Contact met verkoper en overname personeel sleutelrol in overnameproces

Straalwerken Linssen B.V.B.A. (Dilsen-Stokkem) werd in 2008 door Geert Linssen en zoon Jan opgericht als een familiebedrijf actief in het stralen van hout en metaal. Het bedrijf heeft zowel in België als Nederland klanten, vooral in Belgisch en Nederlands Limburg en Nederlands Brabant. Ook op andere locaties, zoals Antwerpen of Brussel, is het actief, maar dan meestal in samenwerking met aannemers uit de directe omgeving van Dilsen.

In 2011 kwam ook tweede zoon en huidig zaakvoerder, Thijs Linssen, aan boord. Het bedrijf werkte steeds met drie, zonder extra personeel. Een vijftal jaar geleden rolde Thijs' broer in de comedy-wereld, wat op termijn niet meer te combineren viel met het familiebedrijf. Straalbedrijf Linssen ging daarop op zoek naar personeel en nam in 2019 zijn eerste externe werknemer aan. Er werd meteen al gezocht naar een tweede om op te leiden vermits vader Linssen met pensioen zou gaan. Het bedrijf kwam zo volledig op Thijs' schouders terecht, maar de combinatie van de administratie en de werken was niet houdbaar. Bovendien verhuisde het familiebedrijf in 2019 naar een gloednieuw bedrijfspand in een industriezone in de Energielaan aan de rand van Dilsen-Stokkem.

Van samenwerking tot overname

Straalwerken Linssen werkte al lange tijd samen met regiogenoot V&G (Dilsen-Stokkem), een tweemanszaak gespecialiseerd in gevelreiniging en natuursteenrenovatie. "Regelmatig verwees V&G klanten door naar ons, en omgekeerd. Er was dus al een beetje een samenwerking, zonder dat dat op papier stond", aldus Thijs Linssen. Begin november 2019 stelde de zaakvoerder van V&G Straalwerken Linssen voor om zijn bedrijf over te nemen vermits hij in het bedrijf van zijn vader wilde stappen, Rofix N.V. (Dilsen-Stokkem), gespecialiseerd in bevestigingsmateriaal voor loodgieterij, HVAC en prefab-betonoplossingen. Linssen was in eerste instantie eigenlijk op zoek naar een tweede personeelslid, maar dat bleek niet makkelijk. "Het is een specifieke, zware en vrij vuile job. Bovendien moet de werknemer ook in staat zijn om zelfstandig naar klanten te gaan", legt de zaakvoerder uit.

Eerste voorwaarde van de overname werd dan meteen, zowel voor V&G als Linssen, dat de werknemer kon aanblijven. De werknemer werd ook mee betrokken voor de finale beslissing werd genomen. "Op het vlak van natuursteen en vloeren hadden wij nog geen kennis in huis", verklaart Linssen. Aangezien beide kanten diezelfde voorwaarde stelden, werd in december 2019 reeds het mondelinge akkoord voor de overname gegeven, waarna die op 1 januari 2020 officieel werd bekrachtigd.

Know-how en communicatie

Het moeilijkste in het overnameverhaal was voor Thijs Linssen het aanboren van de nieuwe markt. "De V&G- werknemer had wel de know-how over de klussen, maar ik moest het ook gaan verkopen, natuurlijk", illustreert de zaakvoerder. Gelukkig kon hij tijdens de overdrachtsperiode wel rekenen op de steun van de voormalige zaakvoerder, die nog steeds beschikbaar is voor advies. Ook het opslaan van het nieuwe materiaal in het bedrijfspand bleek een uitdaging. Linssen nam immers ook de aanhangwagen met stomer en zandstraalmachine van V&G over, waar in het nieuwe magazijn geen plaats voor was. Op financieel of administratief vlak is alles echter vlot verlopen. Ook qua due diligence waren er weinig problemen. "De boeken werden ons vrijwel onmiddellijk na het overnamevoorstel bezorgd", aldus Thijs Linssen.

Linssen adviseert anderen die een overname plannen vooral om niet over één nacht ijs te gaan en zich goed te informeren. Gelukkig viste hij reeds in ongeveer dezelfde vijver klanten als V&G, maar er kwam er wel een hele nieuwe business bij, vooral wat de vloeren betreft. Je moet je snel kunnen inwerken en er op korte termijn mee aan de slag kunnen, aldus de zaakvoerder. "De telefoons komen binnen vanaf dag één, je moet je klanten meteen antwoord kunnen bieden". Het contact met de vorige eigenaar van het bedrijf is ook belangrijk. "Hij heeft ons een klein cursusje gegeven en is bij de eerste werven ook telkens meegegaan". De werknemers mee overnemen is voor Linssen eigenlijk bijna vanzelfsprekend, zeker als je een nieuwe branche leert kennen en nog niet alle kennis hebt. "Zonder hem was het waarschijnlijk zelfs niet doorgegaan of hadden we maar een bepaalde tak van het bedrijf overgenomen", getuigt de zaakvoerder.

Verdere groei-ambitie

De eerste resultaten van de fusie zijn alvast veelbelovend. De omzet in de eerste twee kwartalen van 2020 is verdubbeld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, van 95.000 naar 199.000 euro. Ook heeft het bedrijf reeds enkele projecten in zijn nieuwe marktsegment kunnen realiseren. "V&G had nog offertes uitgestuurd, waarbij de klant nog geen finale beslissing had genomen, die wij met Straalwerken Linssen verder hebben uitgewerkt", vertelt de zaakvoerder. Zo heeft het bedrijf onlangs de 1.200 m2 tellende marmeren inkomvloer van Kursaal Oostende gerenoveerd. Ook dan is de vorige eigenaar meegegaan om het eerste grote project van Linssen mee in goede banen te leiden.

In de toekomst wil het bedrijf nog verder uitbreiden op vlak van personeel. Linssen heeft nu twee werknemers in dienst, één die voor de overname al aangenomen was en de nieuwe V&G-werknemer. Op termijn wil de zaakvoerder twee vaste medewerkers in de hal en twee medewerkers op locatie, zodat hij kan focussen op het management en de sales. Met de overname heeft Staalwerken Linssen een grote stap in de geambieerde richting gezet.

 

De Week van de Bedrijfsoverdracht 2022

De Week van de Bedrijfsoverdracht vindt dit jaar plaats van 14 tot 18 november. Met deze week willen we drie doelen bereiken:

  • ondernemers aanmoedigen om over bedrijfsoverdracht na te denken en erover te praten;
  • ondernemers kansen geven zich te informeren over verschillende aspecten van bedrijfsoverdracht; 
  • dienstverleners op dat vlak zichtbaar maken.

In het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht worden in oktober en november heel wat activiteiten rond overnemen en overlaten georganiseerd. 

Bekijk snel de activiteitenkalender

Boek jouw gratis adviesgesprek