Kan #AI jouw opticienbezoek voorspellen?

Dominique Peters stapte naar VLAIO met het idee om op basis van klantendata een algoritme te ontwikkelen om consumenten te helpen bij de juiste brillenkeuze. Dat concept woog te licht en kwam niet in aanmerking voor innovatiesteun. Wel adviseerde VLAIO de starter om eens met hogeschoolstudenten te onderzoeken of er niet méér in zijn idee zat. Het resultaat: een veel beter concept.

Optimaal zakenbeheer voor opticiens

“Wij ontwikkelen software en doen het digitale relatiebeheer voor opticiens”, aldus Dominique Peters, co-founder van CRMoptics. “Klantendata, oogmetingen, brillen, mutualiteitsdocumenten … Wij verzamelen, structureren en organiseren alles wat nodig is om hun zaak efficiënt te beheren en gericht met hun klanten te communiceren, wij. Dat op zich is niet zo’n bijzonder gegeven, wél het feit dat onze software voor de opticiens helemaal gratis is, in tegenstelling tot die van andere grote softwarespelers. Dat idee deed ik op toen ik in Silicon Valley werkte. Ik zag er hoe een Amerikaanse bedrijf gratis software aan huisartsenpraktijken aanbood en op die manier de grootste medische databank ter wereld uitbouwde. Rond die databank creëren ze vervolgens nieuwe software oplossingen. Waarom zou in België zoiets ook niet kunnen, redeneerde ik, en waarom niet voor opticiens?”

“De software is gratis omdat de kosten bij ons worden betaald door enerzijds advertenties van fabrikanten voor opticiens anderzijds door middel van de ingebouwde automated marketing oplossingen die we aanbieden. Blijkt bijvoorbeeld uit de data dat een klant al enige tijd niet meer is langs geweest voor een nieuwe bril of lenzen? Dan krijgt die een persoonlijke uitnodiging in zijn digitale of fysieke brievenbus. Onze software helpt opticiens met andere woorden om hun klanten beter op te volgen.” 

Voorspellingscurve uitbouwen

Om nog meer uit die data te halen, stapte Dominique naar VLAIO voor een ontwikkelingsproject. Concreet speelde hij met het idee van een intelligent algoritme dat op basis van de beschikbare data consumenten zou helpen bij de keuze van de juiste brilglazen. Maar dat bleek niet vernieuwend genoeg om voor steun in aanmerking te komen. 

“Daarop raadde VLAIO bedrijfsadviseur Kris Honraet ons aan met studenten van Howest samen te werken om te kijken of we niet méér konden doen met die data”, gaat Dominique verder. “Namelijk op basis van gegevens over afwijkingen, leeftijd, geslacht, historiek … voorspellen wanneer de ogen van de consument zullen verslechteren. Zo kan die gerichter een afspraak maken met de opticien, en niet omdat het pakweg al twee jaar geleden is. Dat zou onze marketing nog veel efficiënter maken. 

Op basis van data over afwijkingen, leeftijd, geslacht, historiek … willen we voorspellen wanneer de ogen van de consument zullen verslechteren. Zo kan die gerichter een afspraak maken met de opticien.

Dominique Peters
Dominique Peters
Co-founder CRMoptics

Uit die samenwerking met de studenten kwamen effectief een paar interessante inzichten en correlaties. Die toetsen we nu verder op veel grotere datasets. Daarnaast bekijken we of alles beantwoordt aan de GDPR-normen en houden we de medische bevoegdheid tegen het licht. Maar naar mijn weten is wat wij nu doen met deze voorspellingscurve nog nergens anders of eerder geprobeerd. In elk geval gaan we op basis van onze conclusies een nieuw ontwikkelingsproject indienen bij VLAIO. En intussen maken we plannen om naar het buitenland te trekken en de VS met onze software te veroveren.”

 

Ook ambitieuze plannen voor jouw bedrijf?

Ontdek hier de ondersteuning die VLAIO en de partners uit het VLAIO Netwerk jou aanbieden. Je kan bij de VLAIO bedrijfsadviseurs terecht voor gratis advies op maat van jouw onderneming.

Blijf je ook graag op de hoogte van VLAIO nieuws, subsidies, tips en events? Schrijf je hier in voor één of meerdere van onze nieuwsbrieven. Uitschrijven is steeds mogelijk.