Met deze 5 tips blaast Alexandra Limage haar transportbedrijf nieuw leven in
“Yes! Wij zijn open!”, staat er in het groot op de website te lezen. En inderdaad. Elke klant wordt ook vandaag vlot geholpen in het transportbedrijf Sprint Transport van Alexandra Limage… ondanks de coronacrisis.
Van chauffeur tot baas
Het ondernemersparcours van de Limburgse zaakvoerster is opmerkelijk. Alexandra startte in 1999 als chauffeur en legde zich enkele jaren later toe op de operationele werking van het bedrijf. Tijdens die periode zei ze vaak dat ze het bedrijf beter zou leiden dan haar baas. Kort nadien kon ze het tonen. “Toen de zaak failliet ging, spoorde mijn man me aan om het bedrijf over te nemen”, vertelt Alexandra. Wat ze vervolgens ook deed. Ze investeerde geld, tijd en energie. Ze nam de leiding en bouwde het transportbedrijf uit tot een onderneming met 36 voertuigen, gespecialiseerd in distributie voor de medische sector.
Het leverde haar een bloeiend bedrijf op en de WOMED Award voor ‘Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar’ in 2018. “In het jaar dat erop volgde zat ik naast Koningin Mathilde en sprak ik vrijuit met haar. Ook kon ik toenmalig Premier Michel mijn zorgen als onderneemster in de transportsector voorleggen”, haalt ze herinneringen op.
Van negatief naar positief
Vandaag zijn de tijden minder glorieus. De onderneming verloor 70 procent van de normale omzet. 20 van de 36 voertuigen staan stil. 25 mensen van de 45 blijven deels aan de slag. Tijdelijk sluiten is geen optie omdat sommige transporten wel doorgaan. Ondanks de zakelijke tegenslagen lacht Alexandra voluit aan de telefoon. “Ik heb de tijd van mijn leven!” In de tweede week van de lockdown zag ze alles zwart in. Tot ze het positief besloot aan te pakken. Hoe deed ze dat, en hoe onderneemt ze nu Sprint Transport praktisch stilligt?
Dit zijn de 5 adviezen van Alexandra Limage voor ondernemingen die willen heropenen of zich versterken:
Advies 1. Volg enkel nuttig nieuws
Eén van de eerste zaken die Alexandra deed, waren de radio uitzetten, niet meer naar krantenwebsites surfen en het journaal op televisie overslaan. “Het nieuws hielp me niet”, zegt de zaakvoerster. “Sindsdien volg ik enkel de nuttige websites van de RVA, VLAIO, UNIZO en onze sectororganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen. Zo ben ik goed geïnformeerd en vermijd ik de lawine aan slecht nieuws.”
Het nieuws hielp me niet. Ik volg enkel de nuttige websites van de RVA, VLAIO, UNIZO en onze sectororganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen. Zo ben ik goed geïnformeerd en vermijd ik de lawine aan slecht nieuws.
Advies 2. Bevries je kosten
In de eerste week haalde ze 15 nummerplaten van vrachtwagens en bracht ze deze binnen bij haar verzekeraar. “Schors je de polissen?”, vroeg Alexandra aan haar makelaar. Net zo snoeide ze in andere kosten zoals lidgelden, abonnementen en vroeg ze uitstel van betaling voor de afbetalingen van het wagenpark. “Ik roep iedereen op om zijn rekeningen te betalen. Dat doe ik ook. Anderzijds moeten we roeien met de riemen die we hebben en kunnen we perfect sommige kosten stoppen of uitstellen.”
Advies 3. Pas werkmateriaal aan
Toen corona losbrak, waren enkele chauffeurs in opleiding om gesteriliseerd operatiemateriaal en prothesen te leveren aan ziekenhuizen. “Iedereen moest met 2 in een wagen”, zegt ze. “Dat was toen normaal. Maar ja, vandaag kan dat niet meer. De oplossing vond ik in een gesprek met een andere ondernemer. Hij had net schermen geïnstalleerd tussen de twee zitplaatsen vooraan. Zo konden zijn installateurs toch de baan op. Ook wij plaatsen nu transparante schermen in enkele vrachtwagens, waardoor het tweede deel van de opleiding gewoon kan doorgaan.”
Ook wij plaatsen nu transparante schermen tussen de twee zitplaatsen vooraan. Zo kunnen mijn werknemers toch de baan op.
Advies 4. Bel je klanten
Alexandra blijft ook in contact met haar klanten. Vooral in deze tijden wil ze luisteren naar hoe het met hen gaat. “Vroeger praatten we over transporten en hoe dringend ze waren”, vergelijkt ze. “Vandaag ontstaat er ruimte en een gelegenheid om over andere onderwerpen te spreken. Ik leer mijn klanten op een heel andere manier kennen. Ik hoor verhalen over hun kinderen en hoe zij deze tijd beleven. Deze gesprekken zijn waardevol. Ik geloof dat klanten er aan zullen terugdenken wanneer ze na de crisis opnieuw de draad oppikken en meer nood aan transport hebben.”
Advies 5. Deel positivisme
Na de eerste moeilijke weken, herpakte Alexandra zich. Vervolgens ondervond ze hoe corona haar ruimte, nieuwe ideeën én een positieve stemming geeft. Die wil Alexandra met iedereen delen. “Leuk is dat daar niets voor nodig is. Ik zet mijn camera klaar en spreek. Kort en krachtig. Nadien plaats ik het filmpje op mijn Instagram-kanaal executegirl.” Daarnaast start ze binnenkort samen met een andere onderneemster met eigen webinars. Hou haar zeker in het oog!
Doe ook zoals Alexandra. We wensen je alvast succes bij het invullen van haar ervaring in je eigen onderneming. Kom hier bij VLAIO regelmatig nieuwe adviezen en positivisme tanken.
Jouw bedrijf tijdens en na de coronacrisis
Met deze ondernemersverhalen willen we jou inspireren en informeren, en de Vlaamse economie ondersteunen bij de heropstart tijdens en na de coronacrisis. Op www.vlaio.be/heropstart vind je alle belangrijke adviezen en nuttige tips gebundeld.
Een overzicht van alle steunmaatregelen vind je op www.vlaio.be/corona en in de subsidiedatabank. Blijf op de hoogte van nieuws door je in te schrijven op de VLAIO corona-update voor bedrijven en door Facebook, Twitter of LinkedIn te volgen.