Hoe één van de beste beenhouwers van België zijn personeel aan de slag houdt

Twee van de drie activiteiten van slagerij De Kapblok liggen volledig stil. En toch slaagt ondernemer Erwin Mertens erin om zijn personeel aan het werk te houden. Hoe hij dat klaarspeelt? Hij creëert extra werk door opmerkelijke acties.

Erwin Mertens leidt de populaire slagerij De Kapblok in Heverlee met een lach en een zwans. ‘s Zomers stond hij ooit een dag in zwembroek achter de toog. Klanten die eveneens in bikini of zwembroek kwamen, kregen 20% korting op hun bestelling. En zo hangt de Facebook-pagina van De Kapblok aan elkaar van ludieke acties. 

Beste Beenhouwer van België deelt 9 tips

Opmerkelijke acties zijn een van de motoren van de bloeiende zaak, net zoals de huisbereide gerechten. “We maken alles zelf voor onze slagerij, de catering die we verzorgen en de horeca waaraan we leveren”, legt Erwin uit. Hij won verschillende prijzen met zijn vleeswaren en werd in 2015 uitgeroepen tot Beste Beenhouwer van België. 

Vandaag ligt alles stil

“Alleen liggen de catering- en horeca-activiteiten vandaag volledig stil. Geen familiefeesten. Geen horeca die vers vlees wil.” De gevolgen zijn groot. Catering is in deze periode goed voor 60% van de omzet. “We doen normaal regelmatig buffetten van 25 tot 300 personen op locatie, met minimum 1 catering per dag”, rekent Erwin. “Vandaag is 60 tot 70 procent van mijn omzet weg. Dit jaar zal ik zeker 25% minder draaien dan andere jaren.”

In normale tijden stelt hij twaalf vaste mensen tewerk en twaalf flexibele krachten. Vandaag doet hij grote inspanningen om zijn vast team aan het werk te houden. Hoe hij zijn zaak draaiende houdt, is interessant voor elke onderneming die heropent en oplossingen zoekt. Erwin deelt zijn werkwijze in 9 creatieve tips:

Het paasmenu van De Kapblok
Het paasmenu van De Kapblok

Tip 1. Motiveer je vast team

Goede werkkrachten zijn goud waard. Net daarom wil Erwin ze aan de slag houden en motiveren. “Ik kan al jaren op mijn vaste mensen rekenen”, zegt hij. “Zij hebben een gezin, een huis af te betalen en meestal een partner die werkloos thuiszit. Omdat ze zien dat de omzet keldert en er minder werk is, appreciëren ze mijn inspanningen om hun job te behouden. Kunnen werken is een luxe vandaag… en een grote motivator.”

Erwin Mertens

We hebben onze webshop op korte tijd geoptimaliseerd. Dat rendeert nu. Om ook deze klanten sneller en veiliger te bedienen, openden we een aparte afhaalingang.

Erwin Mertens
zaakvoerder De Kapblok

Tip 2. Creëer werk

Om iedereen aan de slag te houden, past hij zijn aanbod aan de huidige situatie aan. “Vroeger maakten we enkel kant-en-klare pakketten voor minimum tien personen”, vergelijkt hij. “Vandaag mag je al voor één en twee personen bestellen. Dit creëert werk voor mijn mensen in het atelier. We verkochten bijvoorbeeld 400 paasmenu’s, goed voor 80 werkuren.”

Tip 3. Voer opvallende acties

Erwin hield altijd al van ludieke en opvallende acties. “Ik maak graag plezier en denk goed na over mijn acties”, zegt hij. “Zo stel ik nu elke week een opvallend pakket samen. Hierrond voer ik een uitgebreide actie op sociale media. Zo stel ik ons hamburgerpakket voor als alternatief voor de gesloten burgerrestaurants. Wie er op intekent, kan zichzelf namelijk een kwaliteitsvolle burger maken. We verkochten al 500 boxen. Volgende week neem ik mijn klanten op reis mee naar Griekenland, met een lekker Grieks buffet.”

Per dag jaagt mijn slagerij er 2 liter alcoholgel door. De medewerkers ontsmetten hun handen, het aanrecht en de bancontact na elke klant. We volgen alle aanbevelingen op. 

Erwin Mertens
Erwin Mertens
zaakvoerder De Kapblok

Tip 4. Lach niet met corona

Met één ding lacht Erwin niet. “Ik gebruik het woord corona niet in mijn acties. Het is een ziekte. Het is niet leuk en ik heb klanten die familie of vrienden verloren aan dit vreselijke virus. Net zoals ik geen kanker-barbecue-pakketten verkoop, promoot ik geen corona-barbecues.”

Tip 5. Vertrouw op je klanten

Je klanten leveren ook graag hun deel van de inspanning. Staan er op een normale dag tot dertig mensen in de winkel, dan mogen er vandaag maximum vier binnen. “Ze houden mooi afstand en wachten geduldig in de soms honderd meter lange rij buiten”, ziet Erwin. “Ik win zelfs nieuwe klanten die zeggen dat ze lokaal komen kopen, ofwel ‘winkelhieren’. Dat hoorde ik voor corona nooit in mijn winkel.”

Tip 6. Aparte ingang voor afhaling

Eén op de drie bestelt zijn vlees online bij De Kapblok. Voordien slechts één op de tien. “We hebben onze webshop op korte tijd geoptimaliseerd”, zegt Erwin. “Dat rendeert nu. Om ook deze klanten sneller en veiliger te bedienen, openden we een aparte afhaalingang.” 

Erwin Mertens

Om wisselende contacten met collega’s te vermijden, stelde we twee teams samen. Deze werken apart van elkaar in kortere shifts. De ochtendshift komt niet in aanraking met de avondshift. 

Erwin Mertens
zaakvoerder De Kapblok

Tip 7. Ontsmet alles

Per dag jaagt de slagerij er 2 liter alcoholgel door. De medewerkers ontsmetten hun handen, het aanrecht en de bancontact na elke klant. “We volgen alle aanbevelingen op”, legt Erwin uit. “Waar mogelijk houden onze mensen afstand. Dat is in het atelier al gemakkelijker dan in de winkel.”

Tip 8. Herverdeel uurroosters

Om wisselende contacten met collega’s te vermijden, stelde Erwin twee teams samen. “Deze werken apart van elkaar in kortere shifts. De ochtendshift komt niet in aanraking met de avondshift. Ook functies wijzigen. “We doorbreken de strikte verdeling tussen het atelier en de winkel. Nu maken de atelier-mensen ook de slaatjes voor de slagerij en vullen ze de koeltoog aan.”

Tip 9. Blijf open in de zomer

Hoelang de coronacrisis duurt, weet ook Erwin niet. Wel heeft hij al zijn zomerplanning hermaakt. Ondanks de traditie sluit de slagerij niet in juli en augustus. “We werken door om de schade zoveel mogelijk te beperken”, plant Erwin. “Ik neem zelf geen vakantie. Onze mensen wisselen elkaar af.”

Doe ook zoals Erwin. We wensen je alvast succes bij het invullen van zijn ervaring in je eigen onderneming. Kom hier bij VLAIO regelmatig nieuwe adviezen en positivisme tanken.

Erwin Mertens van De Kapblok
 

Jouw bedrijf tijdens en na de coronacrisis

Met deze ondernemersverhalen willen we jou inspireren en informeren, en de Vlaamse economie ondersteunen bij de heropstart tijdens en na de coronacrisis. Op www.vlaio.be/heropstart vind je alle belangrijke adviezen en nuttige tips gebundeld. 

Een overzicht van alle steunmaatregelen vind je op www.vlaio.be/corona en in de subsidiedatabank. Blijf op de hoogte van nieuws door je in te schrijven op de VLAIO corona-update voor bedrijven en door FacebookTwitter of LinkedIn te volgen.