Hoe kan digitalisering en automatisering bijdragen tot efficiëntiewinsten en meer winkelbeleving?
Zelfstandige food retailers (zaakvoerders van (buurt)supermarkten, convenience stores,…) die meer inzicht willen krijgen in de toekomstperspectieven voor de sector op gebied van bovenstaande sleutelwoorden. Door met elkaar én met collega’s te netwerken worden er ideeën uitgewisseld om een beeld te krijgen van de toekomst van de food retail. Ambitieuze, maar realistische ideeën worden bezocht, besproken en een actieplan opgesteld om deze eventueel te implementeren in de eigen winkels.
Praktisch
Buurtsuper.be Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL
Buurtsuper.be: WJ1 Groep 3 – Perceel 2
Buurtsuper.be is aangesloten bij UNIZO en is de sectororganisatie voor de food retail. Onder de koepelorganisatie Buurtsuper.be ressorteren nog kleinere organisaties die actief zijn in specifieke segmenten (buurtsupermarkten, kaasspeciaalzaken, groenten- & fruitwinkels, dagbladwinkels & convenience stores,…).
De kerntaken van beide organisaties zijn (V³):
- Verdedigen: belangenverdediging (diverse sectorale lobby dossiers, stakeholdersmanagement, sociale onderhandelingen,…)
- Verenigen: faciliteren van netwerkmomenten en ervaringsuitwisseling tussen de leden, inspireren van leden op vlak van innovatie, trends,… (digitalisering van de economie,…)
- Voordelen: het aanbieden van een gratis dienstverlening, ledenvoordelen,…op maat van de sector
Het project dat Buurtsuper.be voorstelt op hun 2e kerntaak ‘Verenigen’. De bedoeling is om via netwerkactiviteiten de ondernemers ertoe aan te zetten om, onder begeleiding van experts, samen na te denken over bepaalde thema’s, om zelf bepaalde experimenten op te starten en nadien onderling de ervaringen te bespreken, delen,… en in sommige gevallen zelfs tot structurele samenwerkingsmodellen te komen, zowel horizontaal (onder collega’s uit de retail) als verticaal (met toeleveranciers).
Speciale aandacht tijdens dit project gaat naar communicatie, expansie, digitalisering, ecologie en duurzaamheid.
De sleutelwoorden van dit project zijn dan ook:
- Duurzame investeringen
- Energietransitie
- Implementatie van duurzame richting in communicatie naar consument en personeel
- Consumenten te sensibiliseren in hun aankoopgedrag
- Veranderend consumentengedrag
- Veranderde visie op werken van personeel in het algemeen en in de retail => zingeving
- Digitalisering (omnichannel) en ecologische gevolgen hiervan
- Groene innovatie
- Visie op vers
- Co-creatie/kruisbestuiving zowel horizontaal als verticaal (tussen retailers onderling, maar ook tussen retailers en toeleveranciers)
- Nieuwe waarden creëren
- Bestaande bedrijfskolommen en manieren van bedrijfsvoering in vraag stellen
- Duurzame producten koppelen aan beleving in de winkel
Voor wie?
Zelfstandige food retailers (zaakvoerders van (buurt)supermarkten, convenience stores,…) die meer inzicht willen krijgen in de toekomstperspectieven voor de sector op gebied van bovenstaande sleutelwoorden. Door met elkaar én met collega’s te netwerken worden er ideeën uitgewisseld om een beeld te krijgen van de toekomst van de food retail. Ambitieuze, maar realistische ideeën worden bezocht, besproken en een actieplan opgesteld om deze eventueel te implementeren in de eigen winkels.
Wat komt er aan bod tijdens dit traject?
Thema: Hoe kan digitalisering en automatisering bijdragen tot efficiëntiewinsten en meer winkelbeleving?
Doelgroep: Kleinere zelfstandige buurtsupermarken en speciaalzaken
In hun strijd tegen het stijgend aandeel van e-commerce, discounters en grootwarenhuizen zetten de zelfstandige supermarkten en speciaalzaken in op service en klantvriendelijkheid. Een recent rapport van RetailSonar wijst uit dat consumenten hun winkelkeuze laten bepalen door volgende factoren: 17% ‘beleving’ (leuk winkelen, tof winkelconcept, entertainment, integratie van nieuwe media,..), 20% door de zichtbaarheid van de winkel (merkbekendheid, billboards, grote gevel, dicht bij de straat, fysieke en online zichtbaarheid) en 24% is te danken aan het gemak of de convenience waarmee men de boodschappen snel en efficiënt kan doen (beperkte wachtrijen, selfscanning, openingsuren, goede bereikbaarheid en parkeermogelijkheden). Door toedoen van digitalisering en automatisering kunnen kleinere buurtsupermarkten en speciaalzaken niet alleen hun ‘convenience’ gehalte verhogen, maar bovendien de ‘winkelbelevering’ opwaarderen (entertainment, nieuwe media,…) en tot slot hun (online) zichtbaarheid verhogen.
