K(l)ant-en-klare inzichten voor retailers

Waar open ik mijn volgende vestiging? Waar en hoe kan ik klanten terugwinnen als ik een verkooppunt sluit? Welke producten zet ik deze week in promotie? Welke producten mis ik nog in mijn assortiment? Allemaal vragen waar winkeliers en warenhuizen mee te maken krijgen. Tien jaar geleden werden ze nog beantwoord op basis van buikgevoel. Daltix en RetailSonar hebben elk een eigen platform ontwikkeld waarmee de retailer of retailleverancier heel accuraat, objectief en snel een antwoord krijgt op zijn meest prangende vragen.
Daltix@Work
Daltix@Work.

Jonas Deprez, CEO Daltix: “Meer dan ooit worden de commerciële afdelingen in de retailsector uitgedaagd. Het is een heel dynamische, heel volatiele markt. Om daarop juist te kunnen inspelen, moeten ze heel veel data op korte tijd kunnen analyseren. Sales- en marketingmanagers zijn uren, soms zelfs dagen bezig met het verzamelen van data in Excel-bestanden om er achteraf inzichten uit te kunnen halen. Zo hollen ze achter de feiten aan. Ons platform verwerkt vele malen sneller die informatie en levert k(l)ant-en-klare inzichten. Op basis van de verkregen inzichten kunnen sales- en marketingmensen snel de juiste beslissingen nemen.” 

Koekjes en hotspots 

Over welke inzichten hebben we het dan? Jonas: “Met Daltix hebben we een tool gebouwd die dagelijks alle producten van alle online winkels (supermarkten, doe-het-zelfzaken, …) verzamelt en vergelijkt. We brengen de evoluties in prijs, promotie en assortiment in kaart en maken deze informatie op een gemakkelijke manier toegankelijk voor retailers en retailleveranciers. Zij kunnen met ons platform concurrentiedata opvragen waardoor ze hun marktpositie kunnen evalueren en versterken. Om als leverancier bijvoorbeeld een goed promoplan op te stellen, kijk je best bij de concurrentie in en eventueel buiten de categorie: Op welke producten geven ze korting? Hoeveel bedraagt die korting? Hoe lang duurt de promo? Als Lotus wil weten of het best zijn frangipanes of wafeltjes in promo aanbiedt, kan hij filteren op de promo’s van LU. Welke actie de klant onderneemt, beslissen ze zelf. Wij leveren de inzichten op een bordje waardoor de klant gericht tot keuzes kan overgaan.”
 

Het Daltix team.
Het Daltix team.
Jonas Deprez, CEO Daltix

Daltix verwerkt snel bergen data. Als je concurrent ’s ochtends zijn prijs verlaagt, kan je diezelfde dag nog reageren. Welke (re)actie dat is, dat beslist de retailspeler zelf. Wij leveren enkel de inzichten.
 

Jonas Deprez
CEO Daltix

Retailers staan elke dag voor belangrijke beslissingen rond hun prijsbeleid en productassortiment, maar we mogen niet vergeten dat het leeuwendeel van die producten nog steeds in een (fysieke) winkel worden gekocht. Consumenten moeten zich hiervoor verplaatsen. En wat maakt nu of ze naar de Delhaize gaan of naar de Carrefour 200 meter verderop?

Dieter Debels, CEO RetailSonar: “Dé vraag van één miljoen. En neem dat maar letterlijk. Een nieuwe vestiging openen brengt een groot financieel risico met zich mee. Je kan daarom maar beter genoeg bewijs hebben dat die nieuwe vestiging zal opbrengen. En dat kan tegenwoordig dankzij het RetailSonar-platform. Aan de hand van geografische data en concurrentiedata kunnen we heel accurate inschattingen maken: Hoeveel omzet mag ik verwachten op de nieuwe locatie? Is er mogelijks een kannibalisatie-effect op de reeds gevestigde winkels in de buurt? Als ik een vestiging sluit, hoeveel klanten kan ik dan terugwinnen in andere winkels uit mijn netwerk? Expansiedirecteurs hoeven zich niet meer te beroepen op hun buikgevoel, maar kunnen nu gevalideerde berekeningen gebruiken om beslissingen te maken.”

