Documentcreatie op maat
Enterprise service bus
Op maat gemaakte software-integratie en bijhorende dienstverlening, bijvoorbeeld voor klanten zoals Randstad en De Lijn, was enkele jaren de kernactiviteit van Invenso. In 2002 had het bedrijf een eerste eigen softwareproduct op de markt gebracht: een soort ‘enterprise service bus’, om de data communicatie tussen dienstenleveranciers en hun klanten te vereenvoudigen.
Omzetten van data naar documenten
De kentering kwam er in 2006, toen een aantal klanten waaronder het toenmalige Fortis Commercial Finance (nu BNP Paribas Fortis) vroegen of er naast integratie van hun interne applicaties ook een omzetting kon gebeuren van gegevens naar documenten. Voor Invenso leidde die vraag ertoe dat de eerste stappen richting document creatie/generatie werden gezet, wat vandaag hun hoofdactiviteit is.
De user experience moet echt top zijn om aan te slaan bij de klant, aangezien zo mensen zonder enige IT kennis ook aan de slag kunnen met dit product.
XperiDo for Microsoft Dynamics 365
Rudy Vanhille: ‘In 2011 ontdekten we dan Microsoft Dynamics CRM, een frequent gebruikte omgeving waarin er qua tooling nog geen goede documentcreatie aanwezig was. Invenso is dit zelf gaan uitbouwen, deels gebruikmakend van een cloud infrastructuur, en daaruit is ons huidige kernproduct XperiDo for Microsoft Dynamics 365 gegroeid.’ Hiervoor kreeg Invenso in 2012 ook steun via een VLAIO-onderzoeksproject dat in nauwe samenwerking met Imec werd uitgevoerd.
Vraag naar gepaste documentcreatie
Met de XperiDo document generation oplossing, ondervond Invenso voor het eerst een echte fit met de markt. De CRM markt kende een sterke groei, de vraag naar een gepaste documentcreatie was enorm en vermits Invenso naast de verkoop van een softwarelicentie ook een SaaS-subsciptiemodel aanbood, veranderde ook hun pricingmodel deels naar een recurring model.
Boost via Scaleup.vlaanderen
Invenso nam eind 2016 deel aan begeleidingstraject Scaleup.vlaanderen. Rudy Vanhille: ‘Wij waren meteen enthousiast en hebben dan ook bijna alle collectieve workshops gevolgd. De onderwerpen die aan bod kwamen, zoals lean pricing, internationalisatie, teamwerking en organisatiestructuur, waren exact afgestemd op de noden die we nu ervaren. Bovendien is de aanpak zeer professioneel en praktijkgericht opgesteld. Voor een bedrijf als Invenso is zo’n steun bijzonder welkom, want bedrijven zoals Invenso die een transitie doormaken (en die dus op papier geen starter meer zijn) hier meestal buiten de talrijke initiatieven voor starters.’
Elke sessie van Scaleup.vlaanderen bracht nieuwe ideeën naar boven die meteen in de praktijk werden afgetoetst. Dit soort van ondersteuning is naar digitale scale-ups toe absoluut nodig!
45% groei in 2017
Door zijn transitie naar een SaaS oplossing, geschikt voor meerdere CRM platformen, is Invenso in de laatste 5 jaar met hun XperiDo product naar meer dan 400 klanten wereldwijd uitgegroeid. 80% van de klanten komen uit Europa en 20% uit de US, Canada en Australië.
Het aantal individuele gebruikers zowel on-premise server als SaaS (met cloud infrastructuur) bedraagt aan het eind van 2017 zo’n 15.000 gebruikers. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 30% sinds 2014, met in 2017 zelfs een groei van 45%. Hun omzet zal eind dit jaar boven de 2M EUR zitten, waarvan maar liefst 1,2M EUR voortkomt uit recurring revenues via het SaaS-subsciptiemodel (zowel cloud als on-premise).
Schaalvergroting moet wereldwijd op een doordachte manier gebeuren zodat bedrijven gecharmeerd worden.
Toekomstige groeiperspectieven
Er is nog steeds groeipotentieel om het aantal klanten voor de bestaande markt te vergroten. ‘Vermits Invenso vooral succes heeft met de XperiDo-producten die reeds geïntegreerd zijn in platformen (zoals Microsoft Dynamics 365 en Sugar), behoort een uitbreiding naar andere cloud CRM systemen zoals Salesforce tot de mogelijkheden,’ geeft Kris Ronsmans als voorbeeld.
Daarnaast wil Invenso eveneens inzetten op professionele services op het vlak van documentcreatie. ‘Zo is er vraag van onze partners naar geavanceerde expertise voor bv de optimalisatie van documentstromen,’ aldus Kris Ronsmans.
Ten slotte onderkent Invenso het belang van digitale marketing om verder te kunnen groeien. ‘Marketing vergt tegenwoordig een andere benadering aangezien we ondervinden dat geïnteresseerden die ons contacteren reeds vooraf productkeuzes hebben gemaakt', aldus Rudy Vanhille.
Wat is Scaleup.vlaanderen?
Scaleup.vlaanderen is een gezamenlijk initiatief van Agoria, Sirris en Agentschap Innoveren & Ondernemen. Het is een begeleidingstraject voor innovatieve digitale bedrijven met een bewezen bedrijfsmodel waarin scale-ups zowel collectief als individueel begeleid worden rond de verschillende aspecten van het opschalen van digitale bedrijfsmodellen.