Caluwé Artisan vindt nieuwe veerkracht na Brexit

Begin dit jaar is het Verenigd Koninkrijk uit de EU gestapt. Voor ondernemers die handel drijven met de Britten heeft dat verstrekkende en soms onverwachte gevolgen. Zo bleef ook Caluwé Artisan, een Vlaams productiebedrijf uit Wommelgem dat ambachtelijke pralines maakt, niet gespaard van de gevolgen van Brexit. Het familiebedrijf, dat een sterke marktpositie had opgebouwd in de UK, leed aanzienlijke volumeverliezen. Het bedrijf heeft, mede dankzij de Brexit veerkrachtsubsidie, haar tweede adem gevonden door Brexit aan te grijpen als opportuniteit om te vernieuwen en te innoveren.

Hap uit omzet 

Vlaanderen is als exportregio, grenzend aan Het Kanaal, één van de zwaarst getroffen regio’s van Brexit. Ook Caluwé Artisan uit Wommelgem is een familiale kmo die zwaar getroffen werd door de gevolgen van Brexit. Caluwé Artisan produceert op semi-industriële schaal artisanale pralines met respect voor authentieke smaken. Pralines zijn één van de bekendste exportproducten van Vlaanderen, maar ook Caluwé Artisan bleef niet gespaard: “Door Brexit verloren we in één klap een grote Bitse retailer, die heel belangrijk was voor onze omzet”, vertelt Algemeen Directeur, Pieter Romanus. “Bovendien bleven veel van onze Britse klanten (zoals bijvoorbeeld Harrods) maandenlang gesloten, waardoor we ook hier volumes zagen krimpen. Tot slot heeft Brexit zeker ook een impuls teweeg gebracht bij de Britten om meer lokaal te kopen, ten nadele van Europese leveranciers”. 

We wisten wel waar we met ons bedrijf naartoe wilden, maar we hadden te weinig concrete marktkennis over hoe we dit moesten aanpakken. Om ons businessplan te heroriënteren hadden we nood aan extern advies. Bovendien zaten we krap bij kas door de tegenvallers van het voorbije jaar.
Pieter Romanus
Algemeen Directeur Caluwé Artisan

Nood aan veerkracht  

“De moeilijke marktomstandigheden hebben ons genoodzaakt om nieuwe markten te verkennen en hiervoor ook ons productgamma aan te passen. We versterkten enerzijds onze lokale aanwezigheid door onze pralines ook “24/7” aan te bieden in onze nieuwe chocolade automaat in Wommelgem, naast onze fabriekswinkel, en we ontwikkelden in sneltempo een webshop voor onze gegeerde pralines”. 

“Anderzijds besloten we heel gericht te focussen op de Aziatische markt, waar we eerder al enkele successen hadden geboekt. We ondervonden dat we hiervoor, parallel aan onze meer klassieke producten, nood hadden aan een nieuw productconcept. We wilden de sterktes van onze pralines, namelijk ambachtelijke smaaksensatie, koppelen aan een innovatief concept, gebaseerd op duurzaamheid op verschillende vlakken. Zo werd “Unitopia” geboren, een monoproduct in 7 verschillende smaken met pralines die geen palmolie bevatten en volledig plastiek vrij verpakt zijn. De pralines zijn gemaakt van duurzame chocolade- uiteraard- maar worden ook geproduceerd met groene energie. We beschikken eveneens over eigen zonnepanelen om het duurzame en ecologische karakter van Unitopia te onderstrepen.” 

Extern advies en interne heroriëntering 

“We wisten dus wel ongeveer waar we met ons bedrijf naartoe wilden gaan, maar we hadden te weinig concrete marktkennis over hoe we deze markt moesten aanpakken. Om ons businessplan te heroriënteren hadden we nood aan extern advies. Bovendien zaten we krap bij kas door de tegenvallers van het voorbije jaar,” vertelt Pieter. “Zo kwamen we uit bij de nieuwe Brexit veerkrachtsubsidie van VLAIO.” Deze subsidie is bedoeld voor bedrijven die strek gehavend zijn door de Brexit maar een duidelijke visie hebben over hoe hun heroriënteringstraject er zou kunnen uitzien. “We krijgen financiële steun om een externe adviseur in te schakelen, waarmee tot 50% van het kostenplaatje gesubsidieerd kan worden. Ook daarnaast krijgen we financiële ondersteuning voor eigen personeelskosten om onze interne oriëntering vorm te geven,” vertelt Pieter enthousiast. 

De Brexit veerkrachtsubsidie is ook een hefboom geweest voor andere vernieuwingen. Zo hebben we de steun voor eigen personeelskosten benut om ons aanbod te updaten en upgraden.
Pieter Romanus
Algemeen Directeur Caluwé Artisan

Efficient en doelmatig proces 

“Na een positief gesprek met een VLAIO bedrijfsadviseur dienden we ons dossier in. Vrij snel kregen we groen licht. Daarop zijn we extern advies gaan inwinnen bij een export specialist met ruime ervaring in de Aziatische markt. Dankzij zijn begeleiding versterken we gevoelig onze aanwezigheid in China, Japan, Hong Kong, De Filipijnen en Zuid-Korea. Een interne salesmedewerker volgt onze nieuwe afzetmarkten verder op.” 

Subsidie boost innovatie 

“De Brexit veerkrachtsubsidie is ook een hefboom geweest voor andere vernieuwingen. De steun voor eigen personeelskosten hebben we benut om ons aanbod te updaten en upgraden. Onze productiemedewerkers testen continu nieuwe smaken en met Unitopia hebben we een geheel nieuw, ecologisch merk gelanceerd, wat we uiteraard ook willen aanbieden in onze thuismarkten. Zo verkopen we dit nieuwe merk al in onze nieuwe webwinkel waar we onze klanten ook online de unieke “Unitopia, together for chocolate” ervaring willen bezorgen. Ja, het vertrouwen in de toekomst post-Brexit oogt positief en wij zijn heel dankbaar voor de nieuwe mogelijkheden die de Brexit veerkrachtsubsidie bij ons teweeg brengt,” straalt Pieter. 

 

Importeer of exporteer jij ook naar de UK? Is jouw kmo ook direct of indirect getroffen door Brexit? 

Evolueer net als Caluwé Artisan naar nieuwe markten, producten en diensten! De Brexit veerkrachtsubsidie subsidieert tot 50% van je project, met maximaal € 25.000 steun voor het inkopen van advies van een externe dienstverlener (verplicht) en € 25.000 steun voor eigen personeelskosten.  

Info en aanvragen via vlaio.be/brexitveerkracht. Samen versterken we de veerkracht van jouw bedrijf!