VLAIO schakelt over op digitale overheidspost
De Vlaamse overheid trekt voluit de kaart van digitale postsystemen ter vervanging van de vele brieven (duur) en mailberichten (onveilig) om officiële berichten te verzenden naar burgers en ondernemingen. Deze zendingen zijn aangetekend en vertrouwelijk gericht naar de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf zoals genoteerd in de KBO.
Zowel federale, Vlaamse als lokale overheden kunnen gebruikmaken van de e-box: Myebox.be voor berichten aan burgers en e-Box Enterprise voor berichten aan ondernemingen en verenigingen.
De Vlaamse overheid moedigt het gebruik van een e-box aan!
De Vlaamse loketten MijnBurgerProfiel voor burgers en e-loketondernemers.be voor ondernemingen bieden de mogelijkheid om aanvragen bij de overheid in te dienen én de digitale post uit e-boxen te lezen.
Het is belangrijk dat elke burger en elke onderneming zijn e-box activeert. Je zal merken dat verschillende diensten je trachten te bereiken via de e-boxen.
Ook VLAIO zal haar beslissingen over het al dan niet toekennen van een steunmaatregel via de e-box verzenden.
Uitdoofscenario voor brieven
Sinds vorig jaar heeft een groot aantal ondernemingen zijn e-box geactiveerd. Tegen 1 januari 2025 is het de bedoeling dat alle actieve ondernemingen digitale overheidspost kunnen ontvangen.
Om de overgang geleidelijk te laten verlopen, heeft de Vlaamse overheid een uitdoofscenario voor papieren brieven aangenomen:
-> Voor ondernemers die hun e-Box Enterprise nog niet geactiveerd hebben
Brief wordt op papier en digitaal verzonden. Ongeveer 4 dagen nadat het bericht in de e-box verzonden werd, zal je een kopie van het bericht op papier ontvangen.
Op de brief zelf staat een korte tekst in kader met oproep documenten digitaal te ontvangen door e-box te activeren. Scan de QR code en start de activatie.
Hoe activeer ik mijn e-Box?
- Is je onderneming geregistreerd in CSAM? Dan heb je automatisch een e-Box waarmee je aan de slag kan.
- Is je onderneming nog niet geregistreerd in CSAM? Dan moet je je eerst registreren door een hoofdtoegangsbeheerder aan te stellen in het Beheer der Toegangsbeheerders. Zodra de registratie uitgevoerd is, ontvangt je onderneming automatisch een e-Box.
- Open je e-Box
- Voor extra begeleiding kan je bellen naar het Contact Center van de Sociale Zekerheid: T 02 511 51 51.
Meer informatie over de e-Box Enterprise
Alle informatie over de e-Box vind je op www.eboxenterprise.be.
De e-Box Enterprise is een initiatief van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) met steun van VLAIO.
Niet overtuigd? Luister naar deze getuigenissen van ondernemers
Let op voor phishing mails!
Sommige e-mails verwijzen door naar een vervalste kopie van de site myebox.be (of myminfin.be), waarop gevraagd wordt om in te loggen en jouw bankgegevens in te vullen. Doe dit in geen enkel geval! Lees op myebox.be waarop je moet letten.
Sinds november 2021 biedt de CCB ook een Safeonweb App. Deze applicatie waarschuwt je voor cyberdreigingen en online oplichting, en voert een scan uit op jouw eigen wifi netwerk. Meer info: https://www.safeonweb.be/nl/safeonweb-app