De innoverende luchtzuiveringstechnieken van Medic Clean Air

Medic Clean Air ontwikkelt luchtzuiveringssystemen voor medische omgevingen. Sinds die markt door Covid-19 explodeerde, zetten CEO Hendrik Van Passel en dochter Lisa volop in op innovatie. De kmo-groeisubsidie helpt het bedrijf om hun huidig productgamma te optimaliseren en nieuwe luchtzuiveringstoestellen te ontwikkelen.
CEO Hendrik Van Passel en dochter Lisa © Medic Clean Air

Luchtzuivering is een kunst

Medic Clean Air werd in 1994 opgericht door Hendrik Van Passel. Oorspronkelijk vanuit de vraag om een oplossing voor sigarettenrook te ontwikkelen, maar al snel stonden ook ziekenhuizen te springen voor een luchtzuiveringssysteem op maat. Daarop maakte het bedrijf de overstap naar het medische veld. 

Vandaag zet Lisa Van Passel haar schouders mee onder het werk van haar vader: “Mijn vader dacht eerst dat hij niets van luchtzuivering voor ziekenhuizen kende, maar zijn toestellen bleken zo efficiënt dat hij toch de stap waagde”. Ondertussen is de luchtkwaliteit in medische omgevingen verbeteren, en zo de infectiegraad verlagen, al bijna dertig jaar de missie van Medic Clean Air: “We bieden verschillende producten die dienen als ondersteuning van het centrale ventilatiesysteem in ziekenhuizen en ook privépraktijken gebruiken onze apparatuur om hun patiënten, bezoekers en personeel een optimale luchtkwaliteit te garanderen.”

© Medic Clean Air

Snel succes, onverwachte concurrentie

Het bedrijf groeide in de beginjaren mede dankzij medische publicaties. Lisa legt uit: “Mijn vaders werk is indertijd opgepikt door enkele gerenommeerde, internationale medische organisaties die de efficiëntie van onze apparaten uitvoerig bestudeerden. De publicatie van die medische/klinische studies zorgde voor een enorme boost, waardoor allerlei geïnteresseerde partijen uit verschillende landen ons plots contacteerden.” 

Maar het speelveld ziet er ondertussen helemaal anders uit: “Luchtzuivering was vroeger een nichemarkt, maar sinds Covid is die markt ontploft. Vandaag moeten we onze producten heruitvinden en ons opnieuw bewijzen in een exploderende markt. Daarvoor deden we beroep op  de steun van VLAIO.”
 

Vandaag moeten we onze producten heruitvinden en ons opnieuw bewijzen in een exploderende markt.

Lisa Van Passel
Business Intelligence

Prijs boven kwaliteit

“Kwaliteit was voor ons altijd het hoogste goed", gaat Lisa verder. “Maar we merken dat dat aspect vreemd genoeg niet langer het belangrijkste is. De markt is vandaag zo opengebroken dat niet enkel de studies belangrijk zijn, maar ook de prijs. Er is weinig budget en dan kijken ziekenhuizen al snel naar goedkopere oplossingen.” Volgens Lisa is het een kwestie van appelen met peren vergelijken: “Ik heb producten gezien die 1/10 van onze productieprijs kosten. Maar wanneer ik ze laat testen, blijken die helemaal niet zo goed te werken als ze beweren. Om deze prijzenslag te bestrijden, moeten we dus niet alleen kwalitatieve producten aanbieden, maar ook een toegevoegde waarde creëren die ziekenhuizen toch voor ons doet kiezen. 

VLAIO maakt de weg naar de KU Leuven vrij

Om hun luchtzuiveringsproducten kracht bij te zetten, koos Medic Clean Air voor een samenwerking met de KU Leuven: “Zij beschikken over een supercomputer en de juiste knowhow om onze toestellen in allerlei realistische ziekenhuissimulaties te plaatsen” vertelt Lisa. “Samen met hen willen we de ideale installatieplaats en werkingsgebied van onze apparaten in kaart brengen zodat we een toegevoegde waarde voor het ziekenhuis creëren. We willen namelijk niet louter leverancier zijn, maar een dienstverlener die ook de plaatsing en werking van de toestellen mee opvolgt.”

Het feit dat een onafhankelijke partij als VLAIO achter het project staat, creëert een extra waarde en legitimiteit die we ook kunnen inzetten om klanten en andere partners te overtuigen.

Lisa Van Passel
Business Intelligence

Medic Clean Air financierde het traject voor het optimaliseren van de huidige toestellen en het ontwikkelen van nieuwe toestellen grotendeels zelf, maar voor hun samenwerking met de KU Leuven konden ze wel een extra zakcentje gebruiken. “Financiële steun is altijd mooi meegenomen", zegt Lisa, “maar ik merk ook dat de kmo-groeisubsidie van VLAIO het hele project meer kracht geeft. Het feit dat een onafhankelijke partij als VLAIO achter ons staat, creëert een extra waarde en legitimiteit die we ook kunnen inzetten om klanten en andere partners te overtuigen. VLAIO financiert natuurlijk niet zomaar een project.”

© Medic Clean Air

Een brede waaier aan subsidies

Hoewel Lisa VLAIO vrij laat contacteerde, kon ze wel op uitgebreide steun rekenen van bedrijfsadviseur Luc Bastiaens. In drie videocalls legde hij haar alle do’s en don’ts van het projectdossier uit. “Ik heb het dossier in sneltempo moeten maken, maar Luc gaf ons steeds duidelijk advies”,  getuigt Lisa. “Hij was heel eerlijk als het niet goed zat, maar stond zelf volledig achter het project.”

Die samenwerking krijgt in de toekomst zeer waarschijnlijk een vervolg: “Door de brede waaier aan VLAIO-subsidies hebben innoverende ondernemers er altijd baat bij om te kijken of er iets is dat bij hun project aanleunt. Als de tijd rijp is, wil ik zelf ook met andere projecten nog eens beroep doen op VLAIO steun. Luc liet me al weten dat hij ons dan heel graag opnieuw begeleidt - maar dan hopelijk aan een iets rustiger tempo.”

 
 
 

Maak jouw afspraak met een VLAIO bedrijfsadviseur 

Lisa werd geholpen door bedrijfsadviseur Luc Bastiaens.

Maak ook een afspraak met een VLAIO bedrijfsadviseur om je plannen te bespreken via vlaio.be/afspraak