Veiligheid voor alles

Toeval bestaat niet. Net wanneer ik aan dit artikel begin, komen The Smiths op de radio voorbij: "and if a double dekker bus crashes into us, …". (*) Laat de bezorgdheid om verkeersongevallen met bussen nu net aan de wieg van Ario staan.
Jelle Van Winckel
ARIO treedt preventief op door de chauffeur te alarmeren bij microslaapjes. Safety First dus.

We zijn 2007 en de zaakvoerder van busbedrijf Demerstee uit Diest piekert over de veiligheid van zijn chauffeurs en passagiers. Hoe kunnen we oververmoeidheid en concentratiestoornis bij onze bestuurders tijdig en efficiënt opsporen? Het zet ook Jelle Van Winckel, zijn zoon, aan het denken. Hij ontdekt dat bij maar liefst 34% van alle ongevallen met zware bedrijfsvoertuigen onoplettendheid of vermoeidheid aan de basis ligt. Dit kan verbeterd, dit moet vermeden worden! Een embryonaal idee.

Levensvatbaar? Levensreddend!

Maar hoe begin je daar aan? Hoe maak je van een idee een levensvatbare, in dit geval zelfs levensreddende oplossing? Na wat speuren komt Jelle bij het Innovatiecentrum (nu de VLAIO bedrijfsadviseurs) terecht. Die zien potentie en fungeren als klankbord. Ze adviseren als eerste stap een haalbaarheidsstudie. Daarvoor brengen ze Jelle in contact met Flanders Drive (nu Flanders Make), het strategisch onderzoekscentrum voor de maakindustrie. Wanneer die studie en samenwerking uitermate positief uitdraaien, weet Jelle dat hij op het goede spoor zit. Hij werkt verder aan een subsidiedossier. De investeringen in dergelijke hardware ontwikkelingen zijn immers behoorlijk intensief.

De komst van Thomas Dietvorst, student productontwikkeling op zoek naar een onderwerp voor zijn thesis, zorgt voor een extra boost. Ario, refererend aan de beschermgod Ares, ziet het levenslicht: een slaap- en aandachtsmonitoringsysteem dat het stuurgedrag van chauffeurs analyseert en een melding geeft wanneer het een onderbreking van de aandacht vaststelt.

Jelle Van Winckel
De bedrijfsadviseurs brachten ons doorheen onze bedrijfsontwikkeling in contact met uiteenlopende onderzoekspartners. Ze gaven ons advies rond intellectuele eigendom, de naamkeuze, … Maar vooral fungeerden ze als onafhankelijk klankbord en sparring partner.
Jelle Van Winckel
Bedenker van Ario, zaakvoerder van Comvoy

Jelle Van Winckel: "we ontdekten dat elke aandachtige chauffeur van vrachtwagens of bussen regelmatig, erg veel, kleine, haast onmerkbare stuurcorrecties uitvoert. Met Ario hebben we een systeem ontwikkelt dat die correcties meet. Wanneer het detectiesysteem vaststelt dat dergelijke correcties uitblijven, doet het meteen een indicatorlampje branden. Reageert de chauffeur niet op dat visuele signaal, dan gaat een biepgeluid af in de cabine. In de nieuwste modellen wordt ook een trilfunctie in de zetel van de chauffeur geactiveerd."

Werking Ario
Vermoeidheidsherkenning: zo werkt het!

Vinden chauffeurs dat niet vervelend, vragen wij ietwat naïef. “Veiligheid is onze prioriteit! Wij willen elk risico op een ongeval vermijden. Ervaring leert ons dat de licht- en geluidssignalen van Ario effectief zijn en niet storend werken: ze worden enkel geactiveerd wanneer er abnormaal weinig microcorrecties plaatsvinden", antwoordt Jelle.

De innovatiekriebel

Zo'n hardware ontwikkeling realiseer je niet op 1-2-3. Daar kruipt heel wat tijd en geld in. In 2015 is Ario commercieel rijp voor de markt. Jelle: "Intussen hebben 25 bedrijven ons veiligheidssysteem geïmplementeerd."

Ook het buitenland lonkt. "Met ondersteuning van Flanders Investment & Trade (F.I.T.) onderzoeken we nu eerst de Nederlandse en Duitse markt. En wie weet waar ons systeem nog zal uitgerold worden in de toekomst, als je weet dat ook Volvo interesse toont.”

Want Jelle en Thomas zitten niet stil. De innovatiekriebel heeft hen stevig te pakken, zo blijkt. Jelle: "we zijn er van overtuigd dat de bussector een sprong naar de 21ste eeuw moet maken. Daarom hebben we Comvoy opgericht: een startup die de bus- en autocarsector met innovatieve producten wil verbeteren. Naast Ario, dat intussen stevig omarmd wordt door de sector en bijdraagt aan een betrouwbaarder imago, maken we busonline.eu klaar voor lancering. Dat wordt een gebruiksvriendelijk én veilig boekingsplatform voor bussen. De backend ervan staat in de steigers. Daarvoor konden we rekenen op subsidiesteun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen. Met onze oplossingen leren we de bussector nog beter kennen en vallen verbeterpunten meteen op. Daar werken we op verder en bedenken cloud-toepassingen waar de sector baat bij heeft."

(*) Het had net zo goed 'busje komt zo' of 'kdeng, kdeng, kdeng' kunnen zijn.

Begeleiding op maat

Team bedrijfstrajecten ondersteunt en adviseert ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken.