Masterclass - 'Een werkend businessmodel vinden voor jouw slim product'
Met slimme producten kan je als productbouwer vele richtingen uit, maar hoe werk je nu een businessidee uit in de praktijk? En hoe vermijd je dan dat jouw slimme productinnovatie meer kost dan waarde levert? In deze masterclass reiken we inzichten en tactieken aan die je helpen bij het opzetten van een werkend business model voor jouw slim product.
Dit event is afgelopen
Wie slimme producten zegt, denkt aan het toevoegen van digitale functionaliteiten en diensten aan een product om oplossingen met toegevoegde waarde te leveren. Dat betekent zeker een impact op het product, maar wellicht ook op het businessmodel. Zal uw klant voor uw oplossing willen betalen? Hoe kan u daar als bedrijf de vruchten van plukken? En wat is er nodig om de oplossing tot stand te brengen? Een vraagstuk met veel onbekenden, en dat kan wel eens verlammend werken of tot duur gokwerk leiden.
Sirris heeft daarom een aanpak uitgewerkt die productbouwers ondersteunt bij het onderbouwen en valideren van een businessidee voor een slim product. Deze aanpak bouwt voort op bewezen methodes voor (digitale) producten en omvat een stapsgewijze validatie van de 'market fit' van het slimme productidee, die focust op welke waarde gecreëerd wordt, hoe die waarde geleverd wordt en hoe u hieruit ook opbrengst kan realiseren voor uw bedrijf.
Doel
Met deze masterclass lichten we een praktische aanpak toe die productbouwers helpt om zich te oriënteren naar een werkend businessmodel voor hun slimme product. De aanpak focust op de validatie van de 'market fit' om de slaagkansen van uw businessidee te verhogen. Met onze tips en de invalshoeken van de andere deelnemende bedrijven kan u een nieuwe impuls geven aan de slimme product innovatie binnen uw bedrijf. Via een individueel opvolggesprek zorgen we dat u de inzichten kan vertalen naar concrete volgende stappen.
De masterclass bestaat uit een interactieve groepssessie van een halve dag en een individuele opvolgsessie:
- De interactieve groepssessie vindt plaats op locatie en wordt voorafgegaan door een broodjeslunch en beëindigd met een netwerkdrink (met inachtneming van de geldende coronamaatregelen). Het aantal deelnemers is beperkt tot 15, zodat de bedrijven kunnen leren uit elkaars ervaringen. De voertaal voor deze sessie is Nederlands.
- De individuele opvolgsessie wordt nadien met u ingepland en vindt online plaats (1,5 uur). We bespreken uw specifieke stappen om de aanpak binnen uw bedrijf toe te passen.
Programma groepssessie
12:30 Ontvangst & broodjeslunch
13:00 Introductie & kennismaking bedrijven
13:30 Market fit van een slim product
- aanpak ontwikkeling businessmodel
- hoe weet u of klanten willen betalen? waarde voor de klant
- hoe gaat u er als bedrijf iets aan verdienen? verdienmodellen, prijszetting
- hoe moet de oplossing werken? waardeketen, partners
- wat is er nodig om dit te realiseren? organisatie, kosten
16:30 Netwerking drink
Klik hier voor meer info.