Van vogelpiek naar methodiek

“Toen ik tien jaar geleden mijn idee aftoetste in de markt, vertrouwde een expansiemanager me toe dat dergelijke belangrijke beslissingen gemaakt werden op basis van fingerspitzengevoel en een kaart met duimspijkers”, vertelt Dieter ons. “En dat terwijl er toch een serieus prijskaartje hangt aan het openen van een nieuwe vestiging. Ondertussen werd meer en meer geografische data verzameld. En dus bedacht ik dat het mogelijk moest zijn om een accurate voorspellingsmethode uit te werken. Alleen: in theorie wist ik alles over methodieken, maar er eentje bouwen is heel andere koek. Dat vergt een heel specifiek profiel. Via het Baekeland-mandaat van VLAIO vond ik de geschikte doctoraatstudent die me hierbij kon helpen.”
 

RetailSonar team
RetailSonar team

“In 2011 kwamen we met de eerste versie van ons platform op de markt. In twee jaar tijd vergrootten we ons klantenbestand met kledingzaken, elektrowinkels en telecomspelers. Maar er moest hier en daar nog wat geschaafd worden aan de tool. Hij kon je bijvoorbeeld nog niet vertellen dat je twee winkels moest sluiten om er één halverwege te openen.

 

Of het optimale aantal vierkante meter berekenen. Dat kan nu wel dankzij het innovatieproject dat we in 2013 hebben uitgevoerd, met dank aan VLAIO bedrijfsadviseur Peter Rutten die ons intensief begeleid heeft bij de subsidieaanvraag.” 

Dieter Debels

In theorie wist ik alles over de methodiek, maar een platform bouwen is heel andere koek. Dat vergt een heel specifiek profiel. Via het Baekeland-mandaat van VLAIO vond ik de geschikte doctoraatsstudent die me hierbij kon helpen.”

Dieter Debels
CEO RetailSonar

Flyeren verleden tijd?

Dieter: “In 2015 dienden we opnieuw een innovatieproject in om ons platform te verrijken met een marketingoptie. Door data over verkeerstromen, bevolkingsgegevens (leeftijd, inkomen, …) en concurrentiedata te verzamelen, kunnen we voorspellen waar je klanten zich bevinden en hoe je die  best bereikt. In bepaalde wijken worden folders bijvoorbeeld vaker gelezen dan in andere. Soms zal met andere woorden een e-mailcampagne doeltreffender zijn dan een huis-aan-huis flyer.”

“Bovendien zijn consumenten tegenwoordig veel internetvaardiger dan vroeger”, gaat Jonas verder. “Stel: je geeft een tuinfeest en wil weten waar je het minst betaalt voor Coca-cola of Pepsi. Snel even de webshops van de supermarkten vergelijken en de keuze is snel gemaakt. Of misschien hoeft het geen Coca Cola te zijn? Want we merken op dat de merkentrouw van consumenten afneemt. Witte producten en huismerken zijn in opmars. Een hele uitdaging voor ons platform. Het Daltix-platform kan zonder problemen een fles Coca Cola vergelijken in alle webshops, maar de vergelijking tussen bijvoorbeeld River cola en een ‘echte’ cola is een stuk complexer. Het gaat namelijk niet over exact hetzelfde product. Je moet al naar de productspecificaties kijken om ze onder dezelfde productcategorie te plaatsen. Dankzij ons eerste VLAIO innovatieproject, dat we begin 2017 gestart zijn, hebben we zo’n matchingtool ontwikkeld. 

Gedreven door data

“Een retailer heeft vaak meer dan 10.000 producten in zijn aanbod. Vermenigvuldig dit met het aantal concurrenten dat ze hebben en je zit al gauw aan een getal met zes nullen per maand in een dynamische markt”, weet Jonas. “We zijn op een punt gekomen dat een gewone database niet meer volstaat om de grote hoeveelheid data die we verzamelen, te verwerken. Een vrij recente technologie, het datalake, is wel krachtig genoeg om onze dataopslag schaalbaar te maken. Een tweede innovatieproject helpt ons die technologie eigen te maken.”

“Onze uitdaging bestaat er vooral in om voor elke klant een nieuwe datapuzzel te leggen”, besluit Dieter. “Momenteel draait onze applicatie in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk. Voor elk land dat we hier nog aan toevoegen, moeten we opnieuw geografische gegevens verzamelen voordat onze nieuwe klant zijn netwerkvragen kan beantwoorden. Dat voorbereidend werk automatiseren is momenteel nog onmogelijk.”

#Daltix, #RetailSonar, #bedrijfsadvies, #retail, #data, #platform

Nood aan begeleiding op maat?

De VLAIO bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.