Goedkoper Ondernemen door Differentiatie in Opcentiemen (GODO)

Steden en gemeenten zijn voortdurend op zoek naar handvaten om ondernemers in de kernen te ondersteunen. Zij hebben de mogelijkheid om de gemeentelijke opcentiemen te laten variëren.

Dit event is afgelopen

Met het EFRO-project GODO onderzocht de Provincie Antwerpen hoe een gemeente de differentiatie in opcentiemen als instrument kan inzetten om meer gelijke voorwaarden voor handelaars in centrale en perifere winkelgebieden te creëren.

Het project werd uitgevoerd in de regio GTI Kempen en meer specifiek in de testgemeenten Arendonk, Herenthout, Hoogstraten, Laakdal en Lille. Een belangrijke stap in dit project was het onderzoek naar een onderbouwde methodiek waarbij de verschillende mogelijke scenario's voor een gemeente worden doorgerekend op basis van een selectie van winkelverkooppunten en winkelgebieden. 
 
GODO maakt dit instrument nu overzichtelijk voor Vlaamse gemeenten zodat ze snel kunnen inschatten welke impact differentiatie in opcentiemen heeft voor zijn ondernemers en de gemeentebegroting.

Voor wie?

Medewerkers of schepenen economie, algemeen directeuren, financieel directeuren, ...

Organisator
Provincie Antwerpen
Thema's

Dit event is afgelopen