Marktonderzoek automatiseren via data-driven online platform

Als ondernemer, business developer of marketeer wil je op de hoogte blijven van wat er zich afspeelt in jouw markt. Hoe reageren jouw klanten op bepaalde trends? Waar zijn concurrenten mee bezig? Wat is de impact van digitalisering op de verschillende spelers in de waardeketen? Essentiële informatie, zeker in tijden van snelle veranderingen.

DataScouts automatiseert marktonderzoek met de hulp van artificiële intelligentie. CEO Ingrid Willems legt uit hoe DataScouts met subsidiëring van Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) een data-driven online platform ontwikkelde dat systematisch marktonderzoek mogelijk maakt voor bedrijven en sectoren.
Ingrid Willems

DataScouts automatiseert marktonderzoek met de hulp van artificiële intelligentie. CEO Ingrid Willems legt uit hoe DataScouts met subsidiëring van Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) een data-driven online platform ontwikkelde dat systematisch marktonderzoek mogelijk maakt voor bedrijven en sectoren. 

Collectief marktonderzoek via platform 

Ingrid Willems: “Voor Innovation Managers, Business Developers en ondernemers is het belangrijk om te weten welke trends en nieuwigheden er op de markt komen, waar klanten en concurrenten van wakker liggen. Door je te abonneren op nieuwsbrieven of door te Googelen kom je heel wat te weten. Soms wordt zo’n taak uitbesteed aan een stagiair of assistent. Die krijgt dan de vraag om interessante artikels te verzamelen en te delen met alle collega’s in een wekelijkse nieuwsbrief. Laat ons eerlijk zijn, deze manier van werken is volledig achterhaald”. 

Ingrid Willems
In een organisatie komen veel verschillende mensen in contact met klanten, leveranciers en concurrenten. En op al die momenten verzamelen ze informatie over de markt. Met het online platform van DataScouts kan al die collectieve kennis verzameld en gedeeld worden.
Ingrid Willems
CEO

Daarom richtten we vier jaar geleden DataScouts op. In een organisatie komen veel verschillende mensen in contact met klanten, leveranciers en concurrenten. Tijdens die contactmomenten verzamelen ze relevante marktinformatie. Met ons online platform kan die collectieve informatie op een eenvoudige manier verzameld en gedeeld worden. Beter nog, DataScouts gaat zelf op zoek naar informatie over jouw markt, jouw klanten en concurrenten en vult ontbrekende kennis aan.” 

“En niet alleen binnen een organisatie kan het belangrijk zijn om al die informatie te delen, ook voor clusters en ecosystemen biedt DataScouts een meerwaarde. Want als je wil innoveren, gebeurt dat vaak met meerdere partners samen. Voor AGC brachten we zo de markt voor ultradun glas in kaart: de verschillende toepassingsgebieden, het innovatiepotentieel en de bedrijven die richtinggevend zijn. Roche Diabetes Care gebruikt het DataScouts-platform om informatie over startups in het diabetes-domein te centraliseren, continue te actualiseren en al deze informatie te delen met alle innovatiemanagers in de verschillende landen. Zo kunnen ze kort op de bal spelen.

Ontwikkelen en groeien 

DataScouts vroeg in 2017 een eerste VLAIO-subsidie aan. Ingrid Willems: “Het was heel belangrijk dat we de data-workflow zo efficiënt mogelijk konden inrichten, op maat van de klant. We verkopen een generiek platform dat informatie samenstelt op basis van bedrijfsdata, artikels en publicaties uit interne en externe databronnen. Elke klant heeft andere behoeften, elke markt is anders. Bij elke nieuwe klant configureren we het platform, activeren we de benodigde databronnen, passen we de scores aan en optimaliseren we de classificatie-algoritmes. Een organisatie als VITO vraagt een onderzoek rond het CleanTech ecosysteem, terwijl ForwardFooding innovaties in Food & Agriculture in kaart brengt.

Onze doelstelling was schaalbaarheid: nieuwe klanten snel kunnen onboarden met zo min mogelijk IT-interventies. De modulaire opbouw en een doorgedreven API-first-architectuur stellen ons nu in staat om in een paar minuten een nieuw platform in te richten. Vroeger hadden we daar meer dan een dag voor nodig. 

Al heel vroeg in onze opstart namen we contact op met de bedrijfsadviseurs van VLAIO. Zij hielpen ons om onze onderzoeksvraag scherp te formuleren en raadden ons aan om met experten en onderaannemers samen te werken. Dat advies hebben we opgevolgd: voor de data mining konden we bijvoorbeeld rekenen op de hulp van de Universiteit Antwerpen.

De juiste klanten zoeken en vinden 

Ingrid Willems: “Intussen dienden we een tweede subsidie-aanvraag in, voor een groeidossier dit keer. Dat is de logische volgende stap: ons product is klaar – hoewel dat relatief is, want in deze wereld gaat alles heel snel – en we trekken er nu de wijde wereld mee in. Tijdens de valorisatiefase merkten we dat onze klanten grotere kmo’s en corporate bedrijven zijn. Starters en kleinere ondernemingen ervaren minder de nood om hun marktonderzoek op een geautomatiseerde manier te laten verlopen. Onze klanten zijn bedrijven die op een gestructureerde manier de markt in het oog willen houden, op de hoogte willen blijven welke trends er opduiken en weer verdwijnen, én die deze informatie verwerken in hun strategisch businessplan. Ook wie aan innovatie doet of aan corporatie venturing, kan het platform van DataScouts goed gebruiken.” 

 

Ingrid nam ook deel aan het Boost Me traject van Netwerk Ondernemen. Hét traject voor ondernemers die via individuele en collectieve begeleiding internationaal willen groeien. Ingrid: “In mijn ogen is peer-2-peer learning erg waardevol. Die gedeelde ervaring doet je als ondernemer versnellen. Het Boost Me traject heeft er mee voor gezorgd dat we onze markt op een systematischere manier gingen benaderen.”  

 

“In België is onze potentiële markt eerder beperkt. We richten ons op bedrijven met een complexe waardeketen - zoals staal, textiel, voeding, de maritieme sector - die inzetten op digitale transformatie en verduurzaming. Bij internationale bedrijven worden de beslissingen rond strategie en innovatie in de hoofdzetel genomen en die ligt vaak in het buitenland. Belgische kmo’s kiezen vaker voor een DIY (Do-It-Yourself) aanpak of doen beroep op traditionele consulting-bedrijven. In Nederland voelen we meer tractie. Op dit moment valideren we onze marketing- en salesstrategie voor Nederland. We onderzoeken wie onze ideale klanten zijn, hoe we hen best bereiken en hoe we hen bedienen - direct of via een partnernetwerk. Daarna kijken we verder in de richting van Duitsland, de Scandinavische wereld en de UK.” 

“Intussen blijven we verder ontwikkelen aan ons product, vaak in samenwerking met onze klanten. Belangrijk, want de concurrentie zit niet stil en technologie evolueert snel.”  

“We zijn trots op wat we in een paar jaar verwezenlijkt hebben. Dat heeft heel veel discipline en focus gevraagd van een klein team als het onze. Nu komt het erop aan om innovatief en creatief te blijven en onszelf verder op de kaart te zetten.”  

Wil jij ook groeien en innoveren? 

VLAIO Bedrijfsadviseur Bjorn Kiekens en zijn collega’s staan voor jou klaar. We zijn een kritisch klankbord en brengen de sterktes en zwaktes van je plannen in kaart. Daarbij adviseren we je over subsidies en financiering en brengen je in contact met de nodige experten uit ons netwerk. Maak hier een afspraak voor gratis advies op maat.