Intellectuele eigendom zet Magnax in pole-position

Begin 2021 haalde Magnax het nieuws met de ophaling van 16 miljoen euro aan risicokapitaal. Een belangrijke mijlpaal in de nog jonge geschiedenis van het bedrijf. Na ruim zes jaar onderzoek en ontwikkeling aan hun axiale flux motoren staat Magnax te popelen om de Ground eMobility markt te veroveren.

Axiale flux motoren?

Het principe van axiale flux motoren is geen rocket science. Michael Faraday beschreef het al in de 19e eeuw. In academische kringen zijn axiale flux motoren – waarbij de magnetische flux in dezelfde richting georiënteerd is als de as van de motor – reeds lang algemeen aanvaard als een effectiever alternatief voor de klassieke radiale flux motoren. Ze zijn compacter en leveren een veel groter vermogen in verhouding tot hun massa. Dat we vandaag nog niet alle elektrische voertuigen met axiale flux motoren uitrusten, heeft alles te maken met de complexere productie ervan.

Van garage start-up tot druk gesolliciteerde expert

Zoals zo vaak startte het met een uitdagend probleem. Als zelfstandig designer kreeg Peter Leijnen - medeoprichter van Magnax - in 2015 de vraag om voor een neerklapbare windturbine een generator te voorzien. Omdat een klassiek ontwerp te zwaar zou zijn, tekende Peter een generator volgens het axiale flux principe. Daarvoor werkte hij samen met UGent, waar men reeds jarenlang de elektromagnetische aspecten van dit type motoren onderzoekt. Peter begreep meteen dat nieuwe productietechnieken een bredere toepassing van axiale flux motoren mogelijk maakten.

Naast Peter stonden ook Daan Moreels en Kester Goh mee aan de wieg van Magnax. Hun complementaire technische, commerciële en zakelijke kennis en ervaring gaven het bedrijf een stevig fundament.

Nadat ze hun product-market fit hadden onderzocht, besliste Magnax in 2017 om zich op de groeiende markt van elektrische voertuigen te richten. De focus ligt in eerste instantie op Ground eMobility maar ook op tal van nichetoepassingen. Zo hebben bijvoorbeeld ook drones van het zwaardere kaliber baat bij compacte, krachtige motoren.

Magnax stapte in tal van co-developments en focuste in de eigen marketing vooral op de technologische voordelen van axiale flux motoren in het algemeen. Daan: “We maken ons weinig zorgen over mogelijke concurrenten. Eigenlijk is het zelfs goed dat ze er zijn, want ze helpen mee om axiale flux motoren ingang te doen vinden in de grote markt van Ground eMobility.” 

Die aanpak blijkt succesvol. Magnax’ naambekendheid groeit snel en de kwaliteit van hun eerste realisaties leidt ertoe dat ze druk gesolliciteerd worden. Zowel kleine spelers alsook de grote jongens in Ground eMobility weten hen te vinden.
 

Daan Moreels
We maken ons geen zorgen over mogelijke concurrenten. Het is goed dat ze er zijn. Het zijn eerder concullega’s want ze helpen mee om axiale flux motoren ingang te doen krijgen in de grote markt van Ground eMobility.
Daan Moreels
Medeoprichter Magnax

Bescherming van intellectuele eigendom, een pijler van de onderneming

Elektromotoren nemen razendsnel de plaats van klassieke verbrandingsmotoren in. Of de axiale flux motor een succes zal worden? Een retorische vraag. Hij heeft meer vermogen voor een lager gewicht en de efficiëntie is ook hoger. Je rijdt er dus verder mee, terwijl het bereik van elektrische wagens vandaag nog steeds een issue is. Bovendien ligt voor de productie van elektromotoren  de CO2 uitstoot lager en zijn er aanzienlijk minder gewicht aan duurzame grondstoffen nodig. Ecologische aspecten waar overheden, constructeurs en consumenten steeds meer aandacht voor hebben.

Zo’n potentieel succes moet je tijdig en voldoende beschermen. Magnax heeft op dat vlak snel gehandeld en intellectuele eigendom vormt een belangrijke pijler van hun onderneming. Ze registreerden al een handjevol fundamentele octrooien en werken aan nog enkele nieuwe. Het principe van de axiale flux motor is zoals gezegd al langer gekend. Daar valt niets meer te claimen. De octrooien van Magnax hebben betrekking op zowel de industrialisatie als het productieproces van axiale flux motoren. Ook het unieke design van de oliekoeling en de samenstelling van de stator heeft Magnax geoctrooieerd.
 

Geert Huyghebaert
Bescherming van de intellectuele eigendom was vanaf het begin een fundamenteel onderdeel in de ontwikkelingsprojecten die Magnax bij VLAIO indiende.
Geert Huyghebaert
Bedrijfsadviseur VLAIO

Magnax maakte optimaal gebruik van de mogelijkheid om de kosten van octrooiaanvragen in te brengen onder een VLAIO ontwikkelingsproject. Kester Goh ervaarde de samenwerking met VLAIO bedrijfsadviseur Geert Huyghebaert als zeer positief. Hij waardeert vooral het actief-kritisch meedenken dat het mogelijk maakt om innovatie te realiseren.

Omring je met mensen die slimmer zijn dan jezelf

Magnax heeft zich dus goed met octrooien beschermd en heeft tal van co-developments lopen. Het start met een Duitse partner een samenwerking om vanaf 2022 de productie op te schalen en het opgehaalde kapitaal zal de organisatie robuuster maken. Met Marc Beulque stelt Magnax een ervaren manager als CEO Ground eMobility aan. Ook met Guy Proth als Director QA & Supply Chain haalt Magnax tonnen ervaring aan boord.
 

Kester Goh
Peter, Daan en ikzelf zijn ondernemers, geen managers. Om van Magnax een succes te maken hebben we ervaren managers nodig. Mensen die in hun domein slimmer zijn dan wij.
Kester Goh
Medeoprichter Magnax

Door het management van het bedrijf aan ervaren mensen toe te vertrouwen, creëren Peter, Daan en Kester meer vrijheid voor zichzelf. Die vrijheid willen ze gebruiken om aan nieuwe cases te werken en nog meer waarde te creëren voor hun klanten en de partners waarmee ze samenwerken.

 

Ook ambitieuze plannen voor jouw bedrijf?

Ontdek hier de ondersteuning die VLAIO en de partners uit het VLAIO Netwerk jou aanbieden. Je kan bij de VLAIO bedrijfsadviseurs terecht voor gratis advies op maat van jouw onderneming.

Meer weten over hoe je je intellectuele eigendom kan beschermen? Lees er ons uitgebreide themadossier op na.

Blijf je ook graag op de hoogte van VLAIO nieuws, subsidies, tips en events? Schrijf je hier in voor één of meerdere van onze nieuwsbrieven. Uitschrijven is steeds mogelijk.