Identiteitsdiefstal vermijden

‘Toon me je kleerkast en ik weet wie je bent’ zal Jo tijdens ons gesprek vertellen. Om duidelijk te maken hoe bepalend kleren voor iemands identiteit zijn. Kleren vertellen jouw unieke verhaal. Hoe waarheidsgetrouw die uitspraak is, ervaart iedereen die voor korte of langere tijd in een ziekenhuis verblijft. Ontdaan van je eigen kleren, gehuld in een standaard ziekenhuisoutfit, ben je niet helemaal jezelf meer.
Verstelde kleren van Attractive2Wear.
Je eigen kledij aangepast aan jouw behoefte

De kleren maken de man of de vrouw

Heidi: “Jo en ik werken in woon- en zorgcentrum De Wingerd, een kleinschalig genormaliseerde  woonvorm voor personen met (jong-)dementie. In de sector van de woonzorgcentra merken we dat het aan- en uitkleden vaak een strijd wordt die discomfort veroorzaakt door het vele trek-, sleur- en sjorwerk. Daarom wordt er al te snel gegrepen naar kledij die wat ruimer zit of naar de sportievere look in stretch- en rekstof. Hoe vaak wordt er niet gauw gezegd ‘doe maar een jogging aan’. Voor mensen die in heel hun leven nog nooit een jogging hebben gedragen, betekent dat identiteitsverlies. En voor hun dierbaren nog meer. ‘Ik herken mijn familielid op deze manier niet meer’, krijgen we vaak te horen.

Sleutelwoord: respect

Jo vult gretig aan: “Vanuit die nood is Attractive2Wear ontstaan. Kunnen we er niet voor zorgen dat met een aantal onzichtbare ingrepen, zorgbehoevende personen hun eigen kledij kunnen behouden, terwijl hun verzorging veel vlotter kan verlopen?  We wilden maximaal inzetten op het behoud van identiteit en uitstraling. Zorgbehoevende mensen willen, neen, moeten volwaardig door het leven blijven gaan. Je eigen kleding kunnen aandoen, draagt daar heel erg toe bij.”

Mimi Lamote, CEO van modemerk Mayerline sluit zich daarbij aan: “Respect is voor onze organisatie een sleutelwoord. Intern op de werkplek, doorheen de hele werking van de organisatie, maar zeker ook voor onze klanten. Mayerline is een kledingmerk voor mensen die midden in het leven staan. En wat stellen wij dan vast? Dat midden in het leven staan, soms ook betekent dat je dingen meemaakt die je niet leuk vindt. Onze managers vertellen mij regelmatig over klanten die, bv. door een hersenbloeding, van de ene dag op de andere zich niet meer zelfstandig kunnen aankleden. Of klanten met fybromyalgie die hun armen niet meer kunnen strekken, … Toen ik via Nico De Fauw van In4Care in contact kwam met Jo en Heidi van Attractive2Wear, zag ik meteen een mogelijkheid voor Mayerline om haar klanten verder te helpen.

In een eerste fase starten we met een pilootproject in het Wijnegem Shopping Centrum. Daar zullen we onze klanten wijzen op de service om gekochte kledij te laten aanpassen via Attractive2Wear naar voor hen functionele kledij. Onze website, onze nieuwsbrief, ons magazine zijn veelgelezen kanalen langs waar we die boodschap verder in de markt zullen zetten. Ik ben ervan overtuigd dat mond-aan-mond reclame vervolgens voor de verdere verspreiding zal zorgen.”

Kleding is alles. Je toont ermee wie je bent, wie je wil zijn. Als je dat niet meer kan, is dat heel erg. Als wij als merk kunnen bijdragen aan het behoud daarvan, vinden wij dat belangrijk.  
Mimi Lamote
Mimi Lamote
CEO Mayerline
speciale sluitingen van Attractive2Wear
speciale sluitingen van Attractive2Wear

Trekken en sleuren

Terug naar Attractive2Wear, naar Jo en Heidi. Want een idee hebben is één ding, het omzetten in een leverbare service is nog iets helemaal anders. Heidi: “We pasten in De Wingerd al wel eens kledij van bewoners aan. Maar het was steeds zoeken naar een goede manier om dat gestructureerd te doen. Continuïteit garanderen en een korte realisatietermijn waren niet altijd te verzekeren.” 

