Waarom een overname en geen eigen bedrijf uit de grond stampen?

De vraag of sterke ondernemers goede manager zijn, kom je wel vaker tegen. De omgekeerde vraag - al is ze even fascinerend – hoor je wat minder: kunnen goede managers ook sterke ondernemers worden? En als er iemand die vraag kan beantwoorden, is het wel Luc Vermeersch. CEO van Helbig en brouwerij De Leite.
Luc Vermeersch, overnemer van Robert Helbig Aluminium

Manager versus ondernemer

Luc: "Het korte antwoord op jouw vraag, in mijn geval, is: met vallen en opstaan, met proberen en leren. Die vraag, 'zou ik dat kunnen', was wel mijn motivatie om in 2000 Robert Helbig Aluminium over te nemen, een groothandel in aluminiumoplossingen voor winkelinterieur. Als manager in een aantal grotere bedrijven, haalde ik energie uit het gevoel om 'aan de touwtjes te kunnen trekken' al moest je er dan heel wat interne politiek bijnemen. Nu zou het allemaal wat sneller, wat directer kunnen."

Waarom een overname en geen eigen bedrijf uit de grond gestampt?

Dit vragen we recht op de man af. Luc: "Ik wist al langer dat ik niet iets van nul zou kunnen opstarten. Daarvoor ben ik noch technisch onderlegd, noch creatief genoeg. Tijdens een sabbatperiode van 5 maanden heb ik een 40-tal overnamedossiers bestudeerd. En na wat wikken en wegen voor Helbig gekozen."

Intussen hebt u wel een succesvolle brouwerij (De Leite) uit de grond gestampt, werpen we tegen. Toch een bewijs van zakelijke creativiteit? Lachend verweert Luc zich: "Ja, achteraf gezien wel, maar het is als een hobby begonnen, eigenlijk. En die werd tegen alle verwachtingen succesvoller dan gedacht. We hebben er een onderneming van gemaakt, toen het succes bestendigde, meer om zaken als voedselveiligheid en inkomstenstromen te regelen. Het is eerder stoemelings gebeurd, dan dat er een uitgekiend business plan aan vooraf ging."

Tips voor ondernemers

"Dingen waar je energie in steekt, worden groter, Luc", citeer ik hemzelf uit zijn inspirerende boek 'Ondernemen met hoge gi/oesting". "Ja", antwoordt hij, je kan dat inderdaad ook op de brouwerij toepassen. Maar in mijn boek gebruik ik het toch ietwat anders. Eerder als een waarschuwing voor elke ondernemer. Want bovenstaande wet geldt ook voor je angsten of frustraties: steek je daar teveel energie in, dan worden die juist groter. Iets wat me in de voorbije 18 jaar wel eens overkomen is. En dat is erg onaangenaam. Die zin gebruik ik regelmatig als een waarschuwing voor mezelf. Misschien zijn ook andere ondernemers er wat mee."

Dat lijkt me vast wel, bedenk ik. En dus vraag ik of hij nog andere tips heeft voor jonge, of oudere ondernemers/overnemers in spe.

Tip 1: hoed je voor zuiver analytisch denken.

Luc: "Ik heb er – zo spontaan – twee. De eerste: hoed je voor zuiver analytisch denken. Dat is een typische managersreflex die ik heb moeten afleren. Je kan je letterlijk doodrekenen, sufdenken over cijfers. Maar als je dat doet, gebeurt er weinig of niets. Graaf dus dieper, kijk verder, luister harder. Kijk voorbij de cijfers naar de mensen. De mensen die met je samenwerken, de mensen die jouw producten of diensten kopen. De cijfers op een blad of in een excelfile vertellen daar erg weinig over.'

Tip 2: onderschat nooit je sociale verantwoordelijkheid als ondernemer.

"Een tweede belangrijke tip die ik wil meegeven", vervolgt hij, "is: onderschat nooit je sociale verantwoordelijkheid als ondernemer. Wat ik daarmee bedoel? Je onderneemt nooit alleen. Je hebt een gezin, er zijn werknemers, er zijn leveranciers. De beslissingen die je neemt of niet neemt, hebben ook een effect op hen. En jij bent er verantwoordelijk voor. Een eerste vreugdesprong was er voor mij 18 maanden na de overname. Toen hadden we voor het eerst het verlies omgebogen. Maar een tweede, wellicht nog belangrijkere aha-erlebnis, was er een paar jaar later op reis in Griekenland. Toen besefte ik dat de schulden voor de overname volledig waren terugbetaald. En dat is zondermeer goed nieuws voor je hele gezin."

Kansen op verbetering

Of hij nog KOV's kan bedenken bij zijn overnameverhaal, vragen we bij het afsluiten. KOV is Helbigjargon voor "Kansen op Verbetering". Luc: "Zo zien wij inderdaad binnenkomende klachten, als kansen om zaken te verbeteren."

"Of die er waren bij de overname?" vraagt hij zich luidop af. "Misschien, wellicht. Als ik het zou moeten overdoen, zou ik minder voorzichtig zijn, denk ik. Ik was bij aanvang nog teveel manager, te weinig ondernemer, denk ik nu. Je moet daarom niet overmoedig worden, van mij moet je niet per sé 'binnen de vijf jaar binnen zijn', maar dat voluntarisme, dat durven springen, dat snel knopen doorhakken. Dat was zeker een verbeterpuntje."

Aanrader: Wie meer wil weten over Luc Vermeersch, zijn overname en omvorming van Helbig of de bieren die brouwerij De Leite op de markt brengt, moet zeker het boek " Ondernemen met hoge goe/isting" lezen.