Startkompas

Je hebt beslist een bedrijf op te starten, of je denkt eraan. Dit startkompas is een werkinstrument waarmee je de haalbaarheid (financieel en organisatorisch) van jouw project kan inschatten. Bovendien kan het startkompas dienen als basis voor een ondernemingsplan.

Inhoud

Wij ontwikkelden het startkompas, een instrument om de haalbaarheid van jouw zaak te onderzoeken. Het startkompas bestaat uit:

1. Het beschrijvende luik

Bevat de onderdelen:

  • Projectvoorstelling: Wat is je idee? Beschrijf je plannen. Waarom zal jouw project slagen? Wat houdt jou nog tegen om te starten?
  • Omgevingsanalyse: Hoe zien de markt en jouw omgeving eruit? Wie zijn je klanten, je concurrenten, je leveranciers, je partners? Welke trends spelen een rol?
  • Commercieel plan: Hoe commercialiseer je jouw idee (product, plaats, prijs, promotie)?
  • Organisatieplan: Hoe zal je jouw onderneming concreet organiseren?

2. Het financiële luik

De omzetting van het concept omzet in cijfers, over een periode van tenminste twee jaar:

  • Welke investeringen plan je?
  • Hoe financier je de investeringen voor de start ?
  • Wat zijn de vaste (= terugkerende) kosten op jaarbasis?
  • Welke marge blijft over om de vaste kosten te dekken?
  • Welke omzet moet je minimaal realiseren om alle kosten te dekken (doodpuntomzet)?

De doodpuntomzet bepaalt of je project intern en extern haalbaar is in relatie tot:

  • de geplande investeringen
  • de financiële middelen
  • de vaste kosten
  • je persoonlijke doelstellingen
  • het marktpotentieel
  • de marktspelers

Is het project niet haalbaar of is er een groot risico? Herbekijk je project: doorloop opnieuw het startkompas en sleutel aan je project. Zien de haalbaarheid en de risicograad er positief uit? Werk het definitief ondernemingsplan uit. Download de pdf-versie via de groene knop hieronder. Het is ook beschikbaar als xlsx-bestand, waarin de doodpuntomzet automatisch berekend wordt.