Scaleup Vlaanderen - ‘Opschalen Digitale Scaleups’

Het uitbouwen en laten groeien van een digitale scale-up vergt specifieke skills. Als digitaal bedrijf ben je immers een born global, waardoor je klanten, partners én je concurrenten zich vanaf dag 1 wereldwijd bevinden. Je moet dus vanaf het begin rekening houden met internationalisatie en de schaalbaarheid van je sales, marketing, support en product management. Hierdoor zijn er specifieke uitdagingen en dynamiek eigen aan dit type bedrijfsmodel waarover nog maar weinig kennis op de markt aanwezig is.

Met dit programma boosten we je kennis rond de verschillende aspecten van het intern en extern schalen van een digitaal product bedrijf.

Voor wie?

  • je bent founder, co-founder of CEO 
  • je brengt een digital product op de markt 
  • je hebt de fase van product/market fit bereikt en bent klaar om te groeien. Dit betekent dat je een markt hebt gevonden voor jouw product, je reeds een aantal klanten hebt, je team groeit en je bedrijf kan rekenen op een bepaalde stabiele omzet. Kortom: je bent de fase van startup ontgroeid. 
  • je bent bereid om je ervaringen eerlijk te delen met de andere deelnemers in de groep

Wat kan je verwachten?

Het gaat over een traject van 6 maanden waarbij we een 10-tal ambitieuze scale-ups samenbrengen. Je komt één dag per maand samen: tijdens de ochtend volg je collectief een workshop, in de namiddag krijg je individuele coaching.  

De workshops worden gegeven door experts, waarbij we extra tijd besteden aan getuigenissen van andere digitale bedrijven, peer-to-peer learning met de groep en de professionele ervaring van de coaches (dikwijls zelf voormalige technologie-entrepreneurs). Je leert namelijk het meest van andere digitale bedrijven met soortgelijke uitdagingen!

Deze workshops zijn zeer pragmatisch en leveren handige tools en methodes die meteen kunnen worden geïmplementeerd. Je werkt tijdens het hele traject ook aan een aangepast en persoonlijk groeiplan voor je bedrijf.

Hoe pakken we dit aan?

De onderwerpen worden afgestemd op de groep, maar volgende zaken kunnen aan bod komen: 

  • Entrepreneurial sales & transitioning from founder-led-sales
    Wanneer je bedrijf in een bepaalde fase terecht komt, is het belangrijk om je salesprocessen minder afhankelijk te maken van de founders, en ga je een professioneel salesteam moeten uitbouwen. Hoe pak je dat aan en wat komt daar allemaal bij kijken? We ontrafelen ook de complexiteit van het koopproces binnen een bedrijf.
  • (Digital) Go-2-Market
    Als digitale scale-up kan je op verschillende manieren naar de markt gaan: met een eigen enterprise sales team, via partners, via self service … . Maar welk type sales past bij jouw bedrijf? Tijdens deze sessie geven we je tips ’n tricks, valkuilen en voorbeelden van de go-2-market van verschillende andere digitale bedrijven. 
  • Internationalisatie
    Ons team heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de internationalisatie strategieën van honderden scale-ups. Tijdens deze sessie leggen we de wat de verschillende fases zijn in internationalisatie, waarop de focus ligt in elke fase en wat de investeringen zijn die nodig zijn om van de ene naar de andere fase te gaan. We bekijken ook samen met jou welke markten relevant kunnen zijn, en op welke manier je die markten best gaat targeten. 
  • Digital Marketing
    Meer nog dan klassieke bedrijven moet je als digitale technologiebedrijf kennis hebben rond online marketing. Je krijgt een digitaal dashboard tot je beschikking waarmee ze je eigen digitale footprint en die van je concurrenten leert interpreteren. Ook wordt er aandacht besteed aan thought leadership en relaties met de pers.
  • Scaling your product & Product management 
    Een digitaal product moet snel en makkelijk schaalbaar zijn. Het is nodig om een skillset te bouwen rond zowel de aanpak van je product management als het samenstellen van je team.
  • Internal Scaling
    Als het aantal klanten van je bedrijf groeit, moet je interne organisatie meegroeien. Er moeten nieuwe tools en processen geïmplementeerd worden en vaak heb je nieuwe profielen nodig in je bedrijf. Onze experts geven meer inzichten in de do’s en don’t van het bouwen van een topteam.
  • Lean Pricing
    Pricing van software en hardware is zeer moeilijk. Vooral bij software is het lastig om te bepalen wat de marge is of moet zijn. Klassieke prijsstrategieën zijn vaak niet voldoende. Met deze sessie geven we je inzichten in de verschillende manieren van prijszetting voor digitale productbedrijven.
  • Legal & Compliance
    Digitale groeibedrijven komen met specifieke vereisten in contact als het gaat over juridische zaken. Bescherming van IP, GPDR, regionale verplichtingen in bepaalde regio’s etc. Via gericht advies helpen we je op weg.
Kostprijs
€ 2.490 (excl. btw)
Partner
Agoria,
imec.istart,
Sirris