De Vitrine

De leegstandsheffing: cruciaal instrument maar geen totaaloplossing

Een minpuntje is dat grote(re) investeringsgroepen of vermogende pandeigenaars niet onder de indruk zijn van ons maximumbedrag en dus nog te vaak onbewogen blijven.

-
Eva Brandwijk
,
Schepen van middenstand en lokale economie stad Herentals
Bron: Provincies in cijfers

De leegstandstaks is zeer effectief voor een versnelde omvorming van handel naar wonen buiten het kernwinkelgebied. In het kernwinkelgebied zelf is de leegstandsheffing slechts een deel van de oplossing

-
Tanja Mattheus
,
Algemeen directeur stad Herentals

De heffing verloopt ook progressief. De eerste 3 jaar wordt de heffing met 100 % van het basisbedrag verhoogd. Zo hopen we pandeigenaars sneller mee te kunnen nemen in ons verhaal van kernversterking.

-
Emma Minderhout
,
Beleidsmedewerker economie stad Roeselare

De stad legt de prijs en minimumperiode vast maar huurder en verhuurder kiezen verder zelf hoe ze de overeenkomst invullen. Het percentage van doorgroeiers na zes maanden of één jaar ligt vrij hoog omdat het minder als een pop-upovereenkomst wordt gezien en er al een band gesmeed wordt tussen de partijen.

-
Kris Declercq
,
Burgemeester stad Roeselare
Bron: Provincies in cijfers

Een aantal van de leegstaande panden zijn niet meer modern of zijn energetisch niet interessant. We willen de middelen van de pandeigenaar die nodig zijn om te investeren niet via de leegstandstaks afromen. De taks mag dus niet straffend werken voor een eigenaar die bereidwillig is maar geen overschot aan investeringsmiddelen heeft.

-
Bert Serneels
,
Teamcoördinator ondernemen
Bron: Provincies in cijfers

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0