Waar zijn de cookies voor de winkelende klant?

Wat als je perfect zou weten waar een klant in je shop naar kijkt, hoe lang hij of zij ergens staat en of er ook daadwerkelijk een aankoop volgt? Enkel mogelijk in de onlinewereld, denk je? Nurama gaat resoluut voor het offline verzamelen van data.
Nurama.
Warme werkomgeving bij Nurama.

Je kent ze wel, de cookies die je op elke website tegenkomt. Dat zijn kleine tekstbestandjes die een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je de website bezoekt. Zo brengen websites jouw surfgedrag in kaart. Bedrijven kijken over je schouder mee en leren zo welke pagina’s jij bezoekt, waar je op klikt en welk aanbod je links laat liggen. Vervolgens kunnen ze daarop inspelen. Je bent bv. op zoek naar een goede mixer. Dagen en weken later krijg je nog mixersuggesties voorgeschoteld op allerlei andere websites.

Onbestaande offline data

“19 jaar heb ik voor grote merken in het buitenland gewerkt.”, vertelt Alexander Mazurek van Nurama.  “Ik zag hoe producten in de markt werden gezet. En welke data en persona’s (een soort van karakteristieke doelgroep) ze gebruikten. Het viel op hoeveel data er online voor handen is en hoe weinig gegevens er in de fysieke wereld bestaan. Men doet wel eens testen met een camerabril die vastlegt hoe een klant loopt en waar hij naar kijkt. Maar die bril alleen al vervalst de echte beleving. Je hebt ook onderzoeksbureaus die mensen bij het binnen- en buitenwandelen interviewen. Maar ook daar blijkt er een enorm verschil tussen wat mensen vertellen en wat ze effectief doen."

“Merken en winkels willen heel graag weten hoeveel personen binnen zijn geweest, wie die mensen precies zijn, waar ze in de shop zijn geweest, welke weg ze volgden … En het allerbelangrijkst: of dat gedrag ook in effectieve aankopen resulteert. Wat er op een website gebeurt d.m.v. cookies wil Nurama transponeren naar de fysieke wereld. Wij willen offlinedata vergaren en ter beschikking van onze klant stellen zodat zij hun winkel het best kunnen inrichten voor hun klanten.”, legt Alexander uit.

Nurama logo
Nurama logo

Toekomst verzekeren

Nurama beheert een 50-tal kiosken in horecazaken: digitale schermen waar reclameboodschappen op verschijnen. “Digital Signage en Advertising Network zijn twee belangrijke takken van onze onderneming,” vertelt Alexander. Bij het eerste zijn de adverteerders onze klant, bij het tweede de bedrijven die onze schermen plaatsen. Om ons op de toekomst voor te bereiden, hebben we nu een derde tak aan Nurama toegevoegd: Customer Experience (CX) met sensoren en datavergaring.”

“We zijn er rotsvast van overtuigd dat een fysieke ruimte - een winkel – klenten een toegevoegde waarde biedt ten opzichte van online shoppen. Vandaag wordt er nog maar 10% online en 90% in een fysieke winkel gekocht. Daar ligt dus nog een enorm potentieel aan onontgonnen data. Data die we kunnen vergaren via een platform. Met het platform wordt het gedrag van klanten in handelszaken in kaart gebracht.”

De zaakvoerders
De zaakvoerders van Nurama.

Platform

“Het platform dat wij ontwikkelden, kan je met een stekkerdoos vergelijken. Op die stekkerdoos sluiten we sensoren aan. En die meten vervolgens wat je maar wil. Een concreet voorbeeld: een supermarkt hangt een banner voor een merk frisdrank. Wij plaatsen sensoren die meten hoeveel mensen er voorbij zijn gekomen en hoe lang ze bleven staan. We analyseren die data en daarmee kan de winkel vervolgens aan de slag.”, legt Alexander uit.

GDPR: een geluk bij een ongeluk

“Aanvankelijk wilden we ons platform voeden met beelden van beveiligingscamera’s. Die camera’s hingen er al dus dat was het eenvoudigst. Maar daar stak GDPR (de Europese verordening ter bescherming van persoonsgegevens) een stokje voor. Die heeft ons er toe verplicht om naar (betere) sensoren te kijken waar we nu mee werken. Voor ons is de GDPR een geluk bij een ongeluk.”

Bloed zweet en tranen

“Nu het idee er was, werd het tijd om een prototype te ontwikkelen. vertelt Bruno Bocchialini, COO bij Nurama.  Hoe doen we dat zonder te veel vreemd kapitaal te moeten aanspreken? Mogelijk kon Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) ons daarbij helpen? Begin januari 2018 hadden we een afspraak met bedrijfsadviseur Anke Albregts. Zij ging door onze eerste draft en stelde ontzettend veel vragen. Voor een aantal specifieke, technische aspecten werd ook haar collega Stijn Scholts betrokken. Stijn en Anke hielden ons een spiegel voor en dat was best confronterend. We hebben avonden met het team gediscussieerd waar we naartoe wilden en hoe dat moest gebeuren. De begeleiding van Anke en Stijn was een harde maar goede leerschool. Onze sales en technische mensen moesten dankzij hun vragen echt communiceren met elkaar. We zijn enorm blij dat we de steun voor ons ontwikkelingsproject hebben gekregen. Dat is financieel maar zeker ook mentaal een ruggensteun. “De Vlaamse overheid gelooft ook in ons platform.”

Klanten

“We hebben ons platform al uitvoerig getest en gebruikt, o.a. bij JBC”, vertelt Bruno. “Zij hadden een testwinkel op de Corda Campus in Hasselt. Ze wilden onze technologie uittesten om uit te rollen in andere winkels. Via ons platform konden wij perfect zien hoeveel mensen langs waar de winkel binnen gingen, hun leeftijd en geslacht, waar ze het langst bleven staan, hoe lang ze in de winkel bleven. Zo ging JBC ervan uit dat mensen de ruimte die zij voorzien hadden als ingang, zouden gebruiken. Dit bleek niet uit de data, waardoor de beoogde customer journey in het water viel. Door enkele ingrepen en een duidelijkere aanduiding van de ingang bleek dat de mensen nu wel de ingang gebruikten en zo ook langer in de winkel bleven.”

Samenwerken met enthousiaste ondernemers werkt aanstekelijk. Het traject van Nurama was zeer kort en intensief. Ze hadden er zin in, ze geloofden rotsvast in hun project en zijn nog steeds erg dankbaar voor onze begeleiding.

Anke Albregts
VLAIO bedrijfsadviseur

Kan jij ook begeleiding op maat gebruiken voor jouw plannen?

De VLAIO bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.