Studenten bouwen 'coole' racewagen

Studenten bouwen samen een elektrische racewagen om deel te nemen aan Formula Electric. Die is voorzien van een AI-koelsysteem, een primeur.

Bouw op 9 maand een elektrische wagen

Formula Electric Belgium is een samenwerkingsproject tussen masterstudenten Industrieel Ingenieur van de KU Leuven en studenten Autotechnologie, Ontwerp- en Productietechniek en Elektronica-ICT van Thomas More. De volledige wagen wordt door de 37 teamleden ontworpen en gebouwd op slechts negen maanden tijd. Het project kadert in een postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs. Het doel? Deelnemen aan internationale Formula Electric competities.

Wannes Vanheusden
Het is heel spannend om als eerste een nieuwe technologie te kunnen toepassen.
Wannes Vanheusden
student industrieel ingenieur en medeverantwoordelijke voor de koeling

Wereldprimeur: artificiële intelligentie in koelontwerp

Op 9 juli moet de Umicore Pulse klaar zijn voor haar eerste race. De tandwielkast, het batterijpakket en de boordcomputer produceren ze volledig zelf en nu implementeren ze ook artificiële intelligentie in het koelontwerp van de wagen. Deze wereldprimeur is te danken aan de samenwerking tussen het studententeam en de bedrijven Diabatix en 3DSystems.

overleg Diabatix

AI-software en 3D-printing

Het Leuvens Diabatix gebruikt artificiële intelligentie om allerlei toepassingen (batterijen, elektronica, ...) optimaal te koelen. Elk ontwerp is uniek en dat vereist een unieke productiemethode met veel vormvrijheid. Het studententeam bracht Diabatix in contact met 3DSystems, de wereldleider op vlak van 3Dprinting en al jarenlang sponsor van het raceteam. De AI-software en 3D-printing zijn een winnende combinatie voor hun wagen. De ontwikkelingscyclus van de koeling wordt drastisch ingekort, de motor wordt een stuk efficiënter gekoeld en de wagen performanter!

De ontwikkeling en het gebruik van zo’n innovatieve technologieën vergroot de kans op een podiumplaats tijdens de competities. Het Formula Student team van TU Delft wil ook al mee op de kar springen. Het zal niet lang duren voor alle 400 Formula Student teams een stukje van de AI-engineering van Diabatix willen.
Wannes Vanheusden
Wannes Vanheusden
student industrieel ingenieur en medeverantwoordelijke voor de koeling

Driverless

Naast hun ontwerp voor de koeling, zet het studententeam ook in op een andere vorm van artificiële intelligentie. Zo onderzoekt het team de mogelijkheid om een racewagen om te bouwen tot een autonome wagen om deel te nemen aan de Formula Student Driverless competitie. Het ultieme doel is om ook in deze sector een platform voor innovatie te ontwikkelen.