Design als bedrijfsstrategie: Ecover

Wat kan design voor een onderneming betekenen? Design omvat in elk geval veel meer dan een nieuw trendy ontwerp. Design gaat ook over productie, over omgaan met personeel en het inschatten van de noden en wensen van klanten. Dat design in heel veel geleden van een bedrijf een meerwaarde heeft, hebben bedrijven Niko, Samsonite en Ecover alvast heel goed begrepen. Of het nu gaat om schakelaars, bagagekoffers of huishoudproducten: telkens opnieuw krijgt design een centrale rol in het bedrijf. Ontdek hier het verhaal van Ecover.
Ecover

Tom Domen is productontwikkelaar van opleiding en nu Global Head of Long Term Innovation bij Ecover. Samen met een team van zes werkt hij als een in-house incubator rond innovatie op het vlak van het bedrijf en de consument. “Op dit moment telt het bedrijf ongeveer vierhonderd werknemers, veertien jaar geleden waren dat er nog maar veertig”, aldus Domen.

Ecover werd in 1979 opgericht vanuit een milieu insteek. In alle schoonmaakproducten zaten toen fosfaten. Een teveel aan fosfaten in de natuur leidt tot zuurstofarm water. Het bedrijf was vastbesloten om hernieuwbare, biologisch afbreekbare en niet toxische producten als alternatief op de markt brengen. “In het begin betekende dat letterlijk dat de fosfaten verwijderd werden, met als gevolg dat de producten niet zo efficiënt waren”, aldus Domen. Het bedrijf ging op zoek naar nieuwe ingrediënten, zoals de ecosurfactant van Europees raapzaad en heeft intussen een welbekend gamma van was- en schoonmaakproducten die volledig fosfaatvrij zijn. Maar Ecover ging nog een stap verder en lanceerde recent een nieuw gamma afwasproducten die gemaakt zijn met de afvalstoffen die vrijkomen bij het maken van alcoholvrij bier. Daarvoor werkt Ecover samen met Inbev. “We werken ook aan een wasmiddel dat herstellend werkt voor kleren. Tegelijk willen we van die productlancering gebruik maken om de klant bewust te maken dat we soms te veel wassen. ‘Wash less, wear longer.’ Zo dragen we nog meer ons duurzaam DNA uit naar de consument”, licht Domen toe.

Het is een mindshift die iedereen hier maakt. Groei mag nooit de focus zijn van een bedrijf.
Tom Domen

De meeste producten van Ecover worden verkocht in 100% gerecycleerd PET. Gekleurde flessen zijn moeilijk te recycleren. Een tijdlang had Ecover ook flessen uit oceaanplastic, maar intussen doet bijvoorbeeld Procter and Gamble dat ook. “Voor ons was het eerder een statement. We zouden liefst hebben dat mensen kiezen voor het hervullen van flessen. Recyclage is geen lange termijn-oplossing, er loopt te veel mis bij de ophaling en verwerking van plastic. Helaas staat de consument nog niet ver op het vlak van hervullen. Bij Carrefour België loopt momenteel een testproces. We werken op dit moment ook aan een project met herbruikbare glazen flessen. We staan niet stil”, lacht Domen. 

Ecover draait al sinds 1979 mee als bedrijf waarin vooral innovatie centraal staat en niet zozeer groei. Maar, hoe doe je dat? “Het is een mindshift die iedereen hier maakt. Groei mag nooit de focus zijn van een bedrijf. Maar het is onze focus op innovatie en duurzaamheid die er voor gezorgd heeft dat we nu wel degelijk een gezonde groei doormaken.” Dat heb bedrijf een designer als hoofd van het lange termijndenken van Ecover heeft aangesteld, toont aan hoe design als strategisch element in een bedrijf het verschil kan maken.

 

Over Design for Innovation

Design for Innovation (D4I) is een internationaal project waarin acht Europese partners samenwerken om design te bevorderen als een instrument voor gebruikersgerichte innovatie. D4I wil kmo's helpen om meer aantrekkelijke producten en diensten te creëren, om hen zo sneller te laten groeien en om hun concurrentiekracht te verhogen. Uit analyses van de bijdrage van design blijkt dat bedrijven die strategisch investeren in design rendabeler zijn en sneller groeien. 

Met de hulp van bewezen en gelauwerde praktijkvoorbeelden brengen we bedrijven met een innovatievraag en de designsector samen om elkaar te inspireren en om samenwerking te stimuleren.