Family Business Happening 2023

<p>Voka West-Vlaanderen nodigt alle familiebedrijven uit voor de 11de editie van de Family Business Happening, met als centrale thema van de avond: ‘Hoe kan je als familiebedrijf relevant blijven in sterk veranderende tijden?’</p>

Dit event is afgelopen

Trouwe deelnemers weten dat dit event garant staat voor inspirerende getuigenissen van familiebedrijven en boeiende ontmoetingen met gelijkgestemden. Kortom: een event voor en door familiebedrijven!

In snel veranderende tijden is het voor elke organisatie een uitdaging om relevant te blijven; ook voor familiebedrijven. Als belangrijke hoeksteen van onze economie spelen ze een essentiële rol. Maar om zich van hun plek te verzekeren in de toekomst, moeten ze zich ook weten aan te passen aan nieuwe uitdagingen, terwijl ze terzelfdertijd ook trouw blijven aan hun familiale kernwaarden.

Hoe kunnen we het imago van het familiebedrijf hoog houden bij verschillende generatiewissels? Tijdens deze editie van de Family Business Happening gaan we verder in op de factoren die de langetermijnverankering van onze familiebedrijven bewerkstelligen.

Programma

  • 17.00 uur: ontvangst bij Van Huele, Zandvoordestraat 453, 8400 Oostende
  • 17.20 uur: verwelkoming (10’) + openingskeynote Fons Van Dyck (auteur van het boek: ‘De onsterfelijke onderneming. Overleven in disruptieve tijden’)
  • 18.15 uur: pauze
  • 18.30 uur: panelgesprek onder leiding van Vincenzo De Jonghe; deelnemers:
    • Stefan Top, managing director bij AVR – opgericht in 1849, en nu 2e generatie via de familie Nollet; AVR is de full line aanbieder van machines voor aardappelteelt
    • Cédrique De Poot, CEO bij Dux – 4e generatie; Dux produceert hoogwaardige haarborstels en verdeelt merken schoonheidsproducten en borstels
    • Jean-Philippe Herman, CEO bij Herman Parts Electricea – 2e generatie; Herman Parts is al meer dan 40 jaar actief als groothandel in auto-onderdelen van diverse topmerken; Electricea verdeelt laadpalen met focus op installatie naar kmo, groothandel, elektriciens en installateurs
  • 19.15 uur: walking dinner

In zijn boek ‘De onsterfelijke onderneming. Overleven in disruptieve tijden’ stelt Fons Van Dyck dat de levensduur van ondernemingen steeds korter wordt. Slechts enkelen zullen overleven. De hamvraag is dus: wat maakt een onderneming onsterfelijk in disruptieve tijden? Hij toetst dit aan het succes en de mislukkingen uit het lange track record van Apple, maar wendt ook de blik naar familiebedrijven zoals Colruyt en Duvel Moortgat. Centraal in zijn boek hanteert hij hiertoe de maatschappelijke AGIL theorie van Talcott Parsons: Adaptation – Goal attainment – Integration & Latency.

Je moet continu veranderen om jezelf te kunnen blijven.

Dat willen we uiteraard concreet maken door met verschillende familiale ondernemers aan tafel te schuiven en het gesprek aan te gaan:

  • Wat maakt deze bedrijven op vandaag zo succesvol? Wat is de sleutel voor hun rijkgevulde geschiedenis?
  • Hoe hebben ze zich vanuit hun ambacht verder ontwikkeld? Welke innovaties?
  • Welke uitdagingen kwamen er op hun pad, en met welke worden ze nu geconfronteerd?
  • Naarmate de organisatie groeit, treden meerdere generaties in. Hoe hebben ze dat aangepakt?
  • Hoe kijkt de aanstormende generatie naar de toekomst?
  • Niet alles evolueert daarom positief. Welke levenslessen hebben zij hieruit getrokken?

Voor wie?

Dit event is exclusief voorbehouden voor zaakvoerders/eigenaars van familiebedrijven en hun opvolgers.

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
gratis
Organisator
Voka

Dit event is afgelopen

Locatie

Adres

Van Huele Zandvoordestraat 453 8400 Oostende