De overname van BUKO, een Kortrijkse B2B bedrijf

Na 13 jaar als technisch directeur van een kmo die via overnames en mergers uitgroeide tot een grote onderneming (GO) diende Kris Vierstraete zijn ontslag in. De vele vergaderingen waarin weinig of niet beslist werd, de ondoorzichtige politieke spelletjes in de achtergrond waren er teveel aan. Tijdens zijn opzeg van 1,5 jaar groeide de overtuiging om zelf de touwtjes in handen te nemen. Tijd om een overname te overwegen.
Kris Vierstraete, bedrijfsleider BUKO

Kris: "De belangrijkste tip kreeg ik mee tijdens mijn BRYO-opleiding bij VOKA: Focus. Maak een lijst van maximum 10 zaken die je zelf belangrijk vindt en gebruik deze checklist bij je keuze. Op die manier kwam BUKO in het vizier. Dat Kortrijkse B2B bedrijf had al een hele geschiedenis achter de rug: van toeleverancier aan garagisten en mechanische ateliers (jaren '50) tot specialist toeleverancier van goudsmeden en juweliers (jaren '90). Sinds die periode werd er ook een eigen productlijn uitgebouwd, die de naam BUKO droeg. Die productnaam zou ik als bedrijfsnaam introduceren. Die wat vreemde, uitdagende combinatie van groothandel enerzijds en machinebouw anderzijds trok me wel aan."

Een heel nieuw hoofdstuk

Kris: "De deal werd relatief snel beklonken. Tijdens dat onderhandelingsproces besliste mijn vrouw, op aanraden van mijn schoonvader, om mee in het verhaal te stappen en de onderneming met ons beiden te runnen. Die keuze zorgde ervoor dat we nu echt wel een bladzijde omdraaiden en aan een nieuw en avontuurlijk hoofdstuk in ons leven begonnen. Verhuizen van Zedelgem naar Kortrijk. Geen hele grote stap, maar het betekent wel dat je kinderen naar een nieuwe school moeten, dat je een nieuw lokaal netwerk mag uitbouwen, ... Naast heel praktische, financiële en organisatorische aspecten, kwam er toch ook wat emotie bij kijken. Niet te onderschatten!"

Kris: "Om de continuïteit te verzekeren, hadden we een periode van een half jaar bedongen waarin de vorige eigenaar aan boord zou blijven. Achteraf gezien was die periode meer dan lang genoeg. Zowel voor medewerkers als voor onszelf blijft het een wat vreemde situatie met twee kapiteins aan het roer. Dat zorgde regelmatig voor wat spanningen en extra druk. Op momenten dat je met de toekomst bezig wil zijn, je klanten wil leren kennen, is dat niet ideaal.

Een tip die ik andere overnemers zou willen meegeven: hou de overdrachtperiode zo kort als mogelijk. En minstens even belangrijk: zorg voor duidelijke afspraken op papier.

Kris Vierstraete
zaakvoerder BUKO

Vertrouwen is goed, maar niet zaligmakend. Wanneer er zich toch conflicten voordoen, is het meer dan nuttig om op een heldere overeenkomst te kunnen terugvallen."

Ondernemen is … uitdagingen het hoofd bieden

Intussen zijn we drie jaar na de overname en duiken er nieuwe uitdagingen en opportuniteiten op.

Kris: “Net dat maakt ondernemen zo boeiend. Momenteel zijn we op zoek naar goede manieren om ons personeelsbestand te verjongen. Een aantal van onze oudere werknemers gaat op pensioen. We willen ze vervangen door technisch geschoold personeel. Niet zo makkelijk. En daarnaast zijn we erin geslaagd een heel nieuwe niche aan te boren. Onze machines kunnen ook ingezet worden om gietstukken te ontbramen. Met dezelfde technologie die we in de juwelensector inzetten, kunnen we nu een heel ander type klant aanspreken.

Bij die nieuwe uitdagingen is het goed om te kunnen rekenen op de expertise en inzichten van VLAIO bedrijfsadviseur Dominique De Geest. Hij hielp ons bij onze zoektocht naar extra kennis en bezorgde ons adviezen rond octrooiering en een innovatievervolgtraject. Als ondernemer is het goed om weten dat je in VLAIO een partner vindt die je doorheen de mogelijkheden gidst.”