Lab: Design Thinking - de perfecte leidraad voor transformatie en innovatie

Sta jij open voor nieuwe managementtechnieken en creatieve tools? Dan is dit lab Design thinking zeker iets voor jou. Design thinking laat je tot innovatieve en creatieve oplossingen komen door inzicht te krijgen in (de noden van) je doelgroep.

Dit event is afgelopen

Waarom Design thinking?

Onderzoek toont aan dat net geen 50% van alle innovaties en 25% van de digitaliseringstrajecten een stille dood sterven. Vaak komt dat omdat deze onvoldoende afgestemd zijn op de noden en behoeften van de organisatie, de markt en de gebruikers. Design thinking, ontstaan in het begin van deze eeuw in Silicon Valley, kan hierbij helpen.

Design thinking-methodieken zijn echt niet enkel weggelegd voor professionele ontwerpers of voor Google, Amazon of IBM. Ook jij kan ermee aan de slag.

In dit lab leer je digitaliserings- en innovatieprojecten afstemmen op de noden van de organisatie en de markt, zonder daarbij de economische relevantie en de technische haalbaarheid uit het oog te verliezen.

Programma

We gebruiken het double diamond-model om innovatie en digitalisering in je organisatie aan te pakken: 

Voor elke fase van het innovatie- of digitaliseringstraject krijg je een aantal heel praktische tools aangereikt waarmee je onmiddellijk aan de slag kan.

Fase 1 - Inzichten over het probleem verzamelen en analyseren
Wat is de ambitie van het project? Wat zijn de verwachtingen? Wie zijn de belangrijkste stakeholders en gebruikers? Wat zijn hun noden?
Een doorgedreven onderzoek naar de stakeholders en hun ‘pains’ en ‘gains’ verhoogt de kansen voor vermarkting en valorisatie.

Via oefeningen leer je werken met:

  • Scoping 
  • Stakeholdermapping en -selectie 
  • Focusgroepen
  • Questionstorming
  • Observatie
  • Interview
  • User journey

Fase 2 - Oplossingen vinden, prototypen en uittesten
In deze tweede fase leer je op allerlei manieren brainstormen naar oplossingen. Via prototyping test je verschillende richtingen op haalbaarheid, wenselijkheid en economische relevantie. Een idee wordt een Minimum Viable Product of een Minimum Viable Experience. 
Tot slot leer je het project ook enten op een geschikt businessmodel. 

Tools die geoefend worden: 

  • Ideation
  • Prototyping
  • User journey en storyboarding
  • Business Model Canvas en St-Gallen Business Model Navigator

Spreker

Remco Lenstra startte zijn carrière als productontwerper en R&D-manager, om daarna aan de slag te gaan bij Flanders InShape. Deze ervaren design thinking-expert is docent en spreker en schreef al verschillende white papers en toolbooks. Hij doceert ook aan de businessschools Antwerp Management School en Edhec in Rijsel.

Voor wie?

Deze opleiding is zeer geschikt voor innovatiemanagers, R&D-managers, beslissingsnemers in een organisatie, kmo-ondernemers maar ook business consultants die bedrijven adviseren en begeleiden bij digitalisering en innovatie.

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
€550 (excl. btw)
Organisator
Voka
Thema's

Dit event is afgelopen

Locatie

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty) Kapellestraat 138 8020 Oostkamp