Als kleine familiezaak moet je meer dan ooit inzetten op groei

Om de verdere commerciële groei en de toekomst van zijn bedrijf veilig te stellen, besloot Raf Walgraeve (78) een commerciële vennoot aan te trekken. Die zoektocht liep niet meteen van een leien dakje. “Maar eenmaal ik de diensten van Overnamemarkt.be had ontdekt, ging het plots heel snel.”

Raevenberg is een schoolvoorbeeld van de kleine familieonderneming waarvan er in Vlaanderen veel te vinden zijn. "Maar een familiebedrijf als het onze heeft binnen tien of zelfs vijf jaar geen reden van bestaan meer", vreest eigenaar Raf Walgraeve. "Tenzij we erin slagen om onze business te verruimen, ons productgamma te vernieuwen en nieuwe klanten aan te trekken."

Raf richtte Raevenberg in 1987 op, samen met zijn echtgenote. De groothandel uit Hansbeke is gespecialiseerd in de verkoop van technologie en toebehoren voor rolluiken en zonnewering. Rafs echtgenote nam onder meer de boekhouding voor haar rekening. "Toen zij met pensioen ging, heb ik voor het eerst een externe medewerker in dienst genomen."

Acht jaar geleden begon Raf ook zijn schoonzoon Jonas Deolet in de zaak in te werken. Vandaag wordt die haast volledig in beslag genomen door het operationele luik van de business, van de levering tot de facturatie van de bestelde goederen. Doordat Jonas ook een stevige band onderhoudt met de verschillende leveranciers, kan Raevenberg snel blijven inspelen op de laatste nieuwe technologieën en trends. "Mijn schoonzoon is technisch goed onderlegd, terwijl ik vooral een commercieel profiel heb. Zo vulden wij elkaar perfect aan."

Business ontwikkelen

Intussen is de tijd meer dan rijp voor Raf om ook het commerciële luik uit handen te geven. "Momenteel heeft mijn schoonzoon het veel te druk met de bestaande business. Er blijft voor hem simpelweg te weinig tijd over om aan prospectie te doen en nieuwe klanten aan te trekken. Intussen veroudert ons cliënteel. Alleen al dit jaar stoppen er drie grote klanten. Daarom heb ik in overleg met Jonas besloten om een commerciële vennoot aan te trekken. Die zal de business verder ontwikkelen."

In eerste instantie bleek het niet zo eenvoudig om kandidaten te vinden die mee in de zaak wilden stappen. Maar na enkele maanden vruchteloos zoeken leverde een zoekertje op Overnamemarkt.be in één klap 27 kandidaten op! "De laatste twaalf hebben we amper nog gebeld: we hadden onze vennoot gevonden", besluit een blij verraste Raf Walgraeve.

Na enkele maanden vruchteloos zoeken naar een commerciële vennoot, leverde een zoekertje op Overnamemarkt.be in één klap 27 kandidaten op!

Raf Walgraeve