G100 WG4 - Ambitieuze Groeiers² 2025-2026
De kmo-werkgroep ‘ambitieuze groeiers 2’ is één van de werkgroepen van de G100. De G100 bestaat uit verschillende werkgroepen die 8 keer samenkomen om onderling ervaringen met elkaar uit te wisselen rond de uitdagingen die ze ervaren binnen hun bedrijf. Op vraag van de groep worden ook geregeld experten of andere ondernemers uitgenodigd om hun ervaringen te komen delen.
Praktisch
UNIZO Limburg Herkenrodesingel 12/0201 3500 Hasselt
Werkgroep: Ambitieuze Groeiers 2
In de groep ‘ambitieuze groeiers 2’ zitten ondernemers van jonge kmo's (- 10 jaar) die de ambitie hebben om jaar na jaar verder te groeien (+10%/jaar over de komende 3 jaar) en die vaak al enkele jaren van groei achter de rug hebben. Het zijn veelal ondernemingen die nog worstelen met hun strategie en in deze fase nood hebben aan begeleiding en advies. De inhoudelijke focus binnen de werkgroep ligt dan ook vooral op de operationele en strategische uitdagingen waar zij als ondernemers in een groeiende kmo voor staan.
Topics
Topics die in de groep veelvuldig aan bod komen, zijn:
Hoe omgaan met groeipijnen in een kmo? Hoe ze erkennen en wat zijn oplossingen om ze te lijf te gaan?
Hoe structuur brengen in een groei-kmo? Welke rollen zijn er nodig in een groei-onderneming? Wat is de rol van de ondernemer in een groei-onderneming?
Wat zijn de uitdagingen op HR-vlak binnen een groeiende onderneming? Hoe de juiste mensen binden en vinden? Zijn de medewerkers van het eerste uur ook de geschikte medewerkers van het laatste uur?
Hoe financier ik mijn groei? Welke mogelijkheden zijn er? Wat is goede financieringsmix?
Hoe kan ik mijn salesorganisatie organiseren en optimaliseren? Uitdagingen tussen sales en marketing?
Is mijn organisatie voldoende aangepast aan de snel veranderende markt? En is ze wendbaar en flexibel genoeg om op de groei te anticiperen?
Hoe zorg ik dat mijn organisatie klantgericht en -gedreven blijft?
Wie rond u verzamelen als klankbord binnen een groei-kmo (Raad van Advies, Raad van Bestuur,…)?
Ben ik als groei-ondernemer voldoende bezig met de toekomst en strategie van mijn onderneming?
Rol ondernemer/manager in een groei-kmo > hoe u als ondernemer omringen en wat delegeren om de strategische focus te houden?
Hoe export aanpakken?
Door wie?
De ondernemers wisselen onderling ervaring met elkaar uit rond de uitdagingen die ze ervaren binnen hun bedrijf. Op aangeven van de groep kunnen er ook specifieke cases en onderwerpen behandeld worden. Op vraag van de groep worden ook geregeld experten of andere ondernemers uitgenodigd om hun ervaringen te komen delen.
Resultaat?
Na het volgen van deze sessies heb je meer inzicht in:
Het reilen en zeilen van een groeibedrijf
Het kunnen detecteren van mogelijke groeipijnen
De rollen als ondernemer en als manager
De werking van een klankbord
De mogelijke structuren die in een bedrijf kunnen ingebouwd worden
De financiering en financieringsmogelijkheden
Programma
18u00 Ontvangst met diner en rondvraag
19u00 Uitdieping van een kernvraag
20u30 Mind opening dialoog
22u00 Einde sessie
Praktisch
UNIZO Limburg Herkenrodesingel 12/0201 3500 Hasselt