Van blitse televisiedecors naar productieve kantoren

Van de legendarische trappen in Blind Date naar een kantoor waar elke dag mensen werken: voor de decorbouwers van Deusjevoo ging een totaal nieuwe wereld open. VLAIO bedrijfsadviseurs hielpen de Limburgse creatievelingen om met succes een gloednieuwe markt aan te boren.
Het decor van Blind Date.
Het decor van Blind Date

Deusjevoo is de uit de hand gelopen tienerdroom van oprichter/zaakvoerder Jo Peters. "Toen ik veertien was, wist ik al dat ik de showbizz in wilde. Nadat ik ben afgestudeerd als regisseur begon ik in het piepkleine tuinhuis van mijn ouders – drie meter op vier – mijn eerste decors te bouwen. Twintig jaar later is Deusjevoo een kmo met 26 medewerkers, die zowel in België als in Nederland massa’s werk heeft."

Decors voor de showbizz blijven een van de pijlers waarop het succes van Deusjevoo gebouwd is. Maar het Limburgse bedrijf breidde zijn activiteiten doorheen de jaren stelselmatig uit, zegt Jo Peters. "We ontwerpen en bouwen ook beursstands en showrooms, dat is ons grootste segment. Veel van die beursstands waren voor de komst van Deusjevoo onderling inwisselbaar, elke stand was copy-paste van de vorige beurs. Wij hebben de lat in die markt even hoog gelegd als voor onze decors. Elke stand moest eruit springen."

Deusjevoo creëert beursstanden.
Deusjevoo creëert beursstanden

Kantelpunt

Naast de decors en de beursstands besliste Deusjevoo vorig jaar om zich ook voluit op het inrichten van kantoren en werkplekken te storten. Het bedrijf deed daarvoor een beroep op de kmo-groeisubsidie. Anke Albregts, bedrijfsadviseur bij VLAIO, begeleidde Deusjevoo bij dat kantelmoment.

"De markt van de kantoorinrichting is totaal anders dan die van decors of beursstands. Televisiezenders leggen hun programmatie seizoen per seizoen vast. Een decor wordt meestal pas last minute besteld, en het overleeft meestal niet bijzonder lang. Bedrijven die een nieuw kantoor willen bouwen of zelfs inrichten, plannen die beslissing jaren op voorhand. Ze passeert langs de CFO, langs de CEO, langs het directiecomité, langs de raad van bestuur. En het kantoor moet vele jaren meegaan. Er komt ook nazorg bij kijken, denk maar aan het onderhoud of aan herstellingen.”

"Samen met Deusjevoo hebben we het kantelpunt gedefinieerd waar het bedrijf voor stond. Ik heb het bedrijf echt leren kennen, zowel de cultuur als de organisatie. Ik merkte meteen dat het bij Deusjevoo barstte van de creativiteit en de inventiviteit, maar dat de organisatie nog niet voldoende gestructureerd was om de markt van de kantoorinrichting in te palmen. We hebben zo gedetailleerd mogelijk vastgelegd welke lacunes er nog waren en hoe we die op korte termijn konden invullen."

 

Versterk jouw groeitraject met de kmo-groeisubsidie

Plan jij net als Deusjevoo een nieuwe richting voor je onderneming en ben je daarvoor op zoek naar advies en financiële ondersteuning? Misschien biedt de kmo-groeisubsidie wel mogelijkheden. Onze steun kan jouw ambitieuze plannen versterken, en misschien zelfs versnellen. Kom hier te weten of je in aanmerking komt, en dien zelf je aanvraag digitaal in.

 
Decor van Millionaire.
Decor van Millionaire

Gids en klankbord

Met de steun van de kmo-groeisubsidie kon Deusjevoo een productiemanager aanwerven, vertelt Jo Peters. “Die bracht nieuwe, strategische kennis binnen bij projectmanagement en de aanpak van langdurige interieurprojecten. We hebben ook een beroep kunnen doen op de specifieke expertise van verschillende externe consultants. Om de juiste tools te ontwikkelen voor een uniek aanbod dat design en research verzoent, maar ook om dat aanbod in de markt te zetten. VLAIO was in heel dat proces niet alleen een gids, maar ook een kritisch klankbord dat de sterktes en zwaktes van onze plannen haarfijn in kaart heeft helpen brengen.”

Jo Peters

Als een bedrijf ons vraagt om nieuwe kantoren in te richten, gaan we op zoek naar de identiteit en de ziel van dat bedrijf.
 

Jo Peeters
CEO Deusjevoo

Jo Peeters: 'Wij vertrekken van het verhaal dat onze klant wil vertellen, wij hebben géén uitgesproken persoonlijke stijl. Wij kunnen volledig bevrijd onze creativiteit de vrije loop laten. Elk ontwerp is uniek, op maat van onze klant."

Het inrichten van kantoren is zo niet alleen uitgegroeid tot een volwaardige derde pijler voor Deusjevoo, de werkplekken zijn ondertussen zelfs het snelst groeiende segment. Jo Peters is er vooral trots op dat Deusjevoo een totaal nieuwe markt heeft kunnen aanboren, en tegelijkertijd toch zijn DNA heeft kunnen behouden. “We wilden niet gewoon meedraaien op die markt. We wilden ons echt onderscheiden met een origineel, innovatief product. Zo werken we bv. samen met mensen als Theo Compernolle, een wereldautoriteit in de manier waarop ons brein werkt. We ontwerpen kantooromgevingen met heel veel respect voor wat het menselijk brein aankan. We willen design en research, showbizz en productiviteit verzoenen. (lacht) En dat kan alleen een decorbouwer.”

Ook nood aan begeleiding op maat?

Samen met Flanders DC (voor de creatieve sector) ondersteunen en adviseren VLAIO bedrijfsadviseurs ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.