Zero Emission Catamaran? Die bouwen we dan toch gewoon zelf.

Als het Latijnse spreekwoord 'nomen est omen' (vrij vertaald: jouw naam is een voorteken) al op iemand van toepassing is dan wel op Christophe Schepens. Ik ontmoet hem in een hangar op linkeroever waar hij geduldig, gedreven en gefocust aan zijn Optimus 1 bouwt, een Zero Emission Catamaran. Snel, solide, stevig, betrouwbaar en zonder storende uitlaatgassen.
Optimus render
Optimus 1. Licht en performant, energiek en toch stijf

Het blijkt minder met de naam Schepens te maken dan wel met een passie voor wind en water. Die kregen Christophe en zijn vrouw van kinds af mee. Geen vrije dag, geen vrij moment of hij moet op de golven doorgebracht: sturend, inschattend, genietend van de stilte. Eén met de krachten van de natuur.

Tegelijkertijd is er een zekere mate van frustratie en een stevige portie koppigheid mee gemoeid. Christophe: "Het verhaal van Optimus Yachtbuilders start bij onze zoektocht naar een goede, snelle Catamaran. Dat lijkt eenvoudig, maar niets bleek minder waar. We kwamen er al snel achter dat een behoorlijk aantal catamarans zich richt op mensen die niet het zeilen als uitgangspunt hebben. Een nichepubliek dat belang hecht aan luxe en imago en de zeilervaring daaraan ondergeschikt maakt. Dat inzicht bracht hem bij zijn unieke onderneming: het zeilen opnieuw tot de kern van de zaak brengen. Hoe anders dan zelf de handen uit de mouwen te steken?

Het meest frustrerende voor een zeiler? Dat je die stinkende, lawaaierige diesel moet opstarten. Dat staat haaks op de beleving van rust en kalmte.

Christophe Schepens

Raising the bar: Zero Emission!

Toen Christophe besefte hoe licht je zo'n catamaran kan maken, eenmaal je maar de juiste materiaalkeuze maakt, bedacht hij dat het mogelijk moest zijn om een zeilboot te bouwen die geen uitstoot zou hebben. Christophe: "Je hebt op zo'n boot wel energie nodig natuurlijk, het in- en uitvaren van havens gebeurt op motorkracht en ook voor koken, wassen, plassen, lezen heb je energie nodig. Maar als je het verstandig aanpakt, kom je met behulp van zonnepanelen, goede batterijen en slimme elektrische motoren héél ver."

Maar hoe ver precies? Voor het antwoord op die vraag ging Christophe te rade bij het voormalige Innovatiecentrum (nu de bedrijfsadviseurs van VLAIO). Hans Haagdorens bracht hem in contact met de mensen van VITO die zich met energiemanagement bezighouden.

Johan Van Grunderbeek, Vito, licht toe: "We hebben dit soort opdrachten bij VITO goed in de vingers. We werken op basis van het gebruiksprofiel van de boot een aantal scenario's uit. We proberen de benodigde instroom aan energie te matchen met de benodigde uitstroom. Of met andere woorden: brengen de zonnepanelen in bepaalde streken op bepaalde tijdstippen voldoende energie op om de boot van energie te voorzien?" Christophe vult aan: "Je wil natuurlijk ten allen tijde vermijden om waar dan ook, midden op zee of ergens in een havengeul, zonder energie te vallen. Toen uit de berekeningen van VITO bleek dat het kon, hadden we een eerste, belangrijke klip genomen."

Computer render optimus 1
De Optimus 1

Land in zicht? Wind in de zeilen!

Maar dan moet je vanzelfsprekend wel kunnen voldoen aan de basisvoorwaarden: een lichte doch stevige catamaran op het water zetten. Daarvoor werkt Christophe intensief samen met een aantal partners. Ocean Volt, een jong, dynamisch Fins bedrijf bouwt lichte, inventieve, elektrische motoren. Christophe: "Wanneer de boot zeilt, fungeren deze motoren als generator. Ze produceren dus, samen met de zonnepanelen, energie. Die wordt opgeslagen in 2 grote lithium batterijbanken. En vervolgens wordt die energie overgedragen naar een kleinere, derde batterij die aangesproken wordt voor het dagverbruik. En die overgang van 48 naar 24 volt gebeurt liefst zo efficiënt mogelijk.

Voor de constructie van de boot wordt gewerkt met carbonlaminaat, milieuvriendelijk epoxyhars en glasvezel. Het resultaat: superlicht, superstijf, makkelijk te installeren en echt waterdicht. Christophe: "het zijn stuk voor stuk doordachte keuzes om ons doel te bereiken: een zeilboot die in alle omstandigheden autonoom kan varen. En die vervolgens ook makkelijk gereproduceerd kan worden, natuurlijk."

Want de interesse is groot. "Sinds we ons project in 2014 startten, krijgen we vragen uit binnen- en buitenland. Zelfs in Nieuw-Zeeland hebben ze al van ons gehoord." Als een naam al een voorspellende waarde heeft, zoals we dit artikel begonnen, dan komt het met die Optimus helemaal goed: een optimale zeilervaring op een energie-efficiënte catamaran. De boot staat de stralen in de hanger en deze winter werkt Christophe nog naarstig door aan de binneninrichting. Volgende lente kan de Optimus I het water op. We houden je op de hoogte. Wil je nu al meer weten? Kijk dan even hier.

Optimus 1 vanbinnen
Optimus 1: een zeilboot die in alle omstandigheden autonoom kan varen

Wind in de zeilen

Team bedrijfstrajecten ondersteunt en adviseert ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken.