Summerschool Financieel management voor niet-financiëlen

De huidige Corona-crisis toonde nog eens hoe belangrijk het is om als ondernemer of manager de financiële cijfers van je onderneming in de vingers te hebben. Deze Summerschool, bestaande uit twee delen, helpt je je cijfers te analyseren en begrijpen en op basis hiervan de juiste beslissingen te maken over nieuwe businesscases.

Dit event is afgelopen

DEEL 1: Financiën voor niet-financiëlen

Cash is king! Zeker voor ondernemers in tijden van corona. Maar hoe haal je meer cash uit je business? Waar zitten de financiële sterktes en uitdagingen van je bedrijf? Welke financiële indicatoren zijn in tijden van crisis belangrijk en hoe kan ik ze berekenen? 

Crisis of niet, elke ondernemer zou de financiële indicatoren van zijn bedrijf in de vingers moeten hebben. Want ze zijn essentieel voor het nemen van beslissingen. Daarover gaat de training Finance is fun!

Trainer Vera Smets start vanaf nul en gaat samen met jou door de boeiende wereld van financiële bedrijfsinformatie. 
In de training wordt gewerkt met de BOEB of Balans Op 1 Blad. Elke deelnemer kan op voorhand een BOEB-rapport opvragen. 

Wat?

Dit eerste deel omvat 3 webinars van 2,5 uur (met 10 minuten pauze) waarin we de balans, de resultatenrekening en de cash flow doorgronden. 
De training is interactief en we doen vele oefeningen. Daarom werken we met kleine groepen van maximaal 10 deelnemers.

Inhoud

  • Webinar 1 – dinsdag 11 augustus:
    • Balans:
      • Actief: vast en vlottend
      • Passief: eigen vermogen en schulden
    • Verschil tussen cash en winst:
      • Winst hebben en toch cashproblemen? Het kan. Wat doe je eraan?
    • Waar moet je op letten om cashproblemen te vermijden?
    • Wanneer is een balans gezond?
    • Voorbeelden van balansen
       
  • Webinar 2: - vrijdag 14 augustus:
    • We maken een oefening waarin we een balans vanaf nul opbouwen:
      • De deelnemers krijgen geld van aandeelhouders, gaan lenen, aankopen, verkopen, personeel betalen,… 
      • Op het einde van het boekjaar doen we de jaarafsluiting.
    • Resultatenrekening:
      • Brutomarge
      • EBITDA
      • EBIT
      • Afschrijvingen
    • Hoe de winstmarge verbeteren?
    • Verschillende cases.
       
  • Webinar 3 – vrijdag 21 augustus:
    • Cashflow:
    • Working capital
    • Verschillende soorten cashflow
    • Cashflow als terugbetalingscapaciteit:
    • Hoe bereken je hoeveel je kan lenen?
    • Verschillende cases
    • Manage je kosten!
    • Vaste en variabele kosten
    • Directe en indirecte ksoten
    • BOEB = Balans Op 1 Blad:
    • Hoe een BOEB-rapport lezen?
    • Oefeningen

Documentatie

Syllabus met kopies van de slides, extra notities, oefeningen en cases
Boek - Finance is fun!
Overzichtskaart (geplastifieerd) met de belangrijkste financiële indicatoren (handig voor in meetings)
De documentatie wordt geleverd vooraleer het webinar start.

DEEL 2: Business cases - Hoe nieuwe ideeën financieel beoordelen?

Je zit in het bedrijfsleven en je wil nieuwe ideeën of projecten niet meer enkel vanuit de buik beoordelen. Zeker in deze tijden van crisis wil je de financiële kant van nieuwe projecten goed in kaart brengen. Dit komt neer op het maken van een business case.

Wat?
Projecten kunnen groot of klein zijn. Een nieuwe medewerker aannemen is een project, een bedrijf overnemen is ook een project. Trainer Vera Smets toont je een 7 stappenplan om een business case te maken. Zo heb je een leidraad om nieuwe projecten op een eenvoudige manier financieel te analyseren.

In 2 webinars van 2,5 uur (met 10 minuten pauze) leer je het 7 stappenplan begrijpen en toepassen. 

De training is interactief en we doen vele oefeningen. Daarom werken we met kleine groepen van maximaal 10 deelnemers.

Inhoud

  • Webinar 1 – maandag 14 september:
    • Wat is een project?
    • Relevante cash flows van een project:
    • Hoe bepalen?
    • Valkuilen
    • Oefening:
    • We maken samen een business case van een fictief project
    • Discounted cashflows:
    • Wat?
    • Hoe bereken je discounted cash flows?
       
  • Webinar 2 – maandag 21 september:
    • Hoe beoordeel je een project?
    • We bekijken 3 methodes:
      • Pay back
      • NPV (Net Present Value)
      • IRR (Internal Rate of Return)
    • We berekenen de Pay Back, NPV en IRR van het fictieve project uit sessie 1.
    • We nemen Excel erbij en bekijken de formules
    • Overlopen 7 stappenplan:
      • Financiële stappen
      • Niet financiële stappen
    • We passen het 7 stappenplan toe op het fictieve project.

Documentatie

Syllabus met kopies van de slides, extra notities, oefeningen en cases
Overzichtskaart (geplastificeerd) met een overzicht van de 7 stappen (handig voor in meetings).
De documentatie wordt geleverd vooraleer het webinar start.

Jouw trainer

Vera Smets - Fincover

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
500 Euro (excl. BTW)
Organisator
Voka
Thema's

Dit event is afgelopen

Locatie

Adres

Online Onze Lieve Vrouwestraat 85 2800 Mechelen