Ecosysteem STEM in de vrije tijd

Ecosysteem STEM in de vrije tijd

Voor een krachtige STEM in de vrije tijd zetten we in op het versterken en verzelfstandigen van de STEM-academies, op het verstevigen van de connecties in het STEM-veld en op continue vernieuwing van STEM-activiteiten.   

We willen iedereen bereiken en STEM een zichtbare plaats geven in de vrijetijdsbesteding van de Vlaming met een breed kwalitatief aanbod aan STEM-activiteiten.  

Voor een maximaal bereik en impact is een nauwe samenwerking met ondernemers, onderzoekers, overheden en burgers, de zogenaamde quadruple helix, noodzakelijk. Enkel door de krachten te bundelen en de grote uitdagingen waar de maatschappij voorstaat samen aan te gaan kunnen de verwachtingen van welvaart en welzijn worden ingelost. De ambitie om kinderen en jongeren hun talenten te laten ontdekken en hen te inspireren voor een professionele loopbaan die deze talenten omarmt delen we met velen. Elke stakeholder draagt bij vanuit de eigen sterktes, bijvoorbeeld 

  • lokale overheden, staan in voor een duurzame plaatselijke inbedding van de STEM-academies
  • ondernemingen geven jongeren inzage in de mogelijke STEM-loopbanen
  • onderzoekers brengen vernieuwing in het aanbod STEM-activiteiten in de vrije tijd; 
  • sociale organisaties/jeugdorganisaties, bereiken en betrekken jongeren. 

Samen met de STEM-gangmakers is een samenwerkingsmodel ontworpen als motor voor een bloeiend ecosysteem STEM in de vrije tijd. Het samenwerkingsmodel zorgt voor onderlinge samenwerking en duurzame verbindingen met de stakeholders.

Om dit ecosysteem te ondersteunen en verdere ontwikkeling te stimuleren, zijn de taken in volgende rollen verdeeld:   

  • Gangmakers: stimuleren het ecosysteem STEM in de vrije tijd
  • Ontwikkelaars: benutten experimenteerruimte om innovatieve STEM-trajecten in co-creatie te ontwikkelen
  • Uitrollers: zorgen voor een kwalitatief aanbod STEM-trajecten binnen het bereik van iedere gemeente