakvoerder Brewery of Ideas

AI-component in de maak

Peter bekeek ook de mogelijkheden van artificiële intelligentie. “Ons platform kan nog sterker worden dankzij een zelflerend algoritme” verklaart hij. “De bedoeling daarvan is de content af te stemmen op het profiel, de behoeften en de verwachtingen van de klant.” Om dit te kunnen verwezenlijken, bleek extra budget nodig. “Ik koos aanvankelijk voor een ontwikkelingsproject, maar later herzag ik die beslissing en ging ik volledig voor een kmo-groeisubsidie.” Dat proces verliep vlot: “Het was de eerste keer dat ik zo’n dossier voorbereidde, maar de hulp en begeleiding door de adviseurs van VLAIO hebben ons echt vooruitgeholpen. Met de kmo-groeisubsidie werven we bovendien een nieuwe werknemer aan die instaat voor onze internationale groei.”
 

© Brewery of Ideas - homepagina insightz.io

Platform blijft ook na corona operationeel

Hoewel Brewery of Ideas aanvankelijk gedwongen werd de fysieke conferenties op te schorten, wegen de voordelen van de digitalisering nu zwaarder door dan de nadelen. “Het is een heel stuk eenvoudiger om buitenlandse sprekers aan te trekken, onze kosten liggen lager, we nemen minder risico én we kunnen de content bewaren.” Toch zal Brewery of Ideas in november en december enkele fysieke netwerkevenementen organiseren. De toekomst voor Brewery of Ideas is digitaal, met een touch van real life conferenties.
 

 

De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou? 

Beoog je net als Peter een digitale groeisprong? 

Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.