Jo: “Op zichzelf is het idee vrij simpel. Zo simpel dat we zaten te wachten tot iemand het op de markt bracht en wij het aan onze bewoners konden aanbevelen. Alleen, dat gebeurde maar niet. En toen dacht ik als ondernemer, ik doe het gewoon zelf. Ik heb Heidi hiervoor onder de arm genomen. Niet alleen is met zijn tweeën ondernemen leuker, zij is vooral ook erg complementair. Ik ben de ondernemer die naar het zakelijke, de cijfers kijkt. Heidi is de praktische creatieveling.”

“Ons idee komt in de eerste plaats tegemoet aan de noden in de zorgsector. Wie in een woon- en zorgcentrum werkt, ziet de verzilvering van onze maatschappij. De werkdruk en werklast voor zorg- en verpleegkundigen nemen toe. Mensen aan- en uitkleden, wassen en verzorgen, het is niet altijd even makkelijk te realiseren. Ergonomisch verantwoord? Comfortabel om mee te maken? Vaak komt er trek- en sleurwerk bij kijken omdat de praktijk niet anders toelaat. Typisch zie je dat bij de traditionele verzorging van bewoners in bed aan ontkleden, wassen, verschonen en aankleden, 5 tot 8 herpositioneringen van rug- naar zijlig nodig zijn. Bij het uitwerken van onze patronen was het doel dit te reduceren tot één keer. Tot ze een workshop van ons volgen, reageren de meeste zorg- en verpleegkundigen vol ongeloof. Daarna staan ze met de mond open van verbazing én tevredenheid. Want het kan dus wel door maar één keer te draaien. Het verhoogt het comfort van de zorgvrager en het vergemakkelijkt de zorgtaak. Wat wil je nog meer?”

Zesduizend magneten nog aan toe

Jo: “De sluiting was de grootste uitdaging. Daar hebben we meer dan 6 maanden over gedaan. Lintjes? Zeer veel knoopwerk. Velcro? Erg vervelend bij het wassen en de ruwe velcrozijde kan huidirritatie geven. Een rits? Moeilijk in te stikken in hoeken of scherpe bochten. Eén ritsslotje stuk en de volledige rits raakt in onbruik. Voor harige mannen is een rits ook niet altijd even comfortabel. Drukknopen? In de plastiek versie worden ze al snel stuk gestreken wanneer ze niet gesloten zijn, in de metalen versie verkregen we snel kans op roestvlekken na meermaals wassen. 

Tot ik op het verjaardagsfeestje van mijn zoon één van zijn verjaardagskaarten in handen kreeg. Je kent dat wel: geopend hoor je een liedje, gesloten hoor je niets. En wat hield de kaart gesloten? Bingo! Een magneetsluiting. Dat voldeed nu eens aan alle vooropgestelde vereisten. Tenminste, dat dachten we toch. Maar dit bleek al snel te voorbarig. Magneten bleken te roesten bij het in contact komen met water waardoor ze hun trekkracht deels verloren. Ze braken maar al te snel wanneer ze werden blootgesteld aan de centrifuge krachten in was- en droogtrommels. En het instikken ervan was ook een ander paar mouwen aangezien de magneet liever bleef plakken aan de stikmachine in plaats van mooi te blijven liggen op de kledij. Maar als ondernemer blijf je op zoek gaan naar de oplossing: een siliconen sealing. Het heeft ons best nog wat tijd gekost om de goede producent en de juiste productiemanier te vinden. Bovendien was de minimum voorwaarde: afname van 6.000 magneten in één keer.”

Heidi: “OK dan maar. Bestelling geplaatst, productie opgestart. Wisten wij veel dat die levering eerst tegengehouden zou worden door de douane in China? Vervolgens geen enkele piloot het risico wilde nemen om de lading met zo’n groot magnetisch veld aan boord te nemen? En tenslotte dat ook de koerier die de lading bij ons bezorgde ons stevig vervloekte omdat zo’n klein pakje zo zwaar kon wegen. En dat het dan ook nog eens bleef plakken aan de metalen bodem van de vrachtwagen omdat het niet meer op de transpallet stond. Nu kan je daar mee lachen …”

Voor én door de zorg

Voor de realisatie van de eigenlijke aanpassingen van de kledij, werkt Attractive2Wear samen met het stikatelier van maatwerkbedrijf Bewel. Jo: “Het respect waar we dit interview mee begonnen, vind je ook terug in onze samenwerking met Bewel. We wilden met onze zorgonderneming ook een maatschappelijke impact realiseren.”

We zijn erg trots en tevreden dat mensen met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt een fundamentele bijdrage kunnen leveren aan deze relevante uitdaging.
Tom Ketels
Tom Ketels
Commercieel Directeur, Bewel

Tom Ketels, Commercieel directeur van Bewel, bevestigt:  Onze werknemers, die in het reguliere werkveld moeilijker aan werk geraken, krijgen hier, bij Bewel volop kansen om een job uit te oefenen. Ze worden persoonlijk gecoacht om vaak ook uitdagende opdrachten kwaliteitsvol te realiseren. Van meet af aan hebben we vanuit onze ervaring met Jo en Heidi meegedacht. Hoe kunnen we het gevraagde productieproces efficiënt vertalen naar de beschikbare handen in ons stikatelier? Wie van onze mensen kan best de repetitieve zaken oppikken en wie heeft de capaciteit om flexibeler met deze materie om te springen? Zo ontstaat het gepaste antwoord op de voorliggende vraag.”

Heidi sluit aan: “Als ik daar kom om de aangepaste kledij te controleren, en de stiksters hun werk vol trots komen tonen, geeft dat heel veel voldoening. Ze vinden onze opdrachten uitdagend en anders omdat ze minder routinematig zijn dan doorgaans gebruikelijk wel het geval is bij te realiseren zaken in het stikatelier. Elk kledingstuk is anders, elke stof vraagt een andere aanpak. Wij zijn blij dat we op deze manier voor lokale tewerkstelling kunnen zorgen.”

Heidi Van Campenhout
Zonder bedrijfsadviseur Kristine Debruyne van VLAIO zouden we niet staan waar we nu staan.
Heidi Van Campenhout
Zaakvoerder Attractive2Wear

De noodzakelijke duw in de rug van VLAIO

Jo: “Ik had voorheen in functie van een ander project al eens contact gehad met Kristine Debruyne, bedrijfsadviseur van VLAIO en dus leek het me logisch om haar visie op Attractive2Wear te vragen. Zij bracht ons onder andere in contact Nico De Fauw van In4Care. Ook hielp ze ons stevig met onze businesscase. We zijn geen van beiden economen noch commercieel opgeleid en haar inzichten werkten verhelderend. ‘Jo, die kosten heb je nog niet in je businessmodel ingecalculeerd’, gaf ze aan; of ‘wat met jouw marge?’ Zij heeft ons met de harde cijfers geconfronteerd en ons zo behoed voor een onrealistische prijssetting. Finaal heeft Kristine ons de spreekwoordelijke ‘trap onder de kont’ gegeven. We bleven te lang hangen bij het idee op zich en zetten maar niet de stap naar echt ondernemen. Ze zei, ‘Stop nu eens met al jouw ideeën en doe er eens iets mee. Ofwel probeer je het te verkopen aan iemand die het wil uitwerken, maar dan moet je het ook kunnen loslaten. En ik voel dat je dat niet zal kunnen, want het is jouw kind. Ofwel doe je het zelf!” 

Heidi: “Erg confronterend maar wel duidelijk: we moesten springen. Uiteindelijk zijn we wel blij dat Kristine ons die por in de rug gegeven heeft.”

En intussen volgen de eerste successen elkaar  op: de eerste verkopen zijn een feit en recent won Attractive2Wear op de Happy Aging Day 2018, de publieksprijs en de Motmans &  Partners mentortraject prijs. Een mooie erkenning.

links-rechts etiketten ter ondersteuning van de verzorgers.
links-rechts etiketten ter ondersteuning van de verzorgers

In4Care

Op maandag 28 januari nodigt In4Care geïnteresseerden in de zorg uit voor hun Nieuwjaarevent in Gent. Zowel Jo De Clercq van Attractie2Wear als Mimi Lamote van Mayerline nemen er het woord en lichten er hun respectvolle ondernemersverhaal toe.

Wil je ook begeleiding op maat?

De VLAIO bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.