Professor Gino Van Ossel leidt het thema de eerste avonden in met een presentatie over ‘best practices’ uit binnen- en buitenland op vlak van de drie thema’s (beleving, convenience en zichtbaarheid).
Daarna wordt de deelnemersgroep in kleinere themagroepen opgesplitst waarbij ervaringsuitwisseling en discussie centraal staan, waarna de eerste besluiten plenair worden bekendgemaakt.
Tot slot wordt afgesproken welke deelnemers experimenteren met een aantal toepassingen en concepten waarvan in een latere fase deze periodiek aftoetsen met Professor Van Ossel.
Er wordt voor dit traject in Perceel 2 gekozen voor de focus op de praktijk; winkeliers moeten met de learnings relatief snel praktisch mee aan de slag kunnen in hun eigen winkel. De eerste sessie gaat door in een winkel van een van de deelnemers waardoor ook daaruit geleerd kan worden. Het avondprogramma ziet er telkens als volgt uit:
- 19.00u Samenkomst
- 19.15u Rondleiding en uitleg in de winkel van gastheer/-vrouw
- 19.30u Start sessie
- 22.30u Einde
Dit traject bevat:
- Sessie 1
- 27 juni 2025
- Best practices van digitalisering en professionalisering – Deel 1 (voormiddag)
De eerste twee sessies vat professor Van Ossel aan als nulmeeting. Er wordt enerzijds gekeken naar wat de huidige stand van zaken is van de ingeschreven winkeliers over hoe digitaal/geautomatiseerd ze al werken. Anderzijds worden er verschillende voorbeelden overlopen uit binnen- en buitenland die hun succes al hebben bewezen. De professor maakt daar dan de vertaalslag naar hun individuele situaties van om zo praktijkgericht mogelijk te werken.
- Sessie 2
- 27 juni 2025
Best practices van digitalisering en professionalisering – Deel 2 (namiddag)
De eerste twee sessies vat professor Van Ossel aan als nulmeeting. Er wordt enerzijds gekeken naar wat de huidige stand van zaken is van de ingeschreven winkeliers over hoe digitaal/geautomatiseerd ze al werken. Anderzijds worden er verschillende voorbeelden overlopen uit binnen- en buitenland die hun succes al hebben bewezen. De professor maakt daar dan de vertaalslag naar hun individuele situaties van om zo praktijkgericht mogelijk te werken.
- Sessie 3
- 6 oktober 2025
Efficiëntiewinsten: aan de slag! - Deel 1 (namiddag)
De deelnemersgroep wordt in kleinere themagroepen opgesplitst waarbij ervaringsuitwisseling en discussie centraal staan, onder begeleiding van professor Van Ossel, waarna de eerste besluiten plenair worden bekendgemaakt. Met een concreet stappenplan en strategie tot gevolg zodat elke winkelier hier in zijn/haar winkel zelf mee aan de slag kan, gezien het op maat wordt uitgewerkt op basis van de kennis van de professor, de ervaringen van andere winkeliers en de ervaring van de aangehaalde best practices.
- Sessie 4
- 6 oktober 2025
Efficiëntiewinsten: aan de slag! - Deel 2 (avond)
De deelnemersgroep wordt in kleinere themagroepen opgesplitst waarbij ervaringsuitwisseling en discussie centraal staan, onder begeleiding van professor Van Ossel, waarna de eerste besluiten plenair worden bekendgemaakt. Met een concreet stappenplan en strategie tot gevolg zodat elke winkelier hier in zijn/haar winkel zelf mee aan de slag kan, gezien het op maat wordt uitgewerkt op basis van de kennis van de professor, de ervaringen van andere winkeliers en de ervaring van de aangehaalde best practices.
- Sessie 5
- 13 oktober 2025
- Implementatie van ontdekte concepten
Per deelnemer zal professor Van Ossel gedurende een halve dag (3,5 uur) op de winkelvloer zelf langsgaan om te kijken hoe het nieuwe concept werd geïmplementeerd.
Specifieke begeleiding:
- Prof. Gino Van Ossel (Vlerick Management School)
Algemene begeleiding:
- Luc Ardies, directeur Buurtsuper.be
Totale deelnameprijs voor winkeliers:
555 euro + btw voor begeleiding, gastsprekers en inhoudelijke workshops. Zelfde prijs voor niet-leden.
Praktisch
Buurtsuper.be